Hatvan napja van a magyar kormánynak válaszolni az Európai Bizottság által a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékekkel kapcsolatban február 15-én indított kötelezettségszegési eljárásban – tájékoztatta a Világgazdaságot a Miniszterelnökség.
A brüsszeli testület szerint egy jogszabály arra kötelezi a kiskereskedőket, hogy a hazai és az importált termékekre egységes árrést alkalmazzanak annak ellenére, hogy az importált termékek költsége a devizától és az árfolyam-ingadozástól is függ. A bizottság olvasatában ez a magyar termelőket támogató intézkedés ellentétes az uniós joggal, a behozatalra vonatkozó mennyiségi korlátozás akadályozza az áruk szabad mozgását.
A szabályozás célja nem ez, hanem a megkülönböztetésmentes piaci feltételek biztosítása és végső soron a fogyasztók védelme – közölte a tárca. Így a különböző országokból beszerzett, de azonos termékek eltérő árrésszintjeit tisztességtelen forgalmazói magatartásnak minősíti a törvény, amivel azt kívánja biztosítani, hogy azonos termékek árának meghatározása azonos szempontok alapján történjen, és ne számítson, ezek a termékek mely országból származnak.
A kancellária úgy látja, a valódi versenysemlegességet az biztosítja, ha a beszerzési ár az irányadó, a fogyasztói árrés kialakítása pedig semleges marad. Ezenfelül a külföldi árucikkek magyar piacra jutását nem korlátozza a szabály, hiszen csak a már behozottakat érinti, ráadásul a tilalom a magyar homogén termékekre is vonatkozik.
Emellett az Európai Bizottság arra is felszólította Magyarországot, hogy készítse el a zajszennyezettség csökkentését célzó stratégiai zajtérképeket és cselekvési terveket. Ezek hiánya miatt már tavaly április 28-án eljárást indított Brüsszel, most ezt léptette tovább, szintén 60 napon belül kell válaszolni. Már csak a budapesti agglomeráció zajtérképével kapcsolatos adatszolgáltatással adós hazánk, tavaly június 24. és idén január 10. között ugyanis három lépésben pótolta a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre, a nyolc Budapesten kívüli agglomerációra és a fontosabb közutakra és vasútvonalakra vonatkozó terveket.
A kormány szerint az a gond, hogy a fővárosi zajtérkép elkészítése az egyes települési önkormányzatokat terheli, ám kellő finanszírozás híján eddig nem oldották meg a feladatot. Mivel a hatályos szabályozásban nincs mód a térképek és tervek kikényszerítésére, jogszabály-módosítás következhet. A Miniszterelnökség szerint az illetékes helyhatóságokkal szorosan együttműködve idén tavasszal ez az uniós vita is rendeződhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.