A bankok gyakran igyekeznek jóvátenni versenyjogi kisiklásaikat úgynevezett kötelezettségvállalással. Ha pedig a Gazdasági Versenyhivatal alkalmasnak találja a felajánlott reparációt, megmenekülhetnek az elmarasztalástól, a bírságolástól. Szakértők szerint ez kedvező, természetesen nem elsősorban a jogsértők, sokkal inkább a fogyasztók javát szolgáló megoldás. Nem egy banknál úgy vélik: az ügyfél kártalanításával, kellő tájékoztatással közvetlenebb piaci hatás érhető el, mint elrettentő bírsággal.
Nemrégen a K&H Bank egyik ügye is kötelezettségvállalással zárult. Gazdasági erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt indult ellene versenyhatósági vizsgálat. A pénzintézet ugyanis üzleti feltételű, devizaalapú lakáshitelek esetében 2007 februárjában egyoldalú szerződésmódosítással új díjelemként végtörlesztési díjat vezetett be. Ezzel többletterheket okozott a fogyasztóknak, és megnehezítette, hogy hitelüket egy esetlegesen kedvezőbb kölcsönnel kiváltsák, helyettesítsék. A bank vállalta a díj visszatérítését.
A hivatal e lépéssel, illetve annak kötelező teljesítésével biztosíthatónak látta a versenyhez fűződő közérdek védelmét és a történteknek a fogyasztók számára kedvező orvoslását. Ily módon ugyanis az érintett ügyfelek egyszerűen, gyorsan kárpótláshoz jutnak, amelyért egyébként évekig pereskedhetnének. A GVH döntésében mellőzte a törvénysértés vagy hiányának megállapítását, ez viszont a bank számára előnyös.
Korábban az OTP bizonyos befektetési alapjaival kapcsolatos tájékoztató anyagok kerültek a GVH látókörébe. A versenyhatóság hiányolta némely információ közvetlen megismerhetőségét. Ezt korrigálandó a pénzintézet külön figyelemfelkeltő tájékoztatásra kötelezte magát. Egyébként az OTP a bankok sorában az elsők között törekedett arra, hogy helytelen, a fogyasztókat kihasználó magatartását kötelezettségvállalással igazítsa ki. Még 2007 decemberében – egy erőfölénnyel való visszaélés miatt indított eljárásban – úgy határozott, hogy több tízezer ügyfélnek visszafizeti azt a pénzt, amit egyoldalúan megemelt díjként szedett be tőlük. Ezt a GVH az eljárás lezárásával méltányolta. Az UniCredit Bank – követendő módon – ugyancsak az elsők között tett ígéretet a megtévesztett fogyasztók kártalanítására és alaposabb tájékoztatására.
A kötelezettségvállalás intézményét a versenytörvény 2005-ös módosítása vezette be.
Bármennyire is üdvözítő lehet a vállalkozás számára, nem minden esetben van mód kötelezettséget vállalni, illetve ígérettel meg nem történtté tenni a jogsértést. A Gazdasági Versenyhivatal a verseny és a fogyasztó érdekeit tartja szem előtt, mérlegelve, vajon a javaslattal, illetve annak maradéktalan teljesítésével reparálható-e és mennyiben a kifogásolt magatartás. Nem fogadja el az eljárás alá vont cégek vállalását például olyan régóta folytatott megtévesztő tájékoztatások esetén, amikor a versenysérelmek már nem hozhatók helyre az ígéret beváltásával. KK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.