Akár már az idén 3,2-3,4 százalék környékére csökkenhet az államháztartás eredményszemléletű hiánya, a nyár óta bejelentett költségvetési egyenlegjavító kormányzati lépések éves összhatása ugyanis lassan a Kötcsén emlegetett 1000 milliárd forintos nagyságrendet súrolja. Lapunk számítása szerint a 2010-re jutó lépések a GDP mintegy 0,7 százalékával teljesítik túl az eredeti hiánytervet, ám ez pénzforgalom szerint és önkormányzatok nélkül értendő. A deficit így a GDP 2,6 százaléka lehet a korábban tervezett 3,3 helyett. Azt, hogy ez a javulás az unió szemében mérvadó eredményszemléletű hiánymutatóban mekkora apadást jelent, már csak azért is nehéz megbecsülni, mert egyes átalakítások elszámolása igencsak kérdéses lehet. Itt elsősorban a magán-nyugdíjpénztári járulékok átirányítására utalunk (erről lásd cikkünket a 10. oldalon), ám a bejelentett intézkedések alkotmányosság és gazdasági hatások tekintetében is súlyos kérdéseket vetnek fel.
Tegnap Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter megerősítette, a kormány már az idén számít összesen mintegy 160 milliárd forintos bevételre a telekommunikációs, a kereskedelemben tevékenykedő, valamint az energiaipari cégektől. Ez a miniszter tájékoztatása szerint az adott vállalatok nyereségének mintegy felét vonná el mind a három ágazatban. Az Orbán Viktor miniszterelnök által szerdán emlegetett sávos adóteherről tegnap – Matolcsy György tolmácsolásában – már csak a kereskedelmi vállalkozások kapcsán esett szó, itt azonban a legkisebb cégek teljesen mentesülnének a különadó alól. Évi 500 millió forintos árbevételig nulla százalék az adókulcs, e felett, 100 milliárd forintig 0,1 százalék, az ennél is nagyobb nettó árbevétel után pedig 2 százalék. Vagyis a legsúlyosabb adóteher javarészt a nagy, külföldi tulajdonú áruházláncokra hárul, a magyar szerveződések – mint a CBA, a Coop vagy a Reál – franchise-alapú működésük miatt valószínűleg mentesülnek a legtetemesebb adóteher alól, bár ez még nem vehető biztosra.
A legégetőbb kérdés az újabb különadók kapcsán a jogszabályok időzítése. Még a frissiben rövidíteni szándékozott határidővel is november 20-ig ki kell hirdetni a 2011-es adóterhelésről szóló adótörvényeket is, a 2010-es teljes mértékű adóteher beszedéséről már nem is beszélve. Az új törvényjavaslat tárgyalását tehát kivételesen gyorsított eljárásban kell lefolytatni. A sietség egyik előnye a fogyasztók szemszögéből az lehet, hogy a cégek az idén alig tudják áthárítani az adóterhet rájuk – mutatott rá Hegedüs Sándor, az RSM DTM tanácsadó cég adópartnere.
Meglehetősen aggályos, hogy a törvény ez évben már csak pár napra lép hatályba, ugyanakkor a teljes évi adókötelezettséget be kell fizetni – világít rá egy újabb kérdéses pontra a GKI Gazdaságkutató Intézet közleménye is. Az intézet számítása szerint egyébként a kormány az idén már a GDP 2,5 százalékát kitevő átmeneti adó- és járulékterheket jelentett be. Részben e különadók, részben a magán-nyugdíjpénztári járulékok átirányítása miatt szakemberek szerint egyértelmű, hogy teljesül mind a 2010-es, mind a 2011-es hiánycél. A már említettek mellett jövőre érezteti hatását a közigazgatás kilátásba helyezett karcsúsítása, valamint többek között a jövedéki adó megemelése is, igaz, a személyi jövedelemadóban ezzel párhuzamosan az állam több száz milliárd forintos bevételről mond le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.