A díjfizetésre kötelezettek körében még mindig a viszonylati jegy a népszerűbb, és ebben rövid távon nem is várható változás, azonban egyre többen választják a járművekbe szerelt fedélzeti egység (OBU) beiktatásával, bevallási közreműködő segítségével történő bevallást is. A július elsején indult elektronikus útdíjrendszer keretében eddig a befizetések 63 százaléka volt viszonylati jegyes a fennmaradó részt teljesítették OBU-val a fuvarozók. „Nem is vártuk, hogy azonnal mindenki fedélzeti eszközt vásárol, az alkalmi- vagy tranzitfuvarozóknak lehet, hogy meg sem éri ez a megoldás. De hosszabb távon, két-három év múlva az OBU-t használók arány elérheti majd a kétharmadot” - közölte Kibédi-Varga Lajos. A fuvarozók észrevételeinek és javaslatainak figyelembe vételével tovább bontják a díjköteles szakaszokat, főleg az ipari parkok környékén. Jelenleg 6513 kilométer hosszú a díjköteles úthálózat, ami 2075 elemi díjköteles szakaszt jelent, ezek száma a fejlesztés eredményeként 2243-ra nő. Az erre vonatkozó kormányrendelet kihirdetését követően az új rendszer várhatóan november végéig megvalósulhat.
Emellett dolgoznak az utólagos díjfizetés koncepciójának kialakításán, az e-útdíj szakmai projektszóvivőjének közlése szerint a technikai kérdések megoldását követően hamarosan erre is lesz mód, amennyiben az útdíjfizető megfelel az utólagos díjfizetőkkel szemben támasztott követelményeknek. Kibédi-Varga Lajos ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy nagyon körültekintőnek és alaposnak kell lenniük, hiszen ez a szolgáltatás pénzügyi kockázatot rejt magában. A kérdést kiemelten kezelik, és várhatóan november végén - december elején el tudják indítani ezt a fizetési lehetőséget.
Mára a rendszer működőképesnek mondható, többnyire inkább a gépjárművekbe beszerelt OBU készülékekkel vannak még nehézségek, nem mindig van kapcsolat, és erről nem ad visszajelzést – számolt be a tapasztalatokról Papp Zoltán, a Bautrans Kft. ügyvezető igazgatója. A cégvezető szerint komoly probléma van az autópályadíj elszámolásában, mint mondja, az ÁAK által eddig folytatott gyakorlat nem felel meg a számviteli törvény előírásainak. Az előlegként befizetett díjak felhasználásáról ugyanis eddig nem készítettek elszámoló számlát, így a társaság információ hiányában nem tudja a felmerült költségeket a megfelelő eszközre elszámolni, emiatt az az adott előlegek számlán mutatkozik. A 60 járművel rendelkező, tavaly 2,7 milliárd forintos forgalmat elérő cég számára komoly többletterhet jelent az e-útdíj. Míg korábban az éves autópályamatrica a járműveikre 300 ezer forint volt, addig most eszközönként 1,5 millió forinttal számolhatnak.
Látszanak már a típushibák
A jogosulatlan úthasználókra vonatkozó statisztikák ugyan még nincsenek, azonban a rendszer eddigi üzemelése alapján már megállapíthatók, hogy milyen típushibákat követnek el a felhasználók. A regisztráció, illetve az útvonaltervezés során előfordul, hogy a jármű felségjelzését hibásan adják meg, ami azért probléma, mert az ellenőrzések során a rendszám mellett ez a jármű egyértelmű beazonosíthatóságának másik fontos paramétere. Fontos tisztában lenni azzal is, hogy a viszonylati jegy csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra, az adott útszakaszra utólag megváltott jegy jogosulatlan úthasználatnak minősül. A fedélzeti eszköz segítségével történő útdíjfizetésnél már az utazás előtt érdemes ellenőrizni, hogy a fedélzeti eszköz be van kapcsolva és megfelelően működik. Az OBU-t hozzá kell rendelni a járműhöz, és elindulás előtt előtt érdemes ellenőrizni azt is, hogy az adott teherautóhoz tartozó folyószámlán rendelkezésre áll-e az utazáshoz szükséges egyenleg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.