Több mint négy évet kellett várni arra, hogy kikerüljünk a bóvliból a Fitchnél. Miért tartott ennyi ideig, hogy újra befektetésre ajánljanak?
– Ha csak a hitelminősítőkön múlna a befektetés, akkor nagy bajban lennénk, de szerencsére a piacon és a befektetők döntésein múlik. A magyar gazdaság az elmúlt években 20 százalékos beruházási rátát tudott elérni a bruttó hazai termék arányában, és a piaci befektetőket sem zavarta, hogy a hitelminősítők elszakadtak a valóságtól, ez csak őket minősíti. A Fitch most érezte úgy, hogy már tarthatatlan az az értékelés, amit korábban adott az országról, és örömteli, hogy a piac meg tudta győzni a hitelminősítőt.
Mi lehetett az áttörés, ami miatt most újra befektetésre ajánlanak?
– Az a nyomás szakadt át, ami már évek óta volt a hitelminősítőkön. Több apró elem volt, ilyen a csökkenő államadósság, a kedvezőbb üzleti környezet, az államháztartási stabilitás és a bankszektor mérlegének javulása. Éppen a Világgazdaság írta meg, hogy bizonyos ágazatokban a hitelnövekedés milyen kedvezően javítja a bankok mérlegeit. Mindez összességében hozta el, hogy a Fitch javított a besoroláson.
A régiós országokban azért még pár szinttel jobbak a minősítések, mint nálunk.
– Van, ahol igen, de máshol nem. Horvátországnak és Szerbiának rosszabb, Szlovéniának pedig ugyanolyan.
De Lengyelországban például három szinttel jobb. Mi kellene ahhoz, és mennyi ideig tarthat, hogy eljussunk az ő kategóriájukba?
– Ahhoz, hogy Lengyelország szintjén legyünk, nem lett volna szabad 2010 előtt gazdaságpolitikai hibákat elkövetni. A lengyel gazdaság az EU-ban egyedül maradt a válság után is növekedésben. 2002-ben a kérdés az volt, hogy Szlovénia és Magyarország másokat megelőzve mikor csatlakozik az euróövezethez, de 2008-ban már az volt a kérdés, hogy mikor tudjuk újra utolérni a V4-eket. Ezt a hátrányt dolgozzuk le, és a kötvényhozamaink ma már egészen a tízéves lejáratig kedvezőbbek, mint a lengyeleké. A piac a magyar gazdaságot tízéves periódusban ugyanolyan kedvezően ítéli meg, mint a lengyelt, emiatt további hitelminősítői javulást várok.
Néhányan azonban azt mondják, hogy a másik két nagy minősítő, a Moody’s és a Standard & Poor’s keményebb lehet, mint a Fitch, mert jobban figyelembe vesznek olyan dolgokat, mint a gazdaságpolitika kiszámíthatósága. Ezért az elemzők úgy gondolják, többet kell várni, hogy feljebb kerüljünk náluk.
– A hitelminősítői világ nem csak ebből a három cégből áll. Vannak olyan ázsiai hitelminősítők, ahol folyamatosan befektetésre ajánlott kategóriában voltunk. Enélkül például a kínai jüankötvény-kibocsátást nem is tudtuk volta megtenni. Ott azt mondták, hogy a magyar gazdaság fundamentumai jók, a kilátások stabilak. Nem tudom, hogy a másik két nagy hitelminősítő mikor lép, de arra gondolhatunk, ha a három nagyból az egyik felminősített, akkor az befolyásolhatja a másik kettőt is.
Nem gondolja azt, hogy a költségvetési hiány jövő évi növekedése, a GDP-bővülés lassulása és a Magyar Nemzeti Bank alapítványainak ügye majd befolyásolják ezeket a cégeket, ami megnehezíti a felminősítést?
– Ez a Fitchnél sem volt így. Mondhatták volna, hogy álljon meg a menet, várjunk még, de nem tették. Ha a makrogazdasági folyamatokat nézzük, akkor Magyarországnak egyértelműen a befektetésre ajánlott kategóriában van a helye. A 2017-es költségvetés elfogadása további megerősítést adhat a jobb minősítések felé, mert a több állami beruházás, az adócsökkentés és a bérfelzárkózás miatt növekszik majd a gazdaság. A lépéseknek kedvező hatásuk lesz a belső keresletre, ami stabilabbá fogja tenni a magyar gazdaság növekedését is. Azon dolgozunk, hogy az a két-három tényező, ami miatt szerényebb növekedés volt az első negyedévben, megváltozzon. A járműipar mellé más iparágaknak is fel kell zárkózniuk, a belső keresletnek még van tere a növekedésre, és a bérfelzárkózás sem veszélyezteti az egyensúlyi pozíciónkat. Szükség van az európai uniós források hatékonyabb felhasználására is. Úgy vélem, nincs olyan veszély, ami egy új költségvetési tervezést indokolna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.