BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Viharveszély az EU-csúcson

Berlin kitart az uniós alapszerződés módosításának ötlete mellett – a franciákkal karöltve

Költségvetési fegyelem. Továbbra is tántoríthatatlanul kiáll Angela Merkel német kancellár az uniós szerződésmódosításról szóló javaslat mellett. Berlin a költekező tagállamok keményebb szankcióját szeretné elérni a változtatással, illetve a jelenleg működő ideiglenes válságalapot helyettesítené egy állandó mechanizmussal. Hiába tudhatja azonban maga mögött a múlt hét óta a franciák támogatását (VG, október 20., 5. o.), sokak számára egy újabb fáradságos szerződésmódosítás puszta gondolata is elviselhetetlennek tűnik.

A Berlin–Párizs paktum keretében a németek hajlandók voltak lemondani korábbi követelésükről a költekező tagállamokkal szembeni szankciók automatizálásával kapcsolatban. Ennek fejében ígéretet kaptak a franciáktól, hogy az EU második legnagyobb nemzetgazdasága támogatni fogja a Merkel-kabinet uniós szerződésmódosítási terveit.

A német kormány alapvetően két dolgot szeretne keresztülvinni, amelyhez az uniós szerződés módosítására lenne szükség. Egyfelől így lehetne megoldani a költekező tagok szavazati jogának megvonását a Európai Tanácsban. Másfelől a hitelválságba került euróövezeti országok megsegítését szolgáló, 2013-ban kifutó Európai Pénzügyi Stabilitási Alap (EFSF) utódját csak ezen a módon lehetne olyan állandó válságmechanizmussá alakítani, amely adópénzek bevonása nélkül is képes lenne ellátni feladatát.

A ma kezdődő uniós csúcshoz közeledve azonban egyre-másra láttak napvilágot a kezdeményezést kritizáló nyilatkozatok. Viviane Reding igazságügyi biztos például „teljességgel felelőtlen” felvetésként értelmezte a szerződésmódosítás ötletét, utalva rá, hogy a 2009 decemberében hatályba lépett reformszerződés tető alá hozásához is tíz évre volt szükség.

Reding honfitársa, Jean-Claude Juncker luxemburgi miniszterelnök szintén rosszallásának adott hangot tegnap, „egyszerűen lehetetlennek” nevezve azt az eljárást, hogy a németek és a franciák az euróövezet többi országának a megkérdezése nélkül állapodtak meg egymással. Juncker szerint egyébként a szavazati jog megvonása nem járható út, és a kormányfő azt is jelezte, hogy Berlinnek nincs esélye megszerezni a tagállamok egyhangú támogatását a csütörtök–pénteki csúcson – írja a Die Welt. Az Eurogroup elnöki tisztét is betöltő luxemburgi kormányfő a szavazati jog megvonása helyett inkább a szankciók gyors keresztülvitelében látná a megoldást, amelyről éppen a franciáknak tett engedménnyel mondott le Berlin, amikor beleegyezett, hogy a büntetés ne legyen automatikus, hanem a tagállamok döntsenek róla.

A német törvényhozás alsóháza (Bundestag) előtt tegnap tartott beszédében azonban Merkel a kritikák dacára is kiállt az elképzelés mellett. A kormányfő az ideiglenes válságalap helyett felállítandó állandó mechanizmustól többek között azt várja, hogy az adófizetői pénzek megkímélése mellett lesz képes segítséget nyújtani az eladósodott tagállamoknak. A kancellár szerint is előre látható súlyos nehézségek ellenére a német kabinet azt szeretné, ha az uniós szerződés módosított verziója már 2013 nyarán hatályban lenne.

A várható tagállami ellenállással kapcsolatban igen élesen fogalmazott a német kormányfő: „Az igaz, hogy a német–francia egyezség önmagában még nem jelent mindent Európában, de ennek híján sok minden semmivé válhat.” Igaz ez például a 2013-ban lejáró uniós pénzügyi mentőövre, amely német részvétel nélkül nehezen lenne működőképes. A súlyából eredő tagadhatatlan zsarolási potenciál mellé Németország ráadásul nem várt segítséget is kapott tervei megvalósításához: Nagy-Britannia konzervatív-liberális kormánya több ízben jelezte, hogy bizonyos korlátok között nem zárkózna el az alapszerződés módosításától, ha az

az euróövezet stabilitását szolgálja. JK

Puha szabályokat javasol Varsó

Azt kívánja elérni Lengyelország az EU-nál, hogy tekintsenek el a deficitszabályok megszegésének szankcionálásától azon tagállamok esetében, amelyek extra terheket viselnek nyugdíjrendszerük átalakítása miatt.

Varsó szerint az államadósság-állomány esetében 13, a deficitnél pedig 1,8 százalékpontnyi az a többletköltség, amelyet a nyugdíjrendszer átalakítása okozott. A ma kezdődő uniós csúcs résztvevői elé kívánják tárni a javaslatot.

Lengyelország augusztusban nyolc másik uniós állammal – köztük hazánkkal – közösen javasolta a deficitszámítási módszerek megváltoztatását a nyugdíjreformok költségeire tekintettel. Ám a kezdeményezés megbukott


Varsó szerint az államadósság-állomány esetében 13, a deficitnél pedig 1,8 százalékpontnyi az a többletköltség, amelyet a nyugdíjrendszer átalakítása okozott. A ma kezdődő uniós csúcs résztvevői elé kívánják tárni a javaslatot.

Lengyelország augusztusban nyolc másik uniós állammal – köztük hazánkkal – közösen javasolta a deficitszámítási módszerek megváltoztatását a nyugdíjreformok költségeire tekintettel. Ám a kezdeményezés megbukott

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.