BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jöhet a rendszám a kismotorra

Várhatóan szűkülni fog azoknak a járműveknek a köre, amelyekre zöldrendszámot lehet igényelni. A Nemzetgazdasági Minisztérium ugyanis arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy a zöldrendszámok esetében a technológia fejlődése miatt indokolt bizonyos módosítások bevezetése. Így a nagyobb károsanyag-kibocsátású hibridek kiszűrése érdekében növelni kell az elvárt hatótávolságot vagy a kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátás felső küszöbértékét.

Már dolgoznak is a változtatásokon, azokról tárcaközi egyeztetés folyik. Arra a kérdésre, hogy mi lesz a már forgalomban lévő járművekkel, a gazdasági tárca azt válaszolta, hogy a szabályozás véglegesítése előtt erre biztos válasz nem adható. A szabályozás változása után viszont a következő műszaki vizsgán ahhoz, hogy a jármű zöldrendszámot kapjon, az akkor aktuális szabályozásnak kell majd megfelelnie.

A hatályos jogszabályok szerint a zöldrendszámot a tisztán elektromos hajtású – 5E környezetvédelmi osztályba tartozó –, a legalább 25 kilométeres elektromos hatótávval működő külső töltésű (plug-in) hibrid, a növelt hatótávú plug-in hibrid gépkocsikra (legalább 50 kilométeres hatótávval) és a nullaemissziós gépkocsikra, vagyis az 5Z környezetvédelmi osztályú járművekre lehet igényelni.

A zöldrendszámtábla 2015. szeptember végi bevezetése óta eddig közel 1500 jármű esetében igényeltek ilyet a hatóságtól. A zöldrendszám tehát népszerű, és bár ezek az autók még – esetenként több millió forinttal – többe kerülnek, mint a benzines járművek, a rendszámhoz kapcsolódó kedvezményekkel több százezer forint megspórolható.

A zöldrendszámú gépjárművek után ugyanis nem kell regisztrációs adót, vagyonszerzési illetéket, gépjárműadót és cégautóadót fizetni. További kedvezmény, hogy a vállalkozások a villanyautó töltésére használt áram áfáját is visszaigényelhetik. Mindezeken felül a zöldrendszámú autók – a helyi rendeletek alapján – Magyarország nagyobb városaiban általában ingyenesen parkolhatnak.

Változás várható viszont a segédmotoros kerékpárok esetében is. Jelenleg ugyanis a két- és háromkerekű segédmotoros kerékpárok hatósági engedély és hatósági jelzés nélkül vehetnek részt a közúti forgalomban, a fejlesztési tárca viszont közlekedésbiztonsági okokból indokoltnak tartja a segédmotoros kerékpárok rendszámosítását – közölte a Világgazdasággal a minisztérium.

A becslések szerint mintegy hatszázezer érintett jármű többsége azonban tíz évnél idősebb lehet, így első forgalomba helyezésük környezetvédelmi jellemzőik alapján az uniós előírásokon alapuló hazai szabályozás szerint meg sem történhetne. A rendszámosítás jelentős, a motorkerékpár értékéhez képest aránytalanul nagy költségeket róhatna az üzemben tartókra (például a rendszám felszereléséhez és megvilágításához szükséges szerkezetek beszerzése, tulajdonjogot igazoló okmányok pótlása bírósági úton vagy közjegyzői nyilatkozattal).

A bevezetéshez így valószínűleg jogszabály-módosításokra és egy egyszerűsített, költségkímélő eljárásrend bevezetésére lenne szükség.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.