Várhatóan szűkülni fog azoknak a járműveknek a köre, amelyekre zöldrendszámot lehet igényelni. A Nemzetgazdasági Minisztérium ugyanis arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy a zöldrendszámok esetében a technológia fejlődése miatt indokolt bizonyos módosítások bevezetése. Így a nagyobb károsanyag-kibocsátású hibridek kiszűrése érdekében növelni kell az elvárt hatótávolságot vagy a kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátás felső küszöbértékét.
Már dolgoznak is a változtatásokon, azokról tárcaközi egyeztetés folyik. Arra a kérdésre, hogy mi lesz a már forgalomban lévő járművekkel, a gazdasági tárca azt válaszolta, hogy a szabályozás véglegesítése előtt erre biztos válasz nem adható. A szabályozás változása után viszont a következő műszaki vizsgán ahhoz, hogy a jármű zöldrendszámot kapjon, az akkor aktuális szabályozásnak kell majd megfelelnie.
A hatályos jogszabályok szerint a zöldrendszámot a tisztán elektromos hajtású – 5E környezetvédelmi osztályba tartozó –, a legalább 25 kilométeres elektromos hatótávval működő külső töltésű (plug-in) hibrid, a növelt hatótávú plug-in hibrid gépkocsikra (legalább 50 kilométeres hatótávval) és a nullaemissziós gépkocsikra, vagyis az 5Z környezetvédelmi osztályú járművekre lehet igényelni.
A zöldrendszámtábla 2015. szeptember végi bevezetése óta eddig közel 1500 jármű esetében igényeltek ilyet a hatóságtól. A zöldrendszám tehát népszerű, és bár ezek az autók még – esetenként több millió forinttal – többe kerülnek, mint a benzines járművek, a rendszámhoz kapcsolódó kedvezményekkel több százezer forint megspórolható.
A zöldrendszámú gépjárművek után ugyanis nem kell regisztrációs adót, vagyonszerzési illetéket, gépjárműadót és cégautóadót fizetni. További kedvezmény, hogy a vállalkozások a villanyautó töltésére használt áram áfáját is visszaigényelhetik. Mindezeken felül a zöldrendszámú autók – a helyi rendeletek alapján – Magyarország nagyobb városaiban általában ingyenesen parkolhatnak.
Változás várható viszont a segédmotoros kerékpárok esetében is. Jelenleg ugyanis a két- és háromkerekű segédmotoros kerékpárok hatósági engedély és hatósági jelzés nélkül vehetnek részt a közúti forgalomban, a fejlesztési tárca viszont közlekedésbiztonsági okokból indokoltnak tartja a segédmotoros kerékpárok rendszámosítását – közölte a Világgazdasággal a minisztérium.
A becslések szerint mintegy hatszázezer érintett jármű többsége azonban tíz évnél idősebb lehet, így első forgalomba helyezésük környezetvédelmi jellemzőik alapján az uniós előírásokon alapuló hazai szabályozás szerint meg sem történhetne. A rendszámosítás jelentős, a motorkerékpár értékéhez képest aránytalanul nagy költségeket róhatna az üzemben tartókra (például a rendszám felszereléséhez és megvilágításához szükséges szerkezetek beszerzése, tulajdonjogot igazoló okmányok pótlása bírósági úton vagy közjegyzői nyilatkozattal).
A bevezetéshez így valószínűleg jogszabály-módosításokra és egy egyszerűsített, költségkímélő eljárásrend bevezetésére lenne szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.