Bár a 2010-re korábban feltételezett recesszió a legújabb adatok szerint akár szerény növekedésbe is fordulhat, a kedvezőbb előrejelzés hátterében a külgazdasági kilátások javulása húzódik meg.
Márpedig a nettó export bővülése nem növeli meg érdemi mértékben a költségvetési bevételeket – derül ki a pénzügyi tárcánál a múlt hét végére elkészített átadás-átvételi dokumentációból is. Ismeretes: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss első negyedévi gyorsbecslése szerint a GDP éves alapon 0,1, az előző negyedhez képest pedig 0,9 százalékkal bővült. Ez jelentős előrelépés a korábbi várakozásokhoz képest, hiszen a Reuters felmérése szerint az elemzők éves alapon 2,1 százalékos csökkenésre számítottak. Ebben szinte kizárólagos szerepe van annak, hogy a becsült árindexek alapján az első negyedévben a kivitel 16 százalék körüli mértékben nőhetett, így a PM a korábbi 5,5 helyett az év egészére már 6-8 százalékos exportbővülésre számít. (Az import szerényebb mértékben, 12-13 százalékkal nőtt az első negyedben.) Mindezek alapján a pénzügyi tárcánál úgy vélik, ez év egészében szerény – 0 és fél százalék közötti – ütemben ugyan, de már bővülhet a gazdaság. „A nettó kivitel növekedése és a készletfeltöltés nem generál adóbevételeket, így a kedvező GDP-kilátások ellenére nem vált könnyebbé a költségvetési hiánycél betartása” – mutatott rá lapunk kérdésére Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője is. Hozzátette: ehhez a belső fogyasztásnak is bővülnie kellene, ezt azonban meg kell előznie a foglalkoztatási helyzet számottevő javulásának. A nominális GDP-növekedés hatására egy-két tized százalékpontnyi egyenlegjavulásra ugyanakkor van esély az államháztartásban – mondta a szakember. Közvetett hatásuk annyiban lehet a jobb makromutatóknak, hogy azok jótékonyan hatnak a befektetőkre, így esetleg csökkenhetnek a kamatfelárak. Igaz, ez a jelenlegi ideges környezetben valószínűleg elsikkad – tette hozzá Suppan Gergely. Az érem másik oldala viszont az, hogy a kedvezőbb magyarországi gazdasági folyamatok láttán Brüsszel kevésbé lesz hajlandó belemenni a 2011-ben elvileg lezáruló túlzottdeficit-eljárás meghosszabbításába, tehát jövőre 3 százalék alatti deficitet kellene produkálnunk.
Ennek fejében azonban 2010-ben a nemzetközi szervezetek akár egy 5 százalék körüli hiányt is tolerálhatnak – mondta. Ismeretes: a leköszönő kormány ragaszkodik a 3,8 százalékos GDP-arányos eredményszemléletű deficitcélhoz, annak ellenére, hogy több kockázatot a pénzügyi tárca átadás-átvételi dokumentációja is nevesít. E szerint negatívan befolyásolja a költségvetési folyamatokat az adóbevételek alakulása – köztük a 2009-es év után fizetendő személyi jövedelemadó –, és további bevételkiesést okoznak az Alkotmánybíróság döntései: a családi pótlék adóterhet nem viselő járandóságként adóalapba vonására és a lakóingatlanok adójára vonatkozó szabályozás megsemmisítése. Kiadási oldalon többletterhet jelent a MÁV részére kifizetett támogatás, amellyel a költségvetési törvény nem számolt, valamint a helyi önkormányzatok támogatásainál megjelenő jelentős többletigény – derül ki a PM elemzéséből.
Hasonló kockázatot rejtenek az uniós támogatások túlfutásai, valamint a költségvetési szervek kiadásai esetében a kötelezettségvállalással nem terhelt maradványok felhasználása. Mindezek miatt a leköszönő kormány szerint még szigorúbb költségvetési politikára van szükség: a hiánycél tartásához több területen akár további beavatkozásokra is sort kell keríteni. Ezek közé tartozik az agrártámogatások átütemezése vagy néhány egészségügyi kiadás szorosabbra fogása (lásd felsorolásunkat). KR
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.