A Magyar Nemzeti Bank úgy ítéli meg, hogy az elmúlt évek költségvetési intézkedéseinek köszönhetően az államháztartás jelenlegi (2010-es) helyzete kedvező. A gazdasági visszaesés után beinduló növekedéssel a hiánymutató további intézkedések nélkül is alacsonyra süllyedne, mindez jó lehetőséget teremthetne egy hosszú távon fenntartható fiskális pálya megalapozásához.
A Magyar Nemzeti Bank számításai szerint a 2011-es államháztartási hiánycél – az átmeneti bevételek segítségével – elérhető. Az MNB arra számít, hogy az óvatos költségvetési tervezés miatt az államháztartási hiány a GDP 2,5 százaléka körül alakulhat 2011-ben. A jegybank üdvözli a hiánycél tartása melletti elkötelezettséget, ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy 2011-ben az egyenlegjavulás jórészt egyszeri tényezőknek – a különadóknak, a magánnyugdíjpénztári tagdíjak elvonásának, illetve a korábban felhalmozott magánnyugdíjpénztári megtakarítások részbeni elköltésének – tudhatók be.
A költségvetési hiánycél elérése – a fenntarthatósághoz szükséges szerkezeti reformok nélkül –önmagában nem elegendő. A rövid távú hiánycélok elérése a 2011. évi költségvetési tervezet szerint nem kedvező szerkezetben történik. A kormány elsősorban a bevételi oldalra alapozott intézkedésekkel kívánja teljesíteni vállalásait. A kiadási oldal érdemi csökkentésére és mélyreható szerkezeti átalakítások beindítására várhatóan nem kerül sor.
A magyar költségvetés kiadási szintje továbbra is magas, és a kiadások szerkezete sem kedvező a hosszú távú fenntarthatóság, illetve a gazdasági növekedés szempontjából. A költségvetés hosszú távú fenntarthatóságát nagymértékben rontja a magánnyugdíjpénztári pillér tervezett átalakítása. Ez a változtatás ugyanis jelentősen emelheti az implicit államadósság mértékét, amit ha nem kísér az explicit államadósság hasonló mértékű csökkenése, akkor a költségvetési folyamatok hosszú távú fenntarthatósága veszélybe kerül.
A jegybank úgy látja: az élőmunkát terhelő személyi jövedelemadó csökkentése ellenére összességében érdemben nem gyorsul a potenciális GDP-növekedés. A potenciális növekedés számottevő gyorsításához arra lenne szükség, hogy a kormány a jövedelmek túlzott újraelosztását mérsékelve, munkavállalásra és beruházásra ösztönző, kiszámítható gazdasági környezetet teremtsen. Míg a munkát terhelő adók tekintetében kedvezőbbé válik a környezetet, az újraelosztás mértéke nem csökken, a költségvetést befoltozó átmeneti intézkedések pedig nem biztosítják a költségvetés hosszú távú fenntarthatóságát. A gazdálkodási környezet bizonytalansága óvatosságra készteti a hazánkban beruházni szándékozó befektetőket, de a kockázati felárak emelkedésén keresztül a hazai vállalkozók és a háztartások számára is költséget jelentenek. Mindezen hatások miatt rövidtávon nem számítunk arra, hogy az intézkedéscsomag jelentős növekedési többletet generálna.
Az inflációs folyamatokat értékelve a jegybank úgy látja, hogy a tervezett intézkedések összességében növelik az inflációt. A Magyar Nemzeti Bank leszögezi: változatlanul minden rendelkezésre álló eszközzel elkötelezett a 3 százalékos inflációs cél teljesítése mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.