Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a közfoglalkoztatás ellenőrzéséről szóló jelentésében azt írja, hogy közfoglalkoztatásra 2009 és 2011 között 227 milliárd forint támogatást biztosítottak, 2012-re 132 milliárd forintot terveztek.
A kormány a kibontakozó gazdasági válság negatív foglalkoztatási hatásainak mérséklésére a 2008. évben döntött az „Út a munkához” program indításáról. Ennek 2009. évi bevezetésével átrendeződött az önkormányzati közfoglalkoztatás, előtérbe került a közcélú munka a közhasznú munka egyidejű csökkenése mellett – írta az ÁSZ.
Az volt a cél, hogy a közfoglalkoztatásba minél nagyobb számban vonjanak be alacsony iskolai végzettségűeket. A 2009-2010. években a közhasznú munkavégzésbe bevont legfeljebb 8 általános iskolai végzettséggel rendelkezők aránya 6 százalékkal, illetve 3,8 százalékkal meghaladta az álláskeresők között a legfeljebb 8 általános iskolai végzettséggel rendelkezők arányát.
A 2009. évben a közhasznú foglalkoztatottak 46,1 százaléka, a 2010. évben 43,1 százaléka volt alacsony iskolai végzettségű. A 2011. évben a mutató tovább emelkedett, a közfoglalkoztatásban résztvevő legfeljebb 8 általános iskolai végzettségűek 56,0 százalékos aránya 15,7 százalékkal magasabb volt, mint az álláskeresők között az alacsony iskolai végzettségűek 40,3 százalékos aránya.
A közfoglalkoztatásba bevontak létszáma több mint kétszeresére, 139 871 főről 287 671-re nőtt 2009 és 2011 között, és eközben a 2011 szeptemberében módosult bérezési rendszer hozzájárult az egy főre jutó éves támogatási összeg csökkenéséhez.
A 15-74 évesek foglalkoztatási aránya nemzetgazdasági szinten a 2009. és 2010. években megegyezett, 49,2 százalék volt, a 2011. évre 49,7 százalékra emelkedett, a 2012. év I. negyedévében 49,5 százalék volt. A közfoglalkoztatás nélkül a foglalkoztatási arány 2009-ben 48,4 százalék, 2010-ben 48,1 százalék, 2011-ben 48,9 százalék, a 2012. év I. negyedévében 48,8 százalék lett volna.
Az ÁSZ kiemelte, hogy a foglalkoztatási arány alakulására tehát a közfoglalkoztatás hatást gyakorolt, mivel az a foglalkoztatási rátát 2009-ben 0,8 százalékkal, 2010-ben 1,1 százalékkal, 2011-ben pedig 0,8 százalékkal javította.
A 2011. évben az új közfoglalkoztatási rendszer bevezetése miatt a közfoglalkoztatás hatása nem volt egyenletes. Az első negyedévben a közfoglalkoztatás a foglalkoztatási rátát 0,4 százalékkal, a két közbenső negyedévben 0,9 százalékkal, illetve 1,0 százalékkal, míg a negyedik negyedévben 0,8 százalékkal javította – írta jelentésében a számvevőszék.
Az összes álláskeresőn belül nyolc területi egységnél (Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar, Pest, Bács-Kiskun, Jász-Nagykun-Szolnok és Baranya megyék, valamint Budapest) haladta meg a nyilvántartott álláskeresők aránya az 5 százalékot. Közöttük oszlott meg a 2011. évben a források 69,6 százaléka, 40,7 milliárd forint.
A hátrányos helyzetű kistérségekben a startmunka-mintaprogramok keretében a 2011. évben 13 megyében, 28 kistérségben 493 településen összesen 980 program indult. A startmunka mintaprogramokra felhasznált 3845,8 millió forint támogatás 15 042 fő közfoglalkoztatását biztosította. A 2012. évben további 66 – összesen 94 – hátrányos helyzetű térségben tervezték kistérségi startmunka-programok indítását.
Összességében az ÁSZ szerint a 2009-2012. év. első negyedévében a közfoglalkoztatási rendszer és annak változásai – ideértve a támogatási rendszert is –, valamint az önkormányzatok és a munkaügyi szervezetek közötti együttműködés hatékonyan, eredményesen szolgálták a közfoglalkoztatással kapcsolatos célkitűzések teljesülését, az alacsony iskolai végzettségű, munkára képes, tartósan munkanélküli személyek fokozottabb mértékű részvételét valamely közfoglalkoztatási formában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.