BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közel három százalékkal nőtt az ipari termelés éves szinten

Az ipari termelés az előző év azonos időszakához viszonyítva 2010 márciusában 2,8%-kal nőtt, a munkanaphatástól megtisztított index megegyezik a kiigazítatlan indexszel - közölte a KSH.

A termelés volumene azév első három hónapjában 4,5%-kal magasabb volt, mint 2009 azonos időszakában. Az előző hónaphoz képest a szezonálisan és munkanaptényezővel is kiigazított ipari termelési index
márciusban 0,4%-kal csökkent.

Az ipari termelés márciusi, 2,8%-os – az előző havi adathoz képest kisebb mértékű – növekedésében bázishatás érvényesül: 2009 első félévében, márciusban volt a legmagasabb a termelés szintje.

Az ipari export 2010 első három hónapjában 12,5, márciusban 9,7%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva. Márciusban az exportértékesítés több mint felét a feldolgozóipar két alága adta. Az év harmadik hónapjában a feldolgozóipari kivitel több mint egynegyedét képviselő járműgyártás exportvolumene az átlag felett, 15,3%-kal nőtt. A másik hasonló súlyú alág, a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásának kivitele kisebb mértékben, 3,6%-kal emelkedett.

Az ipar január–márciusi belföldi értékesítése 9,3, a márciusi 7,3%-kal csökkent 2009 azonos időszakához képest. A feldolgozóipar belföldi eladásai az év első három hónapjában 7,5, márciusban 4,6%-kal maradtak el az egy évvel korábbitól, ez nagyrészt a lakossági és a beruházási kereslet visszaesésével függ össze.

Az ipar nemzetgazdasági ágai közül 2010 márciusában a feldolgozóipar termelése az előző év azonos hónapjához viszonyítva 4,1%-kal nőtt. A csekély súlyú bányászat volumene 27,9%-kal alacsonyabb volt az előző év azonos időszakinál, ebben a magas bázis is szerepet játszott. Az év harmadik hónapjában az energiaipar (villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás) kibocsátása 7,1%-kal csökkent.

2010 márciusában a feldolgozóipar tizenhárom alága közül tízben volumenbővülés figyelhető meg. A jelentősebb súlyú ágazatok közül a feldolgozóipari termelés több mint egyötödét képviselő járműgyártás
kibocsátása 14,4%-kal nőtt; ezen belül a motor- és alkatrészgyártásban nagyobb volt a növekedés mértéke, mint a közúti gépjármű gyártásában. A közel azonos súlyú számítógép, elektronikai, optikai
termék gyártása kisebb mértékben, 5,4%-kal emelkedett. Az alágon belüli bővülés hajtóerejét az elektronikus fogyasztási cikkek iránti keresletélénkülés jelentette. Az előző hónappal ellentétben a
harmadik legnagyobb súlyú alág, a feldolgozóipari termelés több mint egykilencedét kitevő élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása 1,6%-kal haladta meg a 2009. márciusit, most nagyrészt az alág összes
értékesítésének egyharmadát adó kivitel emelkedése következtében. Másfél év után először regisztráltunk növekedést (6,2%) a fémalapanyag és fémfeldolgozási termék gyártásában. Az alág jobb teljesítményéhez
elsősorban az alapanyaggyártás járult hozzá. Átlagon felüli volumenbővülés figyelhető meg a kisebb súlyú alágak közül a fafeldolgozás, papírtermék gyártása, nyomdai tevékenység alágban (21,5%), valamint a vegyi anyag, termék gyártásában (11,9%) is, nagyrészt az értékesítés kedvező alakulásának
köszönhetően.

2010 márciusában a megfigyelt feldolgozóipari ágazatok összes új rendelése 0,9%-kal csökkent 2009 azonos hónapjához viszonyítva. Az új exportrendelések 0,3%-kal nőttek, az új belföldi rendelések ezzel
szemben 8,3%-kal csökkentek. Az összes rendelésállomány 17,4%-kal maradt el az egy évvel korábbitól.

Az egy alkalmazásban állóra jutó ipari termelés a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozások körében 2010 első három hónapjában (8,6%-os létszámcsökkenés mellett) 14,7%-kal magasabb volt az
előző év azonos időszakinál.
2009 azonos időszakához viszonyítva 2010 első három hónapjában Magyarország hét régiója közül termeléscsökkenést csupán a Közép-Dunántúlon (0,1%) regisztráltunk. A legnagyobb mértékű volumenbővülés a Nyugat-Dunántúlon (12%) figyelhető meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.