Februárban a fogyasztói árak átlagosan 2,9 százalékkal magasabbak voltak, mint egy évvel korábban, egy hónap alatt 0,4 százalékkal nőttek – jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdán. Az emelkedés valamivel magasabb az elemzők által várt 2,7-2,8 százalékosnál, és jelentős gyorsulást mutat a januári 2,3 és a decemberi 1,8 százalékos infláció után. Idén január-februárban a fogyasztói árak átlagosan 2,6 százalékkal nőttek.
Éves összevetésben februárban a legnagyobb mértékben a járműüzemanyagokat is tartalmazó egyéb cikkek és a szeszes italok, dohányáruk drágultak, az üzemanyagok árának 19,9 és a dohányáruk 4,6 százalékos emelkedése miatt. Az üzemanyagok tavaly februárban 11,2 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Az éves maginfláció a januári 1,6 százalékról 1,8 százalékra emelkedett. A maginfláció szeptember óta 0,1 százalékponttal emelkedett minden hónapban, és februárban először ugrott 0,2 százalékpontot.
Mináry Borbála, a KSH osztályvezetője az adatok ismertetésekor kiemelte, legutóbb 2013 januárjában volt ennél gyorsabb az árak emelkedése, akkor 3,7 százalékkal nőttek a fogyasztói árak. Meglepőnek mondta, hogy a baromfihús és a tojás ára a januári áfacsökkentés után tovább csökkent februárban is. A baromfihús ára a januári 16,4 százalék után februárban 2,5 százalékkal tovább csökkent és 17,4 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy éve, a tojás januárban 5,0 százalékkal, februárban 7,2 százalékkal volt olcsóbb az egy évvel korábbinál.
Az Erste Bank elemzői úgy vélik, hogy márciusban érheti el az idei csúcsát az inflációs ráta, majd pedig áprilistól mérséklődhet a pénzromlás üteme, azonban egész évben 2 százalék felett maradhat. Átlagosan idén elérheti a 2,5 százalékot az infláció, melyet egy gyorsuló maginfláció kísérhet. Előrejelzésünk szerint a jövő év első felében láthatjuk majd, hogy az infláció stabilan eléri a 3 százalékot, amely a Magyar Nemzeti Bank inflációs célja. Jövőre 3,5% körül alakulhat az infláció.
Annak ellenére, hogy gyorsul az infláció, a Monetáris Tanács (MT) valószínűleg nem fog kamatemeléssel reagálni, hiszen az MT tagok általában amellett érvelnek, hogy a negatív reálkamatok segíthetik a magyar konjunktúrát – írta Ürmössy Gergely, az Erste elemzője. Így sem idén, sem pedig jövőre nem számít a 0,9 százalékos alapkamat megváltoztatására. A tőkepiacokon a határidős kamat-megállapodások azt a várakozást tükrözik, hogy hamarosan elkezdődhet a forintkamatok emelkedése. Emiatt azt várja a bank szakértője, hogy a márciusi kamatdöntés alkalmával olyan közleményt ad ki a Monetáris Tanács, amely megerősíti az alacsony kamatok melletti hosszú távú elköteleződését.
Tavaly februárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 1,9 százalékkal emelkedett, ezen belül a cukoré 14,0, a sertéshúsé 10,0, a sajté 5,7, az idényáras élelmiszereké 4,9 százalékkal nőtt, a friss zöldségek 10,6 százalékkal kerültek többe. Jóval átlag felett, 8,7 százalékkal drágultak az egyéb cikkek – gyógyszerek, járműüzemanyagok, háztartással és testápolással kapcsolatos, és a kulturális cikkek. Az üzemanyagok mellett az újságok, folyóiratok 8,2 százalékos drágulása volt a legnagyobb. A szolgáltatások 1,5, ezen belül a postai szolgáltatások továbbra is 5,9, az egészségügyi szolgáltatások 3,6, az autójavítás 3,8 százalékkal drágult.
A ruházkodási cikkek 0,6 százalékkal drágultak, a háztartási energia ára 0,3 százalékkal nőtt. A tartós fogyasztási cikkek 0,4 százalékkal kevesebbe kerültek, de a motorkerékpárok ára 6,7 százalékkal megugrott, a használt autók viszont 2,6 százalékkal olcsóbbak lettek.
Egy hónap alatt januárhoz viszonyítva a fogyasztói árak átlagosan 0,4 százalékkal emelkedtek. Az élelmiszerek 1,0 százalékkal drágultak, ezen belül az idényáras élelmiszerek 6,2, a csokoládé, a kakaó 2,1, a cukor 1,4, a kenyér 1,2 százalékkal. A baromfihús ára 2,5 százalékkal, a tojásé 2,1 százalékkal csökkent. A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 0,4, a tartós fogyasztási cikkek 0,3, a szolgáltatások 0,2 százalékkal kerültek többe. A háztartási energia és egyéb cikkek ára kismértékben, 0,1 százalékkal nőtt. A ruházkodási cikkekért 1,2 százalékkal kevesebbet kellett fizetni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.