Az élelmiszerek és a szeszes italok, dohányáruk az átlagnál jobban drágultak, míg a tartós fogyasztási cikkekért kevesebbet kellett fizetni, mint egy éve - adta ki a KSH.
1 hónap alatt – 2012. decemberhez viszonyítva – a fogyasztói árak átlagosan 0,8 százalékkal emelkedtek. Ezen belül az élelmiszerek 1,6 százalékkal drágultak. Növekedett az idényáras élelmiszerek – burgonya, friss zöldség és gyümölcs – (10,0%), a csokoládé, kakaó (4,2%), a száraztészta (3,8%) és a kávé (2,3%) ára.
Az idényáras élelmiszerek nélkül számítva, az élelmiszerek 0,6 százalékkal drágultak. A legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk ára nőtt egy hónap alatt, 2,6 százalékkal, meghatározóan a jövedéki adó mértékének emelése miatt. A ruházati cikkekért átlagosan 3,3 százalékkal kellett kevesebb fizetni, míg a háztartási energia ára 1,2 százalékkal, a tartós fogyasztási cikkek ára 0,5 százalékkal csökkent egy hónap alatt. Az eddigieken kívüli termékek körében szintén átlag feletti drágulás következett be (1,2%), ezen belül a járműüzemanyagokért 2,8 százalékkal kellett többet fizetni. Az átlaggal megegyezően drágultak a szolgáltatások (0,8%), ezen belül a postai szolgáltatások ára átlagosan 5,6, a helyi tömegközlekedés 4,5, a szemétszállítás 3,5 százalékkal nőtt.
12 hónap alatt, 2012. januárhoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 5,8 százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen nőtt az idényáras élelmiszerek (18,3%), a tojás (17,0%), a liszt (15,2%), a sertészsiradék (14,5%), az étolaj (9,9%), a sertéshús (8,2%) és a párizsi, kolbász (8,1%) ára. Az átlagosnál nagyobb mértékben, 13,1 százalékkal emelkedett a szeszes italok, dohányáruk ára is. A szolgáltatások esetében átlag alatti, 3,1 százalékos volt az áremelkedés mértéke, ezen belül a szemétszállítás 8,4, a helyi tömegközlekedés 5,2 százalékkal drágult. A háztartási energia szintén átlag alatti 2,4 százalékos áremelkedésén belül a palackos gáz 12,1, a vezetékes gáz 3,1 százalékkal drágult, míg a távfűtés esetében 8,5 százalékos árcsökkenés volt megfigyelhető. Szintén átlag alatt drágultak a ruházkodási cikkek (0,8%), míg a tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 2,1 százalékkal kellett kevesebbet fizetni, 2012. januárhoz képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.