A gondjainkat fokozta, hogy a lakosság eladósodása zömmel külföldi devizában történt, így a több hullámban begyengülő forintárfolyam is lecsökkentette az elkölthető jövedelmeket. Ez a tényező máig óvatossá teszi a háztartásokat, nem költekeznek olyan mértékben, mint azt esetleg a bérek alapján tehetnék. A januári szja-sávhatár-emelés nyomán ugyanis azok az átlagbér körül keresők, akiknek még van munkájuk, többet vihetnek haza változatlan bruttó bér után is. A szociális juttatások tavalyi megnyirbálása viszont éppen ellentétesen hatott, így a lakosság összjövedelme reálértéken még az idén is csökken az előrejelzések szerint. Az alacsony jövedelműek ráadásul sokkal kisebb arányban takarítják meg a pénzüket, mint a nagyobb keresetűek, akik a pénz kisebb részét fogyasztják el. Ezzel még inkább szűkül a belföldi kereslet annál, mint amit a jövedelemcsökkenés indokolna.
A konjunktúrafelmérések többsége már azt mutatja, hogy a lakossági bizalom a válság előtti, azaz a 2008. őszi szint fölött van, ám nem szabad elfelejteni, hogy 2006 óta, az első megszorítások bejelentésével kezdett zuhanni az optimizmus. Ettől kezdve mutat egyébként csökkenő tendenciát a kiskereskedelmi forgalom is, de ez a gazdasági növekedésen kezdetben még alig látszódott meg. Európa ugyanis éppen ekkor konjunkturális csúcspontot ért el, így az exportorientált ágazatok ellensúlyozni tudták a hazai piacon látható kieséseket. 2008-ban már gyengült a nettó export húzóereje, ez meg is látszott a GDP-adatainkon. A korábbi jelentős túlköltekezés miatt már nem volt lehetősége a kormányzatnak, hogy a válság során több nyugati és régiós kormányhoz hasonlóan tompítsa a keresleti hatásokat, mivel maga az állam is a beszűkülő külső finanszírozási forrásokra volt utalva.
Itthon a júniusi forgalom is igen gyenge volt, 4,6 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól; ezzel az eddig megjelent adatok szerint csak Litvániát és Bulgáriát tudtuk megelőzni, habár a még nem ismert görög adat is valószínűleg gyengébb volt a hazainál. A szűkebb régiónkban Szlovákia és Lengyelország is pluszban volt már éves alapon, a cseh adat még nem ismert júniusra, de a korábbi trendek alapján várhatóan ott is kisebb visszaesést szenvedtek el a kereskedők, mint nálunk. Az unió egésze már második hónapja félszázalékos forgalombővülést mutat, ebben az egy százalék feletti német adat volt az egyik legfőbb húzóerő. A nagy gazdaságok közül Franciaországban volt csak kimondottan gyenge a június, de ott is csak 0,2 százalékos volt éves alapon a zsugorodás, míg eddig minden hónapban pluszt értek el.
Az adósságproblémák felerősödése miatt azonban mindenütt kisebb-nagyobb megszorítások készülnek, kérdés, hogy ezek mekkora terhet rónak majd a vállalatokra és a mekkorát a lakosságra. Itthon mindenesetre további jelentős keresletszűkítéssel legalább nem kell már számolni, mivel a költségvetési helyzetünk stabilnak nevezhető, habár élénkítésre még most sem futja.
Nem minden szegmens érezte meg egyformán a válságot; az élelmiszerüzletek például csak kisebb visszaesést szenvedtek el, mivel például a hitelkínálat zsugorodása kevésbé érintette őket. A tartós fogyasztási cikkeket árusító üzletek viszont éppen ellenkező piaci helyzettel szembesültek. A forgalom összetételében volt némi változás az idei első hat hónapban tavalyhoz képest, ennek a kárát elsősorban a benzinkutak látták. A januári adóváltozás nyomán majdnem tíz százalékkal esett vissza az üzemanyagok forgalma az első fél évben, míg tavaly lényegében stagnálás volt. Meglepő növekedést mutat év eleje óta a könyvek, újságok és papíráruk eladása (2,3 százalékosat). Ezenkívül csak az illatszerüzletek és a csekély súlyú csomagküldés tudta javítani értékesítési statisztikáját tavaly óta.
A Spar Magyarország vezérigazgatója
A kereskedelemben elkölthető pénz mennyisége a forint árfolyamától is függ, hiszen a lakosság jelentős része devizaalapú hitelben adósodott el. Az élelmiszer-kereskedelemben nem csak a volumencsökkenés miatt esik a bevétel, egyre nő a saját márkás cikkek és különösen a diszkont-, valamint akciós termékek részesedése. Másfél év alatt szinte szélsőségesen árérzékeny lett a magyar fogyasztó. A vásárlóerő növelését célzó kormányintézkedések közt el tudnám képzelni a hidegétel-utalvány rehabilitálását. Az elmúlt években az adókedvezmények módosításával egyeduralkodóvá tették a melegétel-utalványt, emiatt az élelmiszer-kereskedők hátrányt szenvedtek, és ez is hozzájárult az értékesített mennyiség csökkenéséhez. Az lenne jó, ha egyféle utalvány lenne, az étkezési utalvány, amit mindenki ott válthatna be, ahol akar.
Karl-Heinz Keth
A Praktiker Magyarország ügyvezető igazgatója
Az elmúlt hónapok időjárása jelentősen befolyásolta a Praktiker forgalmát és üzletmenetét. Az emberek bizonyos régiókban – nemcsak vásárlóink, hanem praktikeres munkatársaink is – sokkal inkább házuk, földjük mentésével voltak elfoglalva, semmint hogy nálunk vásároljanak. A munkanélküliség, a lakosság eladósodása (főleg a devizahitelesek nehéz helyzete), valamint a bizonytalan kilátások valóban nem igazán voltak forgalomnövelő hatásúak. Ebben a helyzetben a Praktiker, amely négy hónapja nyitotta meg Esztergomban huszadik áruházát, az internetes kereskedelmet tartja az egyik kitörési pontnak, és továbbfejleszti webshopját. Az internetes áruház 2009 márciusában indult, s az év végéig 1,7 millió látogató kereste fel, akik elsősorban bútort, szerszámokat és világítástechnikai termékeket rendeltek.
Rohrböck András
Az Euronics-Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója
A műszaki-elektronikai piacon 12,4 százalékkal kevesebb áru kelt el az első fél évben, ez értékben 10,5 százalékkal maradt el a tavalyitól. A második negyedévben hónapról hónapra javult a forgalom, és júniusban a darabszám már csak 4, az érték pedig 1,1 százalékkal volt a bázis alatt a szakmában. Azt reméljük, hogy a pozitív trend nem törik meg, és az év vége felé magára talál a piac. Az Euronics hálózat öt egység létesítésével 135-re bővíti üzletei számát a közeljövőben, amint a szakma minden szereplője a kiutat keresi, de eltérő módon. Egy biztos: az új technológiák tartják mozgásban a piacot, ezért a Euronics azzal követi a trendet, hogy rövidesen megkezdi az olyan – az előlapon kamerával és mikrofonnal ellátott – tévék árusítását, amelyekkel a készülék előtt ülve társaloghatunk a Skype-on.
Jean-Paul Filiat
Az Auchan Magyarország igazgatója
Még ha azt reméljük is, hogy immár túl vagyunk a válság nehezén, s megkezdődött a fellendülés, a kiskereskedelem mindig az az ágazat, amely ezt a fajta pozitív változást az utolsók között tapasztalja meg. A 12 hipermarketet üzemeltető Auchan elég jól tartotta magát az elmúlt nehéz időszakban, de a nem élelmiszer szegmensek már évek óta visszafejlődnek az egész országban. Ebben az évben a jó hír a nem élelmiszer szektornak a futball-világbajnokság volt, amelynek köszönhetően számos focirajongó vásárolt új televíziókészüléket. Ebben a termékcsaládban nagyon jelentős forgalmi fejlődést könyvelhettünk el a világbajnokságot megelőző időszakban. A válság kitörését követően még megnyitottuk a miskolci és a maglódi áruházat, ám – noha a hálózatfejlesztés nem állt le – az idei évre nem terveztünk áruháznyitást.
Vámos György
Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára
A fogyasztó könnyebben költekezik, ha bízik a jövőben, tehát ha jó gazdasági stratégiát dolgoz ki a kormány, a kiskereskedelmi fogyasztás az év vége felé élénkülni fog. Az élelmiszerpiacon 2007-ben kezdődött forgalomesés a konvergenciaprogram következménye, hiszen a megelőző év szeptemberében 15-ről 20 százalékra emelkedett a termékkör áfája, ezt a gázártámogatások szűkítése követte, majd tavaly nyáron – Európában példátlanul magas – 25 százalékos lett az áfa. Ezek közvetlenül korlátozták a lakossági vásárlóerőt. Az elmúlt év első felében egyre kevesebb élelmiszer kelt el, és a második félévi mélyponton folyik a kereskedelem az idén is. A folyó harmadik negyedévi tapasztalatok sem biztatók, sőt az sem kizárt, hogy a forgalmi adatok alacsonyabbak lesznek az elmúlt év azonos időszakáénál.
Szatmári Péter
A Derby Cipőgyártó Kereskedelmi Kft. igazgatója
Olyannyira megcsappant a cipőkereskedelem forgalma, hogy csak néhány üzlet tudta növelni eladásait, sokan már a nyári szezont is árengedményes ak-ciókkal kezdték. Rákényszerültek, hogy valami pénzhez jussanak, és megmozduljon a készlet. Az első fél évben mintegy 15 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el az ágazat. A kereskedővállalkozások közül több megszűnt, a működők nagy része pedig a korábbi 30–60 nap helyett 90–120 napra fizet az áruért. A saját üzlettel együtt 100 üzletbe szállító Derby a forgalomcsökkentést azzal tudta kompenzálni, hogy nőtt a német és olasz cipőmárkák bérmunka-megrendelése. A korábbi tendenciákkal szemben, amikor a nyugati megrendelők Ázsiába vitték a bérmunkát, az idén jelentős rendelésállományhoz juttatták a kisebb-nagyobb magyar gyártóüzemeket.
A Spar Magyarország vezérigazgatója
A kereskedelemben elkölthető pénz mennyisége a forint árfolyamától is függ, hiszen a lakosság jelentős része devizaalapú hitelben adósodott el. Az élelmiszer-kereskedelemben nem csak a volumencsökkenés miatt esik a bevétel, egyre nő a saját márkás cikkek és különösen a diszkont-, valamint akciós termékek részesedése. Másfél év alatt szinte szélsőségesen árérzékeny lett a magyar fogyasztó. A vásárlóerő növelését célzó kormányintézkedések közt el tudnám képzelni a hidegétel-utalvány rehabilitálását. Az elmúlt években az adókedvezmények módosításával egyeduralkodóvá tették a melegétel-utalványt, emiatt az élelmiszer-kereskedők hátrányt szenvedtek, és ez is hozzájárult az értékesített mennyiség csökkenéséhez. Az lenne jó, ha egyféle utalvány lenne, az étkezési utalvány, amit mindenki ott válthatna be, ahol akar.
Karl-Heinz Keth
A Praktiker Magyarország ügyvezető igazgatója
Az elmúlt hónapok időjárása jelentősen befolyásolta a Praktiker forgalmát és üzletmenetét. Az emberek bizonyos régiókban – nemcsak vásárlóink, hanem praktikeres munkatársaink is – sokkal inkább házuk, földjük mentésével voltak elfoglalva, semmint hogy nálunk vásároljanak. A munkanélküliség, a lakosság eladósodása (főleg a devizahitelesek nehéz helyzete), valamint a bizonytalan kilátások valóban nem igazán voltak forgalomnövelő hatásúak. Ebben a helyzetben a Praktiker, amely négy hónapja nyitotta meg Esztergomban huszadik áruházát, az internetes kereskedelmet tartja az egyik kitörési pontnak, és továbbfejleszti webshopját. Az internetes áruház 2009 márciusában indult, s az év végéig 1,7 millió látogató kereste fel, akik elsősorban bútort, szerszámokat és világítástechnikai termékeket rendeltek.
Rohrböck András
Az Euronics-Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója
A műszaki-elektronikai piacon 12,4 százalékkal kevesebb áru kelt el az első fél évben, ez értékben 10,5 százalékkal maradt el a tavalyitól. A második negyedévben hónapról hónapra javult a forgalom, és júniusban a darabszám már csak 4, az érték pedig 1,1 százalékkal volt a bázis alatt a szakmában. Azt reméljük, hogy a pozitív trend nem törik meg, és az év vége felé magára talál a piac. Az Euronics hálózat öt egység létesítésével 135-re bővíti üzletei számát a közeljövőben, amint a szakma minden szereplője a kiutat keresi, de eltérő módon. Egy biztos: az új technológiák tartják mozgásban a piacot, ezért a Euronics azzal követi a trendet, hogy rövidesen megkezdi az olyan – az előlapon kamerával és mikrofonnal ellátott – tévék árusítását, amelyekkel a készülék előtt ülve társaloghatunk a Skype-on.
Jean-Paul Filiat
Az Auchan Magyarország igazgatója
Még ha azt reméljük is, hogy immár túl vagyunk a válság nehezén, s megkezdődött a fellendülés, a kiskereskedelem mindig az az ágazat, amely ezt a fajta pozitív változást az utolsók között tapasztalja meg. A 12 hipermarketet üzemeltető Auchan elég jól tartotta magát az elmúlt nehéz időszakban, de a nem élelmiszer szegmensek már évek óta visszafejlődnek az egész országban. Ebben az évben a jó hír a nem élelmiszer szektornak a futball-világbajnokság volt, amelynek köszönhetően számos focirajongó vásárolt új televíziókészüléket. Ebben a termékcsaládban nagyon jelentős forgalmi fejlődést könyvelhettünk el a világbajnokságot megelőző időszakban. A válság kitörését követően még megnyitottuk a miskolci és a maglódi áruházat, ám – noha a hálózatfejlesztés nem állt le – az idei évre nem terveztünk áruháznyitást.
Vámos György
Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára
A fogyasztó könnyebben költekezik, ha bízik a jövőben, tehát ha jó gazdasági stratégiát dolgoz ki a kormány, a kiskereskedelmi fogyasztás az év vége felé élénkülni fog. Az élelmiszerpiacon 2007-ben kezdődött forgalomesés a konvergenciaprogram következménye, hiszen a megelőző év szeptemberében 15-ről 20 százalékra emelkedett a termékkör áfája, ezt a gázártámogatások szűkítése követte, majd tavaly nyáron – Európában példátlanul magas – 25 százalékos lett az áfa. Ezek közvetlenül korlátozták a lakossági vásárlóerőt. Az elmúlt év első felében egyre kevesebb élelmiszer kelt el, és a második félévi mélyponton folyik a kereskedelem az idén is. A folyó harmadik negyedévi tapasztalatok sem biztatók, sőt az sem kizárt, hogy a forgalmi adatok alacsonyabbak lesznek az elmúlt év azonos időszakáénál.
Szatmári Péter
A Derby Cipőgyártó Kereskedelmi Kft. igazgatója
Olyannyira megcsappant a cipőkereskedelem forgalma, hogy csak néhány üzlet tudta növelni eladásait, sokan már a nyári szezont is árengedményes ak-ciókkal kezdték. Rákényszerültek, hogy valami pénzhez jussanak, és megmozduljon a készlet. Az első fél évben mintegy 15 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el az ágazat. A kereskedővállalkozások közül több megszűnt, a működők nagy része pedig a korábbi 30–60 nap helyett 90–120 napra fizet az áruért. A saját üzlettel együtt 100 üzletbe szállító Derby a forgalomcsökkentést azzal tudta kompenzálni, hogy nőtt a német és olasz cipőmárkák bérmunka-megrendelése. A korábbi tendenciákkal szemben, amikor a nyugati megrendelők Ázsiába vitték a bérmunkát, az idén jelentős rendelésállományhoz juttatták a kisebb-nagyobb magyar gyártóüzemeket.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.