Csupán a jéghegy csúcsa az, amit az Állami Számvevőszék (ÁSZ) nemrég közreadott jelentésében feltárt az európai uniós források felhasználása során elkövetett szabálytalanságokról. E téren a következő években az ilyen esetek drasztikus növekedése várható, így jelentősen nőhet az „eltékozolt pénzek” összege is. Ez a lényege az M27 Absolvo Consulting véleményének, amelyről lapunkat Gyurácz Németh Iván, a cég vezető tanácsadója tájékoztatta. Elöljáróban emlékeztetett arra, hogy a 2007–09-ben nyertesnek ítélt projektek nagy része még nem képezhette az ÁSZ-jelentés tárgyát. Ezeknél sok esetben vagy most zajlik a megvalósítás, vagy ha lezárult a projekt, még nem volt jelentéstétel, így nem derülhetett ki, hogy sikerült-e hozniuk az elvárt eredményeket. Vagyis már sokkal több a nem vizsgált projekt, mint az ellenőrzött.
Ennek alapvető oka Gyurácz Németh Iván szerint az, hogy a projekttervezés körül még mindig rengeteg a probléma (hozzá nem értés, szakértői hiányosság, félretervezés stb.). Ráadásul 2007–09-ben rendszerint annyi projekt nyert támogatást egy-egy esztendőben, mint amennyi az előző években összesen. Ennek következtében jóval több lehet a szabálytalansággal érintett, problémás projekt. Az M27 Absolvo szakértője utalt saját tapasztalataikra: sok olyan már megvalósítás alatt álló projekt kerül hozzájuk, amelyet gyorsan helyre kell hozni, mert „különben baj lesz”. A szabálytalanságokra jellemző egyrészt, hogy a végrehajtás közben nem úgy vagy nem olyan feltételekkel valósult meg a projekt, ahogy azt a támogatási szerződésben vállalták a kedvezményezettek (például egyes költségtételekről kiderült, hogy nem elszámolhatók). Ez, ha észreveszik és alapjaiban nem érinti a projekt által kitűzött célértékeket, menet közben korrigálható. Másrészt előfordul az is, hogy bár rendben befejeződött a projekt végrehajtása, a szerződésben rögzített (például esélyegyenlőségi, környezetvédelmi) indikátorok teljesítése okoz problémát. Ez már komolyabb gond, ilyenkor akár a támogatás egy részének vagy egészének a visszafizetésére is kötelezhetik a pályázót. Általában gyakori a csúszás, az alul- vagy túltervezett költségvetés is.
Mindezek tükrében az a nagy kérdés, hogy az átalakulóban lévő pályázati intézményrendszer döntéshozói vajon tisztában vannak-e a veszély nagyságával és felkészültek-e a várható problémák megoldására. Gyurácz Németh Iván szerint ezt egyelőre nem látni, de egyrészt fel kell készülni arra, hogy a problémás projektek száma tovább nő, ami komoly adminisztrációs terhet ró majd a pályázatkezelő szervezetekre, másrészt meg kell előzni, hogy a továbbiakban folytatódjon ez a tendencia, például az új kiírásokban a szakmai értékelési szempontok erősítésével. Egyet lehet érteni az ÁSZ másik megállapításával is, mely szerint a közvélemény, de még a döntéshozók számára sem átlátható, hogy hol is tartunk az uniós pénzek és más támogatások felhasználásánál – jegyezte meg a tanácsadó. Szerinte a rendszerben megvannak a szabályok, lehetőségek a szabálytalanságok, követelések kezelésére – korábban az inkasszó, jelenleg felhatalmazáson alapuló beszedési megbízás, különböző biztosítékok (pl. jelzálog, bankgarancia stb.) –, bár ennek egységes kezelése még mindig csak kialakulóban van. Ugyanakkor nemzetgazdasági szempontból nem az a fő kérdés, hogy a rosszul elköltött pénzeket vissza lehet-e szerezni, hanem hogy az unós források hasznosulnak-e majd a 2007–13-as pénzügyi perspektívában meghatározott célok mentén. Jelentős mértékben függ a sikeres projektvégrehajtás a szükséges önerő meglététől és az előfinanszírozás megfelelő biztosításától, erre azonban már a projekttervezés fázisában gondolni kell. KoM
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.