BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább csúszik a lejtőn a kiskereskedelem

A harmadik évet zárta csökkenéssel a magyar kiskereskedelem. Utoljára a Bokros-csomag idején ment át hasonló mélyrepülésen a belföldi piac. A decemberi 7,4 százalékos visszaeséssel éves átlagban 5,4 százalékos zsugorodást szenvedett el a kiskereskedelmi forgalom volumene – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adataiból. Az utolsó negyedév különösen gyengén sikerült az eladók szempontjából, októberben és novemberben is 7 százalékot meghaladó forgalomkieséssel szembesülhettek. Az éves forgalom folyó áron 279 milliárd forinttal, 7279 milliárdra esett vissza, ez azért példátlan, mert a korábbi visszaesésekkor magasabb volt az infláció, így nominálisan akkor is emelkedett az ágazat értékesítése. Az utolsó hónapban a szezonálisan kiigazított index is 0,7 százalékos csökkenést mutatott novemberhez képest.

Legutóbb 1995-ben volt a mostaninál erőteljesebb hanyatlás, ami szinte teljes egészében a kormányzati megszorításokra volt visszavezethető. 2009-ben viszont csak részben a növekvő elvonások, részben a pénzügyi válság okozta a visszaesést.

Az élelmiszer-eladások tavaly az átlagosnál kisebb, 3,9 százalékos visszaesést mutattak. Az ezen kívüli termékkör forgalma azonban 8,7 százalékos csökkenésen ment keresztül, a december pedig különösen gyenge volt, 12,7 százalékkal esett éves alapon. Utóbbi az iparcikkek iránti kereslet nagymértékű visszaesésére vezethető vissza, annak ellenére, hogy szakértők szerint korábban kezdték a boltok a leárazásokat, mint általában. Erre utalnak legalábbis a decemberi és januári inflációs statisztikák. Egyedül a benzinkutak vészelték át nagyjából stagnálás körüli teljesítménnyel a tavalyi évet. Folytatódott a gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásainak mérséklődése, forgalmuk 2009 egészében 41,3 százalékkal esett vissza. BD

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.