Magyarországon folyamatosan csökken az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők száma a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint, de számos oktatási mutató romlott az elmúlt években. 1992-ben még a 15–74 évesek közel felének volt legfeljebb általános iskolai végzettsége, 2013-ban már csak 26 százalékuknak. Ezzel párhuzamosan a korai iskolaelhagyók aránya 2010-ig csökkent, utána viszont emelkedésnek indult.
Elsősorban a szakmunkásképzésből morzsolódnak le a diákok – mondta lapunknak Hermann Zoltán, a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézetének tudományos munkatársa. Azoknak az aránya lényegében már elhanyagolható, akik az általános iskolát sem fejezik be, de a tankötelezettségi kor csökkentése miatt (18-ról 16 évre) egyre többen nem szerzik meg a középfokú végzettséget. Ez hosszú távon nem csak munkaerő-piaci, hanem szociális probléma is lesz – mutatott rá a szakember.
Az uniós folyamatokkal ellentétes a magyar tendencia a KSH szerint. 2000 és 2010 között 13,9 százalékról 10,5-re csökkent a korai iskolaelhagyók aránya, azután viszont 2011-ben 11,2 százalék lett, majd tovább romlott, és 2013-ban elérte a 11,8 százalékot. Hermann Zoltán szerint kedvező lenne a tankötelezettségi korhatár visszaemelése, bár önmagában nem garantálná, hogy mindenki megszerezze a középfokú végzettséget, hiszen ez csak évismétlés vagy évvesztés nélkül sikerühet 18 éves korra. A magasabb korhatár szükséges – tette hozzá a kutató –, de nem old meg mindent. A munkaerő-piaci esélyeket az általános készségek és a tanulási képesség elsajátítása javíthatná. Ha valaki gyenge általános készségek mellett most elsajátít egy szakmát, akkor lehet, hogy el tud helyezkedni, de a szakmák változnak a technológiai fejlődés miatt, az irántuk mutatott kereslettel együtt.
Nagy probléma az olvasási képesség hiánya is. Magyarországon az ezredfordulótól 2009-ig a rosszul olvasó tanulók aránya fokozatosan csökkent (23-ról 18 százalékra), ám a legutóbbi, 2012-es PISA-felmérés szerint a helyzet nagyot romlott. A szakmunkásképzésben részt vevő diákok jelentős részének gyenge az olvasási és szövegértési képessége, így nehéz elképzelni, hogy alkalmazkodni tudnának szakmájuk változásához. Ez a probléma az általános iskolára vezethető vissza – mondta a kutató. 2009-ről 2012-re 2 százalékponttal nőtt, és így majdnem 20 százalékra emelkedett a szövegértésből rosszul teljesítők aránya. Hazánkban a rosszul olvasók – leszakadók – aránya magasabb lett az OECD-országok átlagánál. A fiúk 27, a lányok 13 százaléka funkcionális analfabéta, ami nagymértékben rontja a munkapiaci esélyeiket.
A kutatások szerint Magyarország az élethosszig tartó tanulásban sem áll jól. Magyarországon 2000–2002 között a 25–64 éves népességen belül 3 százalék körül alakult az oktatásban, képzésben részt vevők aránya, ez a 2003-as 1,5 százalékpontos ugrásszerű növekedés után 2005-ig évi 4 százalék körüli szinten állandósult. Ezt követően azonban 2011-ig folyamatosan csökkent, ekkor az érintett népességnek már csak 2,6 százaléka tanult vagy képezte magát. A részvételi arány 2013-ban elérte a 3 százalékot, de még így is nagyon alacsony, és messze elmarad az EU tagországainak átlagától.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.