Nem számítunk arra, hogy az önkormányzatok tömegesen vagy kirívóan magas mértékkel vezetnének be települési adót, hiszen ezen irracionális magatartás nem szolgálná a településen élők vagy a helyben vagyontárggyal rendelkezők érdekeit – válaszolta Fazekas Sándor január végén arra a képviselői kérdésre: van-e akkor földadó Magyarországon? A tárcavezetőnek nem voltak adatai arról, hány település vezetett be ilyen terhet, ám a Világgazdaság a Nemzeti Jogszabálytár segítségével összesítette az adatokat: 55 településen kell adót fizetniük a tulajdonosoknak. Ez a négyszerese az elmúlt évinek – a szakértők hasonló mértékű terjedést vártak korábban is. Ha ez így megy tovább, jövőre már több száz település vethet ki a termőföldre adót.
A terhet már fideszes önkormányzatok is alkalmazzák. A Fidelitas alapítója, a Wintermantel Zsolt polgármester irányítása alatt álló Újpest januárban vezette be az adót, igaz, csak azokra a mezőgazdasági területekre, amelyeket nem művelnek meg. Ez az önkormányzat előterjesztése szerint 120 telket és mintegy ötven magánszemély tulajdonost jelent. A fővárosi kerület tőlük magas, hektáronként hárommilliós adót követel meg. Összesen húsz hektárról van szó, és innen szednének be 60 millió forintot.
A forráshiánnyal küzdő önkormányzatok általában azért visszafogottabbak ennél, bár szintén több tízmilliós bevételt remélnek az új tehertől, amelyet változatos formában rónak ki a földtulajdonosokra. Általában 5-10 ezer forint a hektáronkénti tarifa, de vannak települések, amelyek aranykoronánként számolnak: ilyenkor 200-tól 400 forintig terjed a teher. A tapasztalatok szerint többen adnak mentességet a helyben lakóknak, az időseknek és a kisebb területen gazdálkodóknak. Ezek a kedvezmények ugyanúgy igencsak változatos képet mutatnak, ahogyan maguk a terhek is.
Az átlagtól eltérő adót alkalmaz például Csepreg önkormányzata, amely csak a halastónak minősülő területekre vetett ki nem is kicsiny, hektáronként 50 ezer forintnyi adót. De különleges Telki adórendszere is: itt azon belterületi földekre kell fizetni az extra magas (hektáronként kétmilliós) földadót, ahol mezőgazdasági tevékenység folyik. Vélhetően éppen ezen tevékenység folytatásától rettentenék el ezzel a lakosokat.
A települési adót tavaly év eleje óta lehetett bevezetni, a kormányzat akkor engedte meg a helyi testületeknek, hogy települési adó néven mindenre kivessenek terhet, amit az állam nem terhel. A földművelésügyi tárca csak későn jött rá, hogy a termőföld is ilyen, és bár változatos formában próbálták megakadályozni az új teher kivetését, ez nem sikerült. A földadó elleni küzdelemben annyit lehetett elérni, hogy a földtulajdonos vállalkozások és az állam mellett azoknak a magánszemélyeknek se kellejen megfizetniük az adót, akik ott vállalkozóként termelnek. Utóbbi fontos: az őstermelők közül csak az minősül ugyanis vállalkozónak, aki 600 ezer forintos éves jövedelmet bevall: a tapasztalatok szerint az önkormányzatoknak van esélyük a kívánt bevétel elérésére.
Adó tervezett mobiltoronyra
Nyolc olyan település van, amely nem a földre, hanem más központilag nem adóztatott dologra vetett ki települési adót. Jellemző a munkagépek terhelése, de terjed a magas épületekre kivetett adó. Például Szászvár Nagyközség Önkormányzata azért vezetett be 1,5 milliós települési adót a 20 méternél magasabb épületekre, hogy a Telenor oda tervezett tornya után nagyobb bevételre tegyen szert. A cég ugyanis első körben az önkormányzattól bérelt volna területet, de Dunai Péter polgármester méltatlanul alacsony összegűnek találta a felajánlott 380 ezer forintos díjat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.