Tovább csúszhat az M3-as felújításának kezdete, mert az ehhez szükséges metrópótló buszok egyelőre nem jöhetnek Budapestre. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) ugyanis megsemmisíti az ajánlatkérő, Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. 150 autóbuszos szolgáltatás nyújtására vonatkozó, még június közepén megjelentetett előzetes tájékoztatóját és valamennyi, a közbeszerzési eljárás során ezt követően hozott közbeszerzési dokumentumot, illetve döntést – derül ki a KDB most közzétett határozatából. A KDB egyúttal negyvenmillió forintra büntette a BKK-t, mert az ajánlatkérő megsértette a közbeszerzésekről szóló törvény bizonyos paragrafusát.
Amennyiben a BKK illetve a BKV „házon belül” talál annyi autóbuszt, amellyel egy szakaszon elkezdhetik az M3-as felújítását, akkor mérlegelik annak lehetőséget, hogy „elfelejtik” a szolgáltatásvásárlást – mondta a Világgazdaságnak Tarlós István. Ehhez körülbelül hatvan-hetven autóbuszra lenne szükség. A főpolgármester hangsúlyozta, hogy figyelembe akarják venni a kormány autóbuszgyártási stratégiáját, de miután egyelőre ennek nem látszik az eredménye, és nem lehet tudni, hogy mikorra lehetnek magyar buszok, miután az M3-as felújítása nem elodázható a végtelenségig - a megfelelő kapacitás megléte esetén - inkább az előbbi megoldást választanák.
A főpolgármester azt sem érti, hogy a BKK a közbeszerzési törvény melyik paragrafusát sértette meg. A KDB ugyanis azt kifogásolta, és azért szüntette meg az eljárást, mert a pályázatban nem szerepelt a sofőrök „beszerzése”. Ez azért nem érhető szerinte, mert a BKK pályázata nem autóbuszok beszerzésre vonatkozott, hanem az autóbuszos személyszállításra, amelybe értelemszerűen a járművezetők is beletartoznak. A főpolgármester szerint egyébként a KDB-nek alaki érvényesség miatt el kellett volna utasítania Seszták Miklós beadványát, az ugyanis a törvényes lehetőséget követően 38 nappal később érkezett. Tarlós nem érti, hogy a KDB döntésével miért vállalta fel az M3-as felújításának kockázatát.
Az ügy előzménye, hogy Seszták Miklós, a fejlesztési tárca vezetője szeptember 23-i kezdeményezésére a KDB felfüggesztette az eljárást. A fejlesztési minisztérium álláspontja szerint a BKK Zrt. úgy határozta meg az adott közbeszerzési eljárás feltételeit, hogy azzal kizárta a közbeszerzési versenyből az állami tulajdonú gazdasági szereplőket. (A pályázaton egy állami cég, a Volánbusz indult, amely a kezdetektől, vagyis a közbeszerzési pályázati felhívás június 17-i megjelenésétől részt az eljárásban).
Miután a KDB felfüggesztette az eljárást, a BKK észrevételt fogalmazott meg. A cég szerint a kezdeményezés illetékességét is érdemes felülvizsgálni – egyebek között ez is szerepel abban a levélben, amit a BKK eljuttatott a KDB-hez. A miniszter június 17-től számított hatvan napon belül kezdeményezhetett volna jogorvoslati eljárást – emelte ki korábban Tarlós István. A főpolgármester még a mostani határozat megszületése előtt úgy vélte: a KDB önmagának mondana ellent, ha határozatában problémát találna a pályázatban, hisz a bizottság korábban semmit sem kifogásolt. Amennyiben tehát a KDB az életszerűségnek megfelelően dönt, akkor nem biztos, hogy csúszik a pályázat – emelte ki Tarlós.
A jogszabály alapján a KDB többféle határozhatott hozhat: egyrészt kifogás nélkül tovább engedheti a pályázatot, vagy valahonnan megismételteti az eljárást, és megsemmisítheti a pályázatot.
Ebben az esetben ez utóbbi történhet, vagyis amennyiben a BKK továbbra is igényt tart a buszokra, akkor újabb pályázatot kell kiírnia. E miatt pedig tovább csúszik az M3-as metró felújítása. Tarlós eddig azzal számolt, hogy márciusban elkezdhetik a felújítást, ahhoz viszont addigra meg kellene érkeznie a 150 autóbusznak.
Tarlós István kiemelte azt is, hogy a felújítást addig nem lehet megkezdeni, amíg nem áll rendelkezésre a metrószerelvények pótlására 150 csuklós busz.
Arról, hogy a magas ajánlattételi árak miatt lehet, nem újítják fel teljesen a 3-as metró állomásait, a főpolgármester kifejtette: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hivatalos levele szerint 137,5 milliárd forintnál nem lesz több metrófelújításra. "Ami ebbe nem fér bele, arra nem vállalhatunk kötelezettséget" - mondta Tarlós István.
Kitért arra, sokan az hiszik, hogy ezek a közbeszerzési eljárások a végtelen biztonságot adják, a tisztességes verseny letéteményesei, miközben nincs olyan komoly állami cég, amely ilyen közhasznú beruházások kivitelezési munkáit mérnökáron elvégezné.
Emellett iszonyú károkat lehet okozni azzal az időhúzással, amit a jelenlegi közbeszerzési szabályok lehetővé tesznek - tette hozzá a főpolgármester. Közölte azt is, hogy a túlzó mértékű árak akkor sem érvényesíthetők, ha "az állomások kiglancolása elmarad". Ha az állomásokon kívül a többi megmaradó feladat árai nem alátámaszthatóan magasak, akkor a dolog éppúgy nincs rendben - jegyezte meg.
Tarlós István a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában a metrófelújításról azt mondta, "most már egyenesen kissé kétségbeejtőnek" látja a helyzetet, hiszen 2012 óta vesződik a főváros azzal, hogy előkészítse 3-as metró felújítását.
Ha jövő márciusban elkezdődnek a munkálatok, akkor még az sem kizárt, hogy 2019 végére befejeződik a 3-as metró felújítása - közölte.
Tarlós István kiemelte azt is, hogy a felújítást addig nem lehet megkezdeni, amíg nem áll rendelkezésre a metrószerelvények pótlására 150 csuklós busz.
Arról, hogy a magas ajánlattételi árak miatt lehet, nem újítják fel teljesen a 3-as metró állomásait, a főpolgármester kifejtette: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hivatalos levele szerint 137,5 milliárd forintnál nem lesz több metrófelújításra. "Ami ebbe nem fér bele, arra nem vállalhatunk kötelezettséget" - mondta Tarlós István.
Kitért arra, sokan az hiszik, hogy ezek a közbeszerzési eljárások a végtelen biztonságot adják, a tisztességes verseny letéteményesei, miközben nincs olyan komoly állami cég, amely ilyen közhasznú beruházások kivitelezési munkáit mérnökáron elvégezné.
Emellett iszonyú károkat lehet okozni azzal az időhúzással, amit a jelenlegi közbeszerzési szabályok lehetővé tesznek - tette hozzá a főpolgármester. Közölte azt is, hogy a túlzó mértékű árak akkor sem érvényesíthetők, ha "az állomások kiglancolása elmarad". Ha az állomásokon kívül a többi megmaradó feladat árai nem alátámaszthatóan magasak, akkor a dolog éppúgy nincs rendben - jegyezte meg.
Tarlós István a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában a metrófelújításról azt mondta, "most már egyenesen kissé kétségbeejtőnek" látja a helyzetet, hiszen 2012 óta vesződik a főváros azzal, hogy előkészítse 3-as metró felújítását.
Ha jövő márciusban elkezdődnek a munkálatok, akkor még az sem kizárt, hogy 2019 végére befejeződik a 3-as metró felújítása - közölte. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. nem ért egyet a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) határozatával, amelyben megsemmisítette a „Szolgáltatási szerződés kötése közforgalmú autóbuszvonalak üzemeltetésére” vonatkozó közbeszerzési eljárás közbeszerzési dokumentumait, továbbá 40 millió forint bírsággal sújtotta a fővárosi közlekedésszervező céget a közbeszerzési eljárásban tapasztalt hiányosságokra hivatkozva - közölte a Világgazdasággal a BKK. A közlekedési társaság vitatja a KDB döntésében szereplő állapítások jogi megalapozottságát és a döntéssel kapcsolatban várhatóan bírósági felülvizsgálatot kezdeményez. Nem kaphat egyelőre új buszokat a BKK a metró pótlására. fotó: MW -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.