BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Svéd modell? Figyeljünk csak Észtországra!

A magas újraelosztásra épülő svéd modell csak fegyelmezett költségvetési politikát folytató, kiszámítható, korrupciómentes állam, kiváló adófizetési morál, kooperatív emberek és intézmények mellett, bizalomra épülő társadalmi-kulturális háttérrel létezhet. Ennek hiányában Magyarországon legfeljebb egy észt típusú kerülő úttal érhető el egyszerre a tartós gazdasági felzárkózás és a jólét növekedése.

Gazdaságpolitikusaink és szociálpolitikával foglalkozó értelmiségiek között időről időre csodálat tárgyát képezi az ún. svéd modell, amely sokak szerint élő példaként bizonyítja, hogy a kiterjedt jóléti állam és a versenyképes gazdaság egyáltalán nem egymással szemben álló, hanem éppen ellenkezőleg, egymást kiegészítő és kölcsönösen támogató konstrukciók. E gondolatmenetet továbbfűzve látszólag evidens a következtetés: nincs szükség az állami szerepvállalás mérséklésére, az adóterhek csökkentésére, a jóléti rendszerek jelentős reformjára ahhoz, hogy Magyarország versenyképessége és az itt élő emberek életminősége egyszerre javuljon. Sőt, Svédország esete ebben a megközelítésben azt is bizonyítja, hogy létezik élet az eurózónán kívül is, mégpedig nem is akármilyen. Nem az a baj tehát, hogy Magyarország nem képes megfelelni különböző vállalásoknak, kritériumoknak, a nemzetközi intézmények, illetve a pénz- és tőkepiaci szereplők bizonyos elvárásainak, hanem az, hogy eleve rossz irányban tájékozódunk. Leépítjük azokat a rendszereket, amelyeket éppenséggel erősíteni kellene, s pénzt vonunk el onnan, ahová többletforrást kellene átcsoportosítanunk.

Nem lenne helyénvaló, ha ezt a megközelítést mechanikus módon, valamiféle félreértelmezett ultraliberta-riánus fölénytudattól vezérelve helyből megpróbálnánk lesöpörni. Ami a redisztribúció mértékét illeti, Svédország valóban messze a legnagyobb újraelosztást valósítja meg az Európai Unió országai között: 2003-ban a teljes adóztatás mértéke 50,3 százalék volt, szemben a Magyarországra és az EU25 átlagára jellemző 40 százalék körüli értékkel. Ráadásul a fogyasztás, a munka és a tőke adóztatása is jelentősen meghaladja az európai uniós átlagot. A svéd államháztartás ugyanakkor rendszeresen többlettel zár, az államadósság mértéke pedig határozottan csökken. Vagyis szemben a magyar fiskális politikával - amely sikertelenül küszködik az államháztartási hiány leszorításával -, Svédország nem azért nem lép be az eurózónába, mert valamiféle maastrichti kényszerzubbony túlságosan szűkre szabná az ottani gazdaság- és társadalompolitika lehetőségeit. Éppen ellenkezőleg: a svéd kormányzat önként az eurózóna-tagság feltételeinél lényegesen fegyelmezettebb költségvetési politikát folytat, és a tipikusan törvénytisztelő svéd állampolgárok népszavazás során azt fejezték ki, hogy nem kívánnak közösködni a fegyelmezetlenül gazdálkodó, kreatív könyvelési trükkökkel sumákoló nagy kontinentális tagországokkal.

Mindez egy tanulási folyamat eredménye: a "hagyományos" svéd modell - amely a redisztribúció magas szintje mellett jelentős túlköltekezéssel párosult - ugyanis a kilencvenes évek elejére súlyos válságba jutott: a GDP több éven át tartó csökkenéséhez, a munkanélküliség és az infláció megugrásához vezetett. Ebben a helyzetben a svéd gazdaságpolitikusok és a társadalmi partnerek irigylésre méltó együttműködési képességüket bizonyították: vállalva a rövid távú bércsökkenést is, középtávú - a növekedéstől elmaradó - béremelkedési pályában állapodtak meg, miközben az újraelosztás mértéke jelentősen lecsökkent (és azóta lényegében változatlan). Lássuk be, hogy ennek a történetnek a kulcselemei: az állam - utólag többször is megerősített - szavahihetősége, a fiskális politika kiszámíthatósága, az állampolgárok rövid távú előnyökön túlnéző felelősségvállalása és a kölcsönös bizalom szinte teljességgel hiányoznak Magyarországon. A svéd állampolgárok kiváló adófizetési moráljának, illetve a közhivatalok átlátható, jóformán korrupciómentes működésének alapvető jelentősége van abban, hogy a még ma is rendkívül széles körű, alanyi jogon járó jóléti juttatások rendszere ott fennmaradhatott.

Szomorúan beláthatjuk tehát, hogy megfelelő társadalmi és kulturális háttér, bizalom és kooperációs készség hiányában a magas újraelosztásra épülő svéd modell útja jelenleg Magyarország számára nem járható. Adódhat azonban egy surranópálya: fegyelmezett fiskális politika, de alacsonyabb újraelosztási szint mellett, a bizalmat fokozatosan erősítve, a gazdasági szereplők kooperatív viselkedését és az öngondoskodást ösztönözve elmozdulni a jövőorientált, ugyanakkor a mainál szolidárisabb gazdaság és társadalom felé. Figyeljünk csak Észtországra!

A svéd modell útja jelenleg Magyarország számára nem járható.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.