Eric Woerth költségvetési miniszter legújabb nyilatkozatában nem hagyott kétséget afelől, hogy a károsanyag-kibocsátás után tonnánként 32 eurónál kisebb befizetési kötelezettség megjelenik a 2010-es költségvetésben. Erre a francia kormány által felkért tanácsadói testület tett javaslatot, Michel Rocard korábbi szocialista miniszterelnök vezetésével. Egyúttal azt is indítványozták a szakértők, hogy progresszíven úgy nőjjön az új adónem, hogy 2030-ra elérje a 100 eurót.
Az adónem ötlete Nicolas Sarkozy francia elnöktől származik. A politikus a következő hetekben készül ismertetni a közvéleménnyel a közlekedés és a háztartások üzem- és fűtőanyag-fogyasztására kivetendő új adó részleteit, amivel szeretnék elérni a szennyező energiaforrások arányának csökkentését és a globális felmelegedésért felelős károsanyag-kibocsátás csökkentését Franciaországban.
Ám párizsi megfigyelők szerint ez a kampány akár vissza is üthet Sarkozyre és a konzervatív kormányra. Sarkozy egykori fő riválisa az elnökségért folytatott versenyben, a szocialista Segolene Royal máris kikelt a terv ellen, amely szerinte "igazságtalan" és "hatástalan" eszköz lehet a környezeti károk csökkentésére, súlyos csapást jelenthet az alacsony jövedelmű családok és azok számára, akiknek munkavégzéséhez hozzártozik a mindennapos autós közlekedés. Royal ugyanakkor egy másfajta adó bevezetésére tett javaslatot: ennek értelmében az olaj- és energiacégeket adóztatná meg abból a profitból, amire a fosszilis üzemanyag révén tesznek szert, és a befolyó pénzt elektromos autók gyártásába fektetné be.
A környezetvédők ezért máris bírálják Royalt, azt vetik a szemére, hogy a zöld adó bevezetése ellen hergeli a közvéleményt. "A Total profitjának megadóztatása nem jár ugyanazzal az eredménnyel, mint a széndioxid adó" - szögezte le Arnaud Gossement, a Franciaország Természeti Környezete lobbicsoport szóvivője.
Ám Chantal Jouanno francia környezetvédelmi miniszter is elismerte, hogy a kormány rendkívül bonyolult egyensúlyozásra kényszerül és fennáll a veszélye annak, hogy szociálisan nem lesz fair az új adó. Az is vitatott még, hogy a várhatóan befolyó 4-8 milliárd eurós bevételt miként - zöld csekkek vagy adócsökkentések formájában - juttassák vissza a fogyasztókhoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.