Az Európai Unió alapszerződése szerint a tagállamoknak kerülniük kell a túlzott államháztartási hiányt. Túlzott hiány akkor áll fenn, ha az adott évben a tagállam államháztartási hiánya meghaladja a GDP 3 százalékát. Közvetlenül az EU-csatlakozás után, 2004 májusában az Európai Bizottság jelentést tett közzé a magyar államháztartási folyamatokról, amelyben úgy ítélte meg, hogy Magyarországon túlzott deficit állt fenn. Javaslatában arra kérte a Gazdasági és Pénzügyminiszterek Tanácsát (Ecofin), hogy állapítsa meg ezt a tényt, és ajánlja a mielőbbi kiigazítást, amelyet, tekintettel a különleges körülményekre – esetünkben a jelenleg is folyamatban lévő szerkezeti reformokra és a hiány magas induló szintjére – középtávon, 2008-ig kértek végrehajtani, követve a konvergenciaprogramban vállalt középtávú kiigazítási pályát.
Az első feladat a 2004-es hiánycél elérése volt, az Ecofin ajánlásokat is tett az ennek érdekében végrehajtandó intézkedésekre. Az intézkedések foganatosítására a szokásos négy hónapos határidőt szabták ki, ez 2004. november 5-én járt le.
A határidő leteltével az Ecofin 2005. január 18-án határozatban megállapította, hogy ajánlásait az előírt határidőn belül nem követte eredményes intézkedés. Azzal, hogy intézkedések hiányában 2004-ben – az akkori előzetes számok szerint – 5,4 százalékos hiány látszott a költségvetésben, és a hiánycél sem látszott teljesíthetőnek, a magyar fiskális politika letért a konvergenciaprogramban vállalt kiigazítási pályáról.
Hazánk így továbbra is túlzotthiány-eljárás alatt maradt, viszont mivel még nem vezettük be az egységes valutát, fokozott költségvetési ellenőrzés alá vonásra és szankciók alkalmazására gyakorlatilag nincs lehetőség. Ehelyett a tanács 2005 tavaszán újabb ajánlást adott ki, amely szerint, bár a konvergenciaprogram 2004 decemberében aktualizált változatában kitűzött 2005-ös cél elérése, illetve 2008-ig további két százalékpontos kiigazítás elégséges a túlzott deficit 2008-as korrekciójához, a jelenlegi államháztartási folyamatok nincsenek összhangban ezzel a célpályával. Ennek megfelelően a tanács azt javasolta a magyar kormánynak, hogy az aktualizált konvergenciaprogramban meghatározott magasabb hiánypályát követve hiteles és fenntartható módon csökkentse a deficitet a referenciaérték alá. A magyar hatóságoknak a szokásos négy hónapos határidőn belül hathatós intézkedéseket kellett volna hozniuk a 2005-ös deficitcél (nemzeti definíció szerint a GDP 3,6 százaléka) elérése érdekében. A tanács emellett javasolta a költségvetésen belül képzett vésztartalékok megemelését az esetleges túllövések kockázatának kezelésére, és hogy e tartalékok felszabadításának, valamint bármilyen adócsökkentésnek előfeltételéül szabják a deficitcélok biztonságos elérését.
A 2005 folyamán elfogadott megszorítási intézkedéseknek, így például a korábbi kiadási tartalék nagyobb részének végleges zárolásának, a költségvetési maradványfelhasználás szigorításának, a jelentős egyszeri bevételeknek – részben az autópálya-eladás nagyobb vételára miatt – és a kisebb adó- és járuléknövelő intézkedéseknek köszönhetően júliusra az a kép alakult ki az Európai Bizottságban, hogy a hazai költségvetési folyamatok összhangban vannak a tanács elvárásaival. 2005 őszére azonban világossá vált, hogy az elcsúszások korrekciójára tett korábbi kormányzati kötelezettségvállalások egész sora ellenére az államháztartás 2005-ös hiánya jóval a cél fölött alakul majd. Szeptember elején ismertté vált, hogy az Európai Unió statisztikai hivatalának (Eurostat) ajánlása alapján a kormány azokat a bevételeket, amelyek a már elkészült autópályáknak egy állami vállalat (az Állami Autópálya Kezelő Rt.) részére történő értékesítéséből származtak, nem sorolhatja majd az államháztartási körön belülre. Az Eurostat véleménye nyomán szintén ismertté vált, hogy a kormánynak az autópálya-építés 2005-re eső költségeit – a tervezett PPP-konstrukcióba való kiszervezéssel ellentétben – el kell számolnia mint állami kiadást. Az autópályapénzek ESA-kompatibilis elszámolására ezúttal a szokásosnál korábban derült fény, így a 2005-ös deficitszám várhatóan mérsékeltebb módszertani kockázatot tartalmaz a korábbi évek értékeitől. Az őszi fiskális notifikációk alapján készített Eurostat-közlemény ugyanis a korábbi évekre vonatkozó adatokat is jelentősen módosította: a 2003-as magyar költségvetési hiányt 7,4, a 2004-es deficitet pedig 6,5 százalékra emelte (ESA-szemléletben).
Az autópályapénzek elszámolásáról szóló döntést követően a kormány 2005-ös ESA-szemléletű államháztartásihiány-célját 4,9 százalékról 7,4-re emelte. A hiányszám nagyobb ESA-konformitása azonban csak az egyike a 2005-ös költségvetési hiányt emelő tényezőknek: az Európai Bizottság további kockázatokat lát a kiadási oldalon.
Szeptember folyamán az is világossá vált a beterjesztett 2006-os költségvetési törvényjavaslat alapján, hogy a 2006-os költségvetési hiány a konvergenciaprogramban, illetve a márciusi tanácsi ajánlásban foglalt 2,9 százaléknál jelentősen magasabb lesz, mivel a bejelentett hiánynövelő intézkedéseket a tervek szerint nem ellensúlyozzák megszorítások. A kormány nemzeti definíció szerint 4,7 százalékra emelte a 2006-os deficitcélt, amely azonban nem tartalmazza a Gripen-vásárlások elszámolását (0,5 százalék). A megemelt cél ellenére és a Gripen-vásárlásokon felül még mindig láthatók felfelé irányuló kockázatok a 2006-os költségvetésben. Az egyszer már fellazított európai uniós kötelezettségvállalásainktól jelentősen eltérő 2005-ös és 2006-os költségvetési folyamatok fényében 2005. november 8-án az Ecofin úgy határozott, hogy Magyarország nem teljesítette a 2005 tavaszán kiadott ajánlásokat sem.
Az uniós csatlakozás után hazánk mellett még Ciprus, Cseh-, Lengyelország, Málta és Szlovákia is túlzottdeficit-eljárás alá került. Az ez alatt álló többi újonnan csatlakozott ország esetében azonban, szemben Magyarországgal, a 2005. januári Ecofin-határozat azt állapította meg, hogy a túlzott deficit megszüntetésére irányuló intézkedések az előírt határidőn belül elégségesnek bizonyultak. A 2005. novemberi elmarasztalás szerint hazánk ráadásul már másodszor szegte meg az Európai Unió fiskális koordinációs keretrendszerében tett vállalásait. Bár szankciók alkalmazására nincs lehetőség a túlzotthiány-eljárás keretében, a tanács dönthet a kohéziós alap Magyarország részére folyósított kifizetéseinek felfüggesztéséről. Ennek jogi hátterét a kohéziós alapról szóló tanácsi rendelet adja, amelynek értelmében csak olyan ország részesülhet ilyen támogatásban, amelynek egy főre jutó GNP-je az EU-átlag 90 százaléka alatt van, továbbá betartja a konvergenciaprogramjában a túlzott deficit elkerülése érdekében tett vállalásokat.
A magyar helyzet kialakulásához nagyban hozzájárult, hogy a fiskális keretrendszer arra ösztönözhet kormányokat, hogy rövid távú, egyszeri intézkedésekkel próbálják meg elérni a célokat. Ezek azután nem bizonyulnak elégségesnek, illetve gyakran még módszertanilag is megkérdőjelezhetők. A görög és a portugál államháztartási adat jelentős, utólagos revíziója is illusztrálja ezt a jelenséget. A 2005 márciusában megreformált stabilitási és növekedési paktum már külön figyelmet fordít arra, hogy az egyszeri hatások ne fedjék el a fiskális konvergencia tényleges helyzetét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.