BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tenderkiírásra vár az Alstom Transport

A metróeladás után újabb, ezúttal villamospiaci üzleteket remél Magyarországon a francia Alstom Transport. Budapesten nagyságrendekkel fejlettebb a villamosközlekedés, mint a vidéki nagyvárosokban. Ám miközben itt telített a piac, vidéken több helyen készülnek a járműpark bővítésére, cseréjére. Olyan városban is megjelenhet újra, ahonnan több évtizede száműzték.

Ez történt 2003-ban Bordeaux-ban is. A nyugat-franciaországi város – villamosközlekedési infrastruktúra híján – olyan járműveket vásárolhatott, s hozzá olyan, részben felsővezeték nélküli üzemeltetési rendszert és pályát építhetett, amilyent a legkedvezőbbnek tartott. Nem kényszerítették kompromisszumokra egy már meglévő sín-, vezeték- és irányítási rendszer vagy járműpark adottságai. „Ez azért fontos, mert a Bordeaux által vásárolt villamos elsősorban olyan városoknak való, ahol a pálya is új beruházásban épül.

A réginek az átalakítása az új, felsővezeték nélküli jármű igényei szerint meglehetősen körülményes és költséges is” – hívta fel a figyelmet Fernando de Miguel Posada, a társaság észak-európai régiójának igazgatója a bordeaux-i tájékoztatón. Megjegyzése egyúttal azt is jelenti, hogy a budapesti villamos-infrastruktúrán csak néhány, városképi szempontból kiemelt vonalon lehet jó gondolat a látképet nem rontó, kábelrengeteg nélküli járművet bevezetni. Ám az is benne van, hogy Győr és Pécs éppen azzal hibázna, ha nem igyekezne a lehetőségei szerinti legkorszerűbb eszközt beszerezni.

Bordeaux az Alstom Citadis villamoscsaládján belül is egy egészen egyedi modellel szerelkezett fel. A modulrendszerű, azaz kisebb elemekből felépülő, egyterű és alacsony padlós jármű mérettől függően 150–300 fős, óránként 20–70 kilométer megtételére képes. „Érdekességét sajátos villamosenergia-ellátása adja” – mutatott rá Jean-Noël Debroiese, a társaság termelési és stratégiai igazgatója. Ha kell, a villamos leereszti az áramszedőjét, és az alsó vezetékből veszi az áramot. (Neve, az SVP mozaikszó arra utal, hogy nincs felső vezetéke.) Erre főként olyan helyen tették alkalmassá, ahol a városképet nem akarták elcsúfítani a vezetéktartó oszlopokkal. A sínek közötti harmadik vezetékben – a metrótól eltérően – mindig csak olyankor és azon a szakaszon van áram, amikor és ahol a jármű éppen van. Ezt a sínek alá telepített érzékelők szabályozzák. (A legelső villamosok is alsóvezetékesek voltak, az áramszedős megoldást az áramütéses balesetek miatt fejlesztették ki.)

Egy másik megoldással az Alstom villamosai körülbelül egy kilométert tudnak megtenni külső energiaforrás nélkül. Ehhez előzőleg normál menetben feltöltik a szerelvény tetején lévő energiatároló lendkereket vagy az akkumulátort.

Az alsóvezeték azonban folyamatos takarítást igényel. Ez nem gond az enyhe éghajlatú Nyugat-Franciaországban, ám annál inkább Európa olyan részein, ahol telente gyakran van hó és fagy. Az APS-t La Rochelle-ben és Triesztben is tesztelik, de a norvégiai Bergen is ezt a megoldást vizsgálja.

Ha ez a speciális áramellátású villamos talán nem is, a Citadis család más modelljei megjelenhetnek Magyarországon is – közölték érdeklődésünkre a cégnél.

Az Alstom Transport világszerte eddig huszonnégy városnak több mint 850 Citadist adott el, ebből 400-at már használatba is vettek. Ezek együtt több mint egymilliárd utast szállítottak, s több mint 76 millió kilométert tettek meg. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.