BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brutális leépítés előtt a MÁV? Képgalériával

Brutális leépítés előtt áll a magyar vasúttársaság, amennyiben megvalósulnak a gazdasági tárca kiszivárgott elképzelései. A tervezetek szerint a vonalak felén megszűnne a közlekedés.

Újabb vasútvonalak bezárását fontolgatja a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM). Sajtóértesülések szerint a leépítés 70 vonalat érinthet, közvetve az ország lakosságának mintegy tizedét, azaz egymillió embert vágva el így a kötöttpályás közlekedéstől. A Népszabadság információi szerint a drasztikus lépésre azért kerül sor, mert a MÁV nem tudja finanszírozni a vonalakon a személyszállítást, a mostani menetrend fenntartásához ugyanis 41 milliárd forint hiányzik.

Jelenlegi menetrendje változatlanul hagyásához 131 milliárd forint állami költségtérítésre lenne szüksége 2008-ban a MÁV Start Zrt-nek (az állami vasút július elején magalakuló személyszállító cége). Ebből az összegből a 2006 decemberében 13-14 százalékos menetrendbővítést végrehajtó vasút, ahogy az idén, úgy jövőre is, 1,18 millió vonatot közlekedtethetne. Ennek a támogatásigénye viszont 41 milliárd forinttal lépi túl a vasúti személyszállításra idén rendelkezésre álló, és egyúttal jövőre is változatlan összegben betervezett keretet. A MÁV a személyszállítási közszolgáltatásokra és a pályahasználati költségek fedezésére ugyanis csak 102,9 milliárd forintot kap az államtól, ebből 90 milliárdot fordítanak a személyszállításra.

A GKM sajtóosztályán kérdésünkre elismerték, hogy készítettek tervezeteket a leépítésről, azonban a részletekről nem nyilatkoztak. Mint közölték, a tárca még vizsgálja a lehetőségeit. A MÁV illetékesei sem tudtak érdemi információval szolgálni kérdéseinkre. „A gazdasági tárca dönt arról, hogy jövőre milyen vonalakra mennyi járatot rendel meg a MÁV-tól, így nekünk erről egyelőre még nincsenek információink” – mondta kérdésünkre Horváth Gergely, a társaság sajtóreferense.

Amennyiben megvalósul a radikális járatcsökkentés, úgy akár a kevesebb, mint a felére, 1,18 millióról 514 ezerre csökkenhet a MÁV járatainak száma. Ennek jegyében az összes törzshálózati vonalon törlik a betétjáratokat és kétóránkénti eljutási lehetőséget biztosítanának az utasoknak. Ezek szerint például megszűnik a Dombóvár-Baja vonal, a Budapest-Hegyeshalom vonalon az Intercity és a nemzetközi járatok kivételével teljesen eltűnik a személyforgalom, de az átalakítások legnagyobb vesztesei a keleti és északi megyék.

Nógrádban például az Ipoly menti települések vasúti elérhetősége teljesen megszűnne, Hevesben az Eger városát Ózddal összekötő vonal, Kecskeméten a Budapest-Cegléd-Szeged fővonalon közlekedő vonatok kivételével minden más mellékvonali közlekedést is felszámolnák. Több vonalat Békés megyében is teljesen megszűntetnének, mint például az Orosházát Battonyával összekötőt, míg a Szeged-Békéscsaba vonalon kétóránként követnék egymást a szerelvények.

A helyközi személyszállítás racionalizálásának tavaly nyári bejelentésekor a gazdasági tárca még csak 28 vasúti mellékvonal 942 kilométerén számolt a vonatok leállításával. A most napvilágra került tervezet azonban már 3300 kilométeren szüntetné meg a vasúti közlekedést, ezzel 650 ezer embert teljesen elvágva a kötöttpályás közlekedéstől, míg csaknem egymillió embert hátrányosan érintene az átalakítás. AS Network

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.