Jövőre jutnak el az első magyar nagyprojektjavaslatok Brüsszelbe – értesült a Világgazdaság. A szóba jöhető – mintegy tíz-tizenkét fejlesztési csomagból álló – első és második kör 2008-ban zömében a 1067/2005-ös kormányhatározatban rögzített beruházási tervekre épül (VG, április 10., 5. oldal).
Magyarországon a szakértők teljes gőzzel dolgoznak azon, hogy Brüsszel-képessé tegyük ezeket a projektterveket – tájékoztatta Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter az újságírókat. A szóban forgó sajtóbeszélgetésen az EU-források felhasználásáért felelős tárca vezetője is megerősítette, hogy néhány javaslat kidolgozása kifejezetten jól halad. Egyidejűleg azonban azt is értésre adta, a kormány biztosra kíván menni: csak olyan fejlesztési koncepciót továbbít az Európai Bizottság illetékeseihez, amellyel nem történhet „baleset”, vagyis elvárható a közösségi támogatás.
A miniszter ugyanakkor elzárkózott attól, hogy megnevezze ezeket a nagyprojekteket. Lapunk más forrásból úgy értesült, hogy ide tartozhat az M0-s körgyűrű déli szektora és az M6-os autóút uniós finanszírozású szakasza, Budapesten az 1-es, 3-as villamos meghosszabbítása, az ivóvízminőség javítása Észak- és Dél-Alföldön, az M3-as gyorsforgalmi út Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti szakaszának megépítése vagy a MÁV EU által szorgalmazott GSMR-fejlesztése (ez a vonatok sűrűbb indítását, kétpercenkénti követési távolságát teszi lehetővé).
Ebbe a körbe sorolható a budapesti 4-es metró első szakasza is. Az utóbbi időben itt is fölgyorsult a projektkidolgozás, noha aligha cáfolható az egyéves csúszás. A hírek szerint a metrócsomagot csak ebben a hónapban vitatja meg a Fővárosi Közgyűlés, mert még mindig egy jogszabály-módosításra várnak. Ez viszont azt is jelenti, hogy csak 2008 januárjában kerülhet a budapesti előterjesztés a kormány elé, amely majd eldönti: elküldi-e Brüsszelbe a támogatási kérelmet, vagy visszaadja továbbfejlesztésre.
A szakemberek ugyancsak az ígéretesen alakuló tervek közé sorolják a debreceni, miskolci és szegedi városi közlekedési nagyprojekteket, a Duna árvízvédelmi fejlesztését és a kis-balatoni vízvédelmi rendszer koncepcióját.
Három tucat nagyprojektet nevesít a 2005-ös kormányhatározat a környezetvédelem és közlekedés területén.
A gyors EU-források lehívásának reményében támogatja előkészítésüket a kormány.
A közlekedésben a 13, a környezetvédelemben pedig a 6,5 milliárd forintos támogatási igényt meghaladó fejlesztések minősülnek nagyprojekteknek.
A végső támogatási döntést ezeknél a kormány javaslatára az Európai Bizottság hozza meg.
Három tucat nagyprojektet nevesít a 2005-ös kormányhatározat a környezetvédelem és közlekedés területén.
A gyors EU-források lehívásának reményében támogatja előkészítésüket a kormány.
A közlekedésben a 13, a környezetvédelemben pedig a 6,5 milliárd forintos támogatási igényt meghaladó fejlesztések minősülnek nagyprojekteknek.
A végső támogatási döntést ezeknél a kormány javaslatára az Európai Bizottság hozza meg. Esélyesek Forrás: VG-gyűjtés
2008-as beadásra esélyes nagyprojektek
Budapesti 4-es metró
M0-s körgyűrű déli szektora
M6-os autóút EU-finanszírozású szakasza
Budapesten az 1-es, 3-as villamosvonal meghosszabbítása
Ivóvízminőség-javítás Észak- és Dél-Alföldön
M3-as út Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti szakasza
GSMR-fejlesztés a MÁV-nál
Debreceni, miskolci és szegedi városi közlekedési nagyprojektek
Dunai árvízvédelem
Kis-balatoni vízvédelmi rendszer-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.