Cégvilág

A 4-es metró gumifogalmai, amiken "halálra keresik" magukat az ügyvédek

Nem akarok magyarázkodni, mert csak rosszabbul jövök ki belőle – mondta a Magyar Narancsnak Klados Gusztáv, a 4-es metró legújabb munkatársa, akinek a vélelmezett fizetése megelőzte a jó hírét.

A 4-es metró vezető projektmenedzsere szerint elgondolkodtató, hogy Nyugaton egyetlen alkalmazott fizetését sem közlik, pedig ott még valamivel alacsonyabb beosztásban is megkeresnek a szakemberek havi 10-12 ezer eurót.

Klados szerint a gyakran emlegetett spanyol metróépítést és annak költségeit a magyaréhoz hasonlítani manipuláció, hiszen nem mindegy, hogy mögötte milyen műszaki tartalom van. „Egy tízmilliós belvárosi kétszobás lakásra azt mondhatnánk, hogy milyen olcsó, pedig lehet, hogy a folyósón van a vécé, nincs benne gázfűtés, és beázik.”

A szakember állítja: a vállalkozók többletigényeinél nincs megszokottabb a világon, nagyon kevés olyan munka van, amelyik úgy folyik le, ahogyan az a szerződésben szerepel. „Nagyon sok módon el lehet vérezni: például ha pongyolán fogalmazott a szerződés szövege. Ha félreérthető, akkor ez általában annak a sara, aki a szöveget fogalmazta. Ha a tulajdonos írta, akkor az ő problémája.”

Az alagútépítésben a legtipikusabb a megváltozott fizikai környezetből eredő igény, amikor a környezetviszonyok eltérnek attól, amit a tenderből a vállalkozó jóhiszeműen ki tudott hámozni. "De mi az hogy eltérő? Ezek olyan gumifogalmak, amiken jogászok halálra keresik magukat" - mutat rá a problémára Klados.

Klados Gusztáv a lapnak elmondta, a szerződések nagyobb részén már túl vannak, kevés van még nyitva. „A legfontosabb kérdések már eldőltek, igaz, magam sem használtam volna más alagút-építési technológiát” – tette hozzá. Klados feladata lesz, hogy a BKV részéről képviselje a tulajdonos érdekeit, és segítse a mérnököket a döntéshozásban. „Fölösleges olyan ütemterveket kell készíteni, amikről tudni lehet a kiadás pillanatában, hogy lehetetlen betartani őket” – mondta.

Kapcsolódó cikkek