BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minden, amit a Megyeri hídról tudni illik

A Kontaktorg stúdió rövid összefoglalót állított össze a Megyeri hídről.

1. A hely kiválasztása

A Megyeri híd helyén volt a Magyar–rév, mely már az Árpád-korban is folyami átkelőként funkcionált.

A híd tervezésekor olyan helyet kellett találni, mely az M0 autópálya északi folytatásaként összeköti az M3-as és a 11-es utat, ugyanakkor elkerüli a sűrűn lakott újpesti városrészt.

A híd nyomvonalának kijelölését nehezítették a közelben levő, a főváros ivóvízellátását biztosító kutak. Végül az igen szigorú környezetvédelmi előírásoknak is megfelelő megoldást találtak.

2. A tervezés

Már 15 évvel ezelőtt, 1993-ban az UNITEF ´83 Zrt. és a CÉH Zrt. közös erőfeszítéssel elérte, hogy döntés szülessen a híd megépítéséről.

A CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., a Megyeri híd generáltervezője hét tanulmánytervet készített, melyek közül a ferdekábeles változatot választották ki. Ehhez 2002–ben a CÉH mérnökei elkészítették a tendereztetéshez a kiviteli terveket, majd 2006-2008 között az építési terveket.

Fontos szempont volt, hogy a hidat magyar mérnök tervei alapján, magyar szakemberek építsék fel.

A tervezők munkáját a hazai hidász szakma kiemelkedő tapasztalattal és elismertséggel rendelkező mérnökei, Hunyadi Mátyás és Dr. Kisbán Sándor irányították.

Hunyadi Mátyás pályakezdőként részt vett az Erzsébet híd tervezésében.
Tervezője volt a Bajai hídnak, 3 Sajó-hídnak, az Algyői, Szegedi és M3-Oszvári Tisza-hidaknak. Részese volt számos külföldi híd tervezésének.
Európában az NDK és az egykori Jugoszlávia területén, a Közel-keleten Líbiában, Szíriában és Algériában, illetve a távoli Bangladesh-ben épültek hidak az ő tervezői közreműködésével.

Dr. Kisbán Sándor a doktori értekezését a ferdekábeles hidakból írta.
Fontosabb munkái: Szegedi északi közúti híd, Újvidéki ferdekábeles híd, Tiszapalkonyán a Tisza híd. Autópálya- és völgyhidakat tervezett az M31, M6, és M0 gyorsforgalmi utakra.

Az 1861,35 méter hosszú Megyeri híd öt különböző hídszerkezetből áll.
A legismertebb szakasza a Nagy-Duna-ágban álló „ferdekábeles” híd, amilyet Magyarországon még soha nem terveztek.

A híd 145 méteres szélső nyílásokon és 300 méteres középső nyíláson engedi át a folyó vizét. Az A betűt formázó, 100 méter magas pilonra felfüggesztett pályaszerkezetet 88 kábel tartja.

A híd esztétikai megjelenését is nagyon fontosnak tartották a tervezők, nappal a híd karcsú, szinte légies szerkezetében, este pedig a pilonfejeken, az átkötés feletti díszvilágításban lehet gyönyörködni.

A Megyeri híd tervezői gondoltak a forgalom további növekedésére is, ezért a jelenleg 2x2 sáv (+ leállósáv) a hídszerkezet átalakítása nélkül 2x3 sávra bővíthető.

A kivitelezés során számos olyan műszaki probléma kerül a felszínre, melynek megoldásához újabb tervek szükségesek. Ezt a munkát Dr. Kisbán Sándor irányította. Szoros együttműködésben a kivitelező Hídépítő Zrt.-vel dolgozták ki azokat részleteket, melyek megoldása nélkül ma nem állna a híd.

Ilyen volt pl. a 100 méter magas pilon felépítése. Az önépítő daru a pilonnal együtt, ahhoz rögzítve nőtt, ami rendkívül pontos statikai számításokat igényelt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.