Az Európai Unió az innovációhoz való hozzáállásában inkább a tudományra és a kutatásra összpontosít, ugyanakkor túlságosan kis figyelmet szentel az üzleti szektornak, azon belül a vállalkozóknak. Ezt vetik Brüsszel szemére az EurActiv.com cikkében megszólaló vállalkozók. A hírportál utal arra, hogy a kontinens versenyképességének gyengülésében meghatározó szerepe volt/ van ennek a felfogásnak, ezen sürgősen változtatni kell. Erre teremt alkalmat az új uniós kutatási és innovációs stratégiájának most zajló kidolgozása. Az Európai Bizottság őszre ígéri a dokumentum közzétételét.
Teljesen rossznak minősítette az EU végrehajtó testületének mostani innovációs megközelítését az év vállalkozójának megválasztott Bart Van Coppenolle, a Metris hardvercég alapítója. Szerinte a már szárnyaló és majdani innovátorok egyaránt borúlátók az EU zászlóshajó innovációs politikájával kapcsolatban. „Az innováció a vállalkozásról szól, s nem a tudományról és a kutatásról, mint ahogy az Európai Bizottság hiszi” – mondta az EurActivnak.
Hasonlóan nyilatkozott Piet Verhoeve, a Televic high-tech kommunikációs cég képviselője. Arra hívta fel a figyelmet, hogy a brüsszeli kiírású uniós kutatás-fejlesztési pályázatokon magas a kis- és középvállalkozások támogatási kérelmeinek az elutasítási mutatója. A kkv-k számára vonzóbb opciót jelentenek a hazai meghirdetésű konstrukciók, mert azoknál hiba esetén nem rögtön elutasítás a válasz, hanem van lehetőség korrekcióra.
„Az innovációs versenyhátrányt behozni a tenni tudó és akaró szereplők körének szélesítésével, támogatásukkal és az akadályozó tényezők csökkentésével lehetséges” – egészítette ki lapunk megkeresésére vállalkozótársai véleményét Farkas József, a Magyar Innovációs Szövetség elnökségi tagja, a Sanotmetal Kft. ügyvezető igazgatója. Szerinte az innováció legszélesebb körét a vállalkozások jelentik, a leggyorsabb eredményt a kkv-k bevonásával érheti el Európa.
„Az Európai Bizottság célja, hogy a kutatástól a piaci megjelenésig az egész innovációs láncot fellendítse, ez lesz a központi témája az EU ősszel meghirdetésre kerülő innovációs stratégiájának” – tájékoztatta a Világgazdaságot Mark English, az Európai Bizottság illetékes biztosának, Máire Geoghegan-Quinnek a szóvivője. Lapunk kérdéseire válaszolva külön is hangsúlyozta: „A feltételek javításával kívánják előmozdítani, hogy az üzleti szféra s különösen a kkv-k innovatívak legyenek, hiszen ez lesz a stratégia topprioritása.”
A szóvivő arra is felhívta a figyelmet, hogy nem két egymással szemben álló célról – kutatás-fejlesztés és innováció – van szó, hanem arról, hogy javítsák Európa egészének a kapacitását a növekedés új forrásainak megtalálására és a válság során elveszett munkahelyek pótlására. Ez egyaránt jobb feltételeket követel a világszínvonalú tudománynak és az innovatívvá formálódó vállalatoknak.
Ennek érdekében az új stratégia felöleli majd az innováció üzleti modelljeinek, menedzsmentstruktúráinak és folyamatainak, a közszféra szolgáltatásainak, sőt a tervezés és a szociális közösségépítés szempontjainak körét is. Egyúttal a még meglévő akadályok felszámolását is ígérte a szóvivő, ahogy fogalmazott, „a kutatás és innováció egységes piacának megteremtése érdekében”.
„Az Európai Bizottság valóban hatalmas lendülettel ugrott neki programja kialakításának, és a 2020-ig szóló, növekedésalapú stratégiája középpontjába látszólag az innovációt állította” – kommentálta a brüsszeli fejleményeket Herczog Edit magyar európai parlamenti képviselő. „Már a stratégia meghirdetése idején figyelmeztettük a Barroso-bizottságot, hogy az Európa 2020 programjában felvázolt 3 százalékos innovációs ráfordítás korántsem nevezhető ambiciózusnak, hiszen az üzleti életben senki nem nevez innovatívnak egy vállalatot, ha nettó árbevételének tizedénél kevesebbet költ kutatás-fejlesztésre” – tette hozzá a magyar képviselő. Emlékeztetett arra is, hogy eredetileg 2010 júniusában kellett volna bemutatni a már többször elhalasztott innovációs csomagot, de még erre is várni kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.