Válasz. Növekvő kintlévőségek, apadó árbevétel, átütemezett számlák és elhalasztott beruházások; több fronton támad a válság, az egymást erősítő hatásokat egyidejűleg érzékelik a hazai kisvállalkozások vezetői – derül ki a BellResearchnek az egymilliárd forint alatti árbevételű vállalkozások helyzetét és kilátásait vizsgáló kutatásából.
A bevételek visszaesése mellett minden második cég számára problémát jelent az ügyfelek számának csökkenése és a költségek növekedése is. A sikeresen megtartott ügyfelek fizetési morálja ugyancsak megingott, lévén ők is áldozatai a válságfolyamatoknak.
Mindezek miatt borúsabb jövőképet vetítenek maguk elé a cégek: míg egy évvel ezelőtt a vállalkozások negyede vélte úgy, hogy cége előtt fejlődési lehetőségek állnak, erre az esztendőre az optimisták aránya 18 százalékra csökkent. Ezzel párhuzamosan 2008-ban még csak minden ötödik cég számított hanyatlásra, most viszont már a vállalkozások negyede számol visszaeséssel.
A vállalkozások kintlévőségei drasztikus mértékben nőttek, a BellResearch becslései szerint a tavalyi átlagos havi 2,9 millióról 4,1 millió forintra. A kintlévőségeket a cégek leggyakrabban hosszabb fizetési határidőkkel, a számlák átütemezésével és tagi kölcsön bevonásával próbálják kompenzálni, de nem ritkák más megoldások sem, van, aki hitelfelvétellel pótolja a hiányzó tőkét.
A válságkezelés kapcsán legtöbbször a működési költségek csökkentése kerül fókuszba, amit a megkérdezettek közel 40 százaléka a beruházások elhalasztásával egészítene ki. A hosszú távú üzletmenetet meghatározó stratégia része lehet a „fapados” megoldások bevezetése: tízből három cég olcsóbb megoldásokat ajánl ügyfeleinek. Noha a válság hatásai mára a cégek többségét elérték, a kutatás szerint korántsem tekinthető mindegyikük felkészültnek. A cégek pénzügyi döntéshozóinak negyede nem tudott vagy nem akart megnevezni olyan válságkezelő lépést, amelyet megtesznek vagy megtennének. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.