Összességében az idén az első negyedévben közel 25 százalékkal nőtt az eljárások száma az amúgy sem alacsony bázishoz, a tavalyi év hasonló időszakához képest. Magyarország kénytelen külföldi bizalomra, tőkére, forrásokra támaszkodni, hiszen a lanyha belső kereslet nem képes felfelé húzni a gazdaságot. A belső kereslet bővülésére pedig nincs remény sem rövid-, de még középtávon sem, ezért sem lehet gyors és radikális váltást végrehajtani a külső forrásbevonásban, a külföldi piacokkal való együttműködésben - állítja Kárpáti Gábor, a Coface Hungary ügyvezető igazgatója.
A hazai gazdálkodóknak is komoly elvárása is a kiszámítható környezet, hiszen csak ilyen közegben képesek eredményesen működni. Ám a már hatályba léptetett, valamint a már bejelentett kormányzati intézkedések - egyebek között az általános forgalmi adó, valamint a munkára rakódó járulékok emelése -, a gazdálkodási környezet folyamatos és gyors változása bizalmatlanságot növelő tényező, pedig bizalom nélkül nem működhet jól a gazdaság.
Ha figyelembe vesszük az adott szektorban működő vállalkozások számát, azaz a kockázatosságot reálisan tükröző fizetésképtelenségi hányadot, akkor a faipar, a turizmus és vendéglátás, valamint az építőipar áll az első három helyen, de az országos átlag felett található számos szektor, mint a kereskedelmi vállalkozások, a textilipar, a fuvarozást végzők, illetve a logisztikai tevékenységet folytató vállalkozások.
Az egyes iparágakban tevékenykedő cégek számát összehasonlítva az eljárások számával kiderül, hogy szintén az építőipar teljesít a legrosszabbul (eljárások (17,47 százaléka, összesen bejegyzett cégek 13,88 százaléka). Jellegzetes eltéréseket a nagykereskedelmi vállalkozásoknál (eljárások 10,24 százaléka, összesen bejegyzett cégek 8,94 százaléka), valamint a turizmusban tevékenykedő vállalatoknál (eljárások 7,63 százaléka, de a bejegyzett hazai cégek 5,55 százalék-), regisztrált a Coface.
Számos ágazatban a belső kereslet pangására vezethető elsősorban vissza a kockázatok növekedése. Ez jellemző többek között a kis- és nagykereskedelemre egyaránt. Ennek több okát sorolja Szilágyi Péter, kezdve a végtörlesztések miatt felélt megtakarításoktól, az egyelőre kedvezőtlen kimenetelű adóváltozásokon és a megdrágult áru- és szabad felhasználású hiteleken át, egészen a megtakarítási hajlandóság növekedéséig.
Ezek az okok abban is közrejátszanak, hogy romlott a cégek pozíciója az idegenforgalom és a vendéglátás területén, s hogy a nyomdai és kiadói cégek helyzete is lejtőn van. Ez utóbbi területeken hozzájárult a kereslet szűküléséhez a marketing célú nyomtatványok példányszámának csökkenése és a sajtópiacon végbemenő egyéb változások hatása is, mint például a nyomtatott sajtótermékek iránti kereslet folyamatos csökkenése. A legnagyobb változást az ingatlangazdálkodást végző cégek produkálták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.