A pénzügyi szolgáltatók és az ügyfelek közötti vitás ügyeket háromtagú tanács igyekszik a bírósági út elkerülésével rendezni majd: az adott ügyben eljáró tagokat a Pénzügyi Békéltető Testület elnöke jelöli ki. A tanács az eljárás során egyezség létrehozását kísérli meg, ennek eredménytelenségekor „az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében”. A Pénzügyi Békéltető Testülethez viszont csak abban az esetben fordulhat – kizárólag írásban – az ügyfél, ha a konkrét ügyben már panaszt tett a pénzügyi szolgáltatónál, és azt elutasították.
A vita rendezéséhez nem feltétlenül fontos tárgyalást tartani: ha ehhez az érdekelt felek hozzájárulnak, a tanács a döntést írásban is közölheti velük. Fontos ugyanakkor, hogy ha tárgyalást tartanak, a feleket annak időpontjáról a kellő időben értesíteni kell.
A testület elnökét a PSZÁF szervezeti felépítésében közvetlenül a felügyelet elnökéhez kell besorolni. Fontos emellett, hogy a testület elnöke a törvényben meghatározott feladatainak végzése kapcsán nem utasítható. A testület tagjainak személyére, illetve a létszámkeretre a békéltető testület elnöke tesz javaslatot. Az elnök és a tagok a felügyelettel köztisztviselői jogviszonyban állnak majd, és felügyeleti tanácsadói vagy főtanácsadói cím jár nekik. A tagság törvényben rögzített feltétele, hogy a tagok jogi vagy közgazdasági egyetemi végzettséggel rendelkezzenek, ám a PSZÁF saját hatáskörben előírhat más tagsági feltételeket is.
Az elnök kinevezésére vonatkozó és egyéb más szabályokat a felügyelet szervezeti és működési szabályzatában kell majd meghatározni. A testület működésének forrásait a felügyeletnek kell biztosítania a saját költségvetéséből. (Ennek nagyságáról a létszámkeret hiányában még nem lehet becslést adni.) BM
Panaszban nincs hiány
Az első fél évben több mint hatezer fogyasztóvédelmi jellegű panasz érkezett a pénzügyi felügyelethez – derül ki a PSZÁF adataiból. A legnagyobb szeletet – nem meglepő módon – a pénzpiaci szolgáltatók (bankok, pénzügyi vállalkozások) képviselik a PSZÁF elé vitt ügyek közül, de jelentős a biztosítók részesedése is. A tőkepiacon tevékenykedő szolgáltatók és a pénztári szektor működésével kapcsolatban ugyanakkor az átlagnál jóval kevesebb panasz szokott felmerülni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.