Miként tavaly, ebben az évben is az úgynevezett fogyasztós ügyek adhatják a legtöbb munkát a Gazdasági Versenyhivatalnak. Legalábbis erre utalnak az utóbbi időszakban indított versenyfelügyeleti eljárások. Jogsértő volt-e a Vodafone tavaly nyári internetes kampánya? Megsértette-e a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát a Resort Club Kft.? És a Gastroyal Food Kft. csak nem manipulált az árakkal?
A versenyhivatal amiatt lépett fel a Vodafone ellen, mert az valószínűsíthetően nem megfelelően tüntette fel a múlt nyári akciója során népszerűsített Internet Basic csomagjának havi díját. Tájékoztatóiban 2000 forintot jelölt, míg a 2009. augusztus 1-jétől számlázott havi díj 4000 forint volt. A céget egyébként mobilinternet-szolgáltatásaival kapcsolatban tavaly nyáron marasztalta el a GVH, megállapítván, hogy megtévesztette a fogyasztókat, illetve tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Emiatt tízmillió forint bírsággal büntette.
A Resort Club Kft. ajándék szállásutalvány ígéretével igyekezett egy előadására ügyfeleket toborozni. A résztvevők e helyett utóbb regisztrációs díjról szóló utalványt vehettek kézhez. A GVH vizsgálja a vállalkozás Resort Club Assistance Kártya nevű szolgáltatását is. Feltételezhető ugyanis, hogy a befizetések ellenére nincs mögötte valós ellenszolgáltatás.
A Gastroyal Food Vendéglátóipari Kft. azzal keltette fel a versenyhatóság figyelmét, hogy a termékei „akciós” árai mellett feltüntetett és áthúzott „eredeti” árakat korábban valószínűsíthetően nem érvényesítette.
Versenyfelügyeleti eljárás folyik az UPC-vel szemben is. Magyarország Telekommunikációs Kft. ellen a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt. Ennek oka, hogy a cég digitális kábeltévé-szolgáltatását – az analóg műsorszórással szemben – a digitális rendszer előnyeit hangsúlyozva népszerűsíti. Az általa kínált egyes kábeltévé-alapcsomagok azonban analóg csatlakozású, digitális csatlakozásra nem alkalmas eszközzel vehetők igénybe.
A hivatal tavaly kevés híján 830 millió forintra bírságolta a fogyasztót megtévesztő, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény rendelkezéseit megsértő vállalkozásokat. A törvény 2008 szeptemberétől hatályos – vagyis ettől az időponttól elkövetett magatartásokra érvényes –, így mindinkább ennek szabályait alkalmazza a GVH. Gyakorlata azonban nagyrészt megfelel a korábbi irányoknak, azaz a jogsértők nemigen reménykedhetnek enyhébb elbírálásban. KK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.