Csak a szabályozás új
Miként tavaly, ebben az évben is az úgynevezett fogyasztós ügyek adhatják a legtöbb munkát a Gazdasági Versenyhivatalnak. Legalábbis erre utalnak az utóbbi időszakban indított versenyfelügyeleti eljárások. Jogsértő volt-e a Vodafone tavaly nyári internetes kampánya? Megsértette-e a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát a Resort Club Kft.? És a Gastroyal Food Kft. csak nem manipulált az árakkal?
A versenyhivatal amiatt lépett fel a Vodafone ellen, mert az valószínűsíthetően nem megfelelően tüntette fel a múlt nyári akciója során népszerűsített Internet Basic csomagjának havi díját. Tájékoztatóiban 2000 forintot jelölt, míg a 2009. augusztus 1-jétől számlázott havi díj 4000 forint volt. A céget egyébként mobilinternet-szolgáltatásaival kapcsolatban tavaly nyáron marasztalta el a GVH, megállapítván, hogy megtévesztette a fogyasztókat, illetve tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Emiatt tízmillió forint bírsággal büntette.
A Resort Club Kft. ajándék szállásutalvány ígéretével igyekezett egy előadására ügyfeleket toborozni. A résztvevők e helyett utóbb regisztrációs díjról szóló utalványt vehettek kézhez. A GVH vizsgálja a vállalkozás Resort Club Assistance Kártya nevű szolgáltatását is. Feltételezhető ugyanis, hogy a befizetések ellenére nincs mögötte valós ellenszolgáltatás.
A Gastroyal Food Vendéglátóipari Kft. azzal keltette fel a versenyhatóság figyelmét, hogy a termékei „akciós” árai mellett feltüntetett és áthúzott „eredeti” árakat korábban valószínűsíthetően nem érvényesítette.
Versenyfelügyeleti eljárás folyik az UPC-vel szemben is. Magyarország Telekommunikációs Kft. ellen a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt. Ennek oka, hogy a cég digitális kábeltévé-szolgáltatását – az analóg műsorszórással szemben – a digitális rendszer előnyeit hangsúlyozva népszerűsíti. Az általa kínált egyes kábeltévé-alapcsomagok azonban analóg csatlakozású, digitális csatlakozásra nem alkalmas eszközzel vehetők igénybe.
A hivatal tavaly kevés híján 830 millió forintra bírságolta a fogyasztót megtévesztő, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény rendelkezéseit megsértő vállalkozásokat. A törvény 2008 szeptemberétől hatályos – vagyis ettől az időponttól elkövetett magatartásokra érvényes –, így mindinkább ennek szabályait alkalmazza a GVH. Gyakorlata azonban nagyrészt megfelel a korábbi irányoknak, azaz a jogsértők nemigen reménykedhetnek enyhébb elbírálásban. KK


