Lefejezik a szakértelmet. Ezt szakértők állítják a felszámolók kijelölésének új módjáról. Azt mondják: a július elsejétől kötelező elektronikus, véletlenszerű kiválasztással kivédhető a gyanús, szubjektív ügyelosztás, ám nem érvényesülhetnek a törvényben megkövetelt szempontok, így elsősorban a szakmaiság. A törvény közelmúltban megjelent végrehajtási rendelete sem tudott mit kezdeni e kívánalmakkal, bár vitáztak rajta eleget. Ugyanakkor akadnak kedvező tapasztalatok is.
A felszámolások érzékeny pontja a felszámoló kijelölése. Mivel az eljárások nagy része kiürült cégeket érint, így a felszámolók érthetően olyan ügyek megszerzésére törekednek, amelyeken legalábbis nem veszítenek. Az ügyekre a bíróságok – megyei listákból – rendelik ki őket, megeshet, nem teljesen elfogulatlanul. Az ilyen vélt vagy valós veszélyt igyekszik elhárítani, a kijelöléseket tisztává tenni a csődtörvény idevágó passzusa. Ez kimondja, hogy az elektronikus, véletlenszerű kiválasztás során biztosítani kell az adós gazdálkodó szervezet sajátosságaihoz igazodó szakértelmet, az eljárás hatékony lefolytatásához szükséges kapacitásokat, a felszámolók arányos munkaterhelését, és – az eljárás költségeinek csökkentése érdekében – figyelembe kell venni a felszámoló, valamint az adós gazdálkodó szervezet székhelyének, fióktelepeinek földrajzi elhelyezkedését is. Ez utóbbira támaszkodik elsősorban a most megjelent végrehajtási rendelet, hiszen a felszámolói hozzáértést, az éppen aktuális kapacitást, az adós vagyoni helyzetét nem tudja kezelni a számítógép.
Filip György, a Felszámolók Országos Egyesületének alelnöke szerint alapvetően a törvény támaszt megvalósíthatatlan követelményeket. Mint azt a Világgazdaságnak hangsúlyozta, sem az optimális feladatelosztás, feladatellátás, sem a hatékony, minőségi felszámolási tevékenység nem alakítható ki a mostani szabályozás alapján, amelynek célja – az átlátható, kiszámítható, befolyásolásmentes kijelölési módszer – egyébként nem kérdőjelezhető meg. Az alelnök úgy véli, továbbra sem nélkülözhető egy bizonyos, rendszeres ellenőrzéssel párosuló közvetlenség a kiválasztásban. Azt mondta, a felszámolók munkáját – és úgymond megszűrését is – elősegítené egy folyamatos kontroll.
A Magyar Ügyvédi Kamara egyetért azzal, hogy az irányított kijelölés gyanúját el kell hárítani az igazságszolgáltatás felől. Nem helyesli viszont a törvényi elvárások átlépését azzal, hogy bizonyos adatokat nehéz felmérni. A rendelet komoly hiányossága, hogy nem foglalkozik a felszámoló szakmai kompetenciájának a biztosításával. Patay Géza ügyvéd szerint például a szabályozás lefejezi a szakértelmet, holott az az elsődleges, a hitelezők és a gazdaság érdekeit egyaránt szolgáló szempont. Felszámolás és felszámolás között jelentős különbségek adódnak, és megfelelő felszámolói hozzáértés híján óriási károk keletkezhetnek – mondta.
A Bírósági Ügyviteli Szabályzat egyébként jó ideje előírja a véletlenszerű, elektronikus kiválasztást. Készült is hozzá számítógépes program, ám a bíróságok nemigen élnek vele. Akad igazságszolgáltató fórum, ahol egyáltalán nem, másutt a hagyományos, listás kijelöléssel „keverve” alkalmazzák. A Pest Megyei Bíróság az egyik, ahol már második esztendeje kizárólag számítógép sorsol a pénzügyi tárcánál vezetett teljes felszámolói listából. Ábel Kornél, a gazdasági kollégium vezetője elmondta: kedvezők a tapasztalataik. Korábban szűkebb körből merítettek, most a kisebb vagy kevésbé foglalkoztatott felszámoló cégek is beállhattak a sorba.
Megérti, de az eddigi gyakorlat alapján túlzottnak tartja a véletlenszerű kiválasztást kísérő aggodalmakat. Való igaz, nemegyszer az ország másik végéből rendelnek Pest megyébe felszámolót, és megesik, hogy „kis cég” kap „nagy ügyet”. Budapest után a megyében indul a legtöbb felszámolás, jelenleg négyezer eljárás van folyamatban. A felszámolói kiválasztásból eredő szakmai vagy egyéb hitelezői, illetve adósi kifogást még nemigen kaptak. Az eljárásban szigorú határidőket kell tartani, és azoknak a kirendelt felszámoló cégek zöme eleget is tesz, tehát az esetleges szakmai problémát vagy „túlvállalást” megoldják, elképzelhető, hogy ennek érdekében együttműködnek – mondta a kollégiumvezető.
Franciaországban a felszámolók igazságügyi alkalmazottak, és a bíróság jelöli ki őket.
Németországban kizárólag magánszemélyek végzik ezt a munkát, kiválasztásuk a bíróságok diszkrecionális jogköre.
Nagy-Britanniában és Spanyolországban a hitelezők is beleszólhatnak a felszámolók kijelölésébe. Elektronikus kiválasztást Lettországban alkalmaznak, de nem a teljes felszámolói körből, hanem a szakma által összeállított listákból merítenek.
Franciaországban a felszámolók igazságügyi alkalmazottak, és a bíróság jelöli ki őket.
Németországban kizárólag magánszemélyek végzik ezt a munkát, kiválasztásuk a bíróságok diszkrecionális jogköre.
Nagy-Britanniában és Spanyolországban a hitelezők is beleszólhatnak a felszámolók kijelölésébe. Elektronikus kiválasztást Lettországban alkalmaznak, de nem a teljes felszámolói körből, hanem a szakma által összeállított listákból merítenek. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.