Nagy bajok a közbeszerzésben
Bajban vannak a közbeszerzési pályázatok kiírói, gondban a szakértők. Az uniós értékhatárt elérő, illetve meghaladó ügyekben ugyanis január elsejétől kötelező az elektronikus út, ám az idevágó jogszabályok nincsenek összhangban, és hiányoznak a végrehajtás technikai feltételei is. Közbeszerzési eljárások indulnak, de jogszerűtlenül. A szakemberek egyelőre nem látják a megoldást, csak reménykednek a törvénymódosításban.
A megújult közbeszerzési szabályozás tavaly áprilisban lépett hatályba, a közösségi értékhatár fölötti ügyekben 2010 januárjától, az egyszerű eljárásban 2010 júliusától teszi kötelezővé az elektronikus utat. Az e-út érvényesül a jogorvoslat során a bíróság előtt is. Ehhez képest az a kormányrendelet, amely a közbeszerzésekben elektronikusan gyakorolható eljárási cselekményeket írja elő, megengedi a papíralapon történő procedúrát. A szabályozás nem harmonizál a hivatalos iratok elektronikus kézbesítéséről és az elektronikus tértivevényről szóló törvénnyel sem.
Mindez zavart okoz, de a kisebbik bajnak tűnik. A nagyobb az, hogy az elektronikus tértivevényről szóló törvény, amely meghatározza, miként gyakorolják az érintettek joghatályosan akár a közbeszerzésben, akár más eljárásokban az e-utat, teljességgel alkalmazhatatlan.
Érvényesüléséhez szükség lenne ugyanis az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltatóra és magára a kiépített elektronikus rendszerre. A szolgáltató azonban gyakorlatilag nem létezik, nem tudni a rendszerről, a nélkülözhetetlen kellékekről, formanyomtatványokról, illetve a végrehajtási szabályokról sem – mondta Patay Géza ügyvéd, hivatalos közbeszerzési tanácsadó. Hozzátette: a papíralapon kiírt pályázat törvénybe ütközik, tehát megtámadható. A törvény viszont a jogorvoslatban is megköveteli az elektronikus utat, erre – feltételek híján – szintén nincs mód.
Egyetlen szervezet sincs felkészülve az elektronikus közbeszerzési eljárásra – hangsúlyozta a jogszabályi visszásságok mellett Bűrös László ügyvéd, a Közbeszerzési Jogászok Országos Szövetségének elnöke. Arra hívta föl a figyelmet, hogy a teljes ajánlatkérői kör jogsértésre van kényszerítve a pályázat kiírásakor. Mint mondta, közösségi értékhatár fölötti eljárások jelentős számban uniós támogatásos ügyek. És érthetően senki sem akar támogatást elveszíteni. A szövetség nem tud tanácsot adni a hozzá fordulóknak, és választ sem arra, hogy vajon ki viseli a felelősséget egy esetleges uniós ellenőrzés során megállapított jogsértés következményeiért.
Szakemberek a közbeszerzési törvény módosításában, az elektronikus út alkalmazásának elhalasztásában bíznak. Ám nincs teljes egyetértés köztük abban, hogy miként is történjék a változtatás. A felkészületlenség előre látható volt, feltételezhetően ezért került be az elektronikus közbeszerzés bevezetésének kitolása 2011 januárjára a Közbeszerzési és Közérdekvédelmi Hivatalról szóló törvénybe, amelyet az államfő nem írt alá. A parlamenti megfontolást követően azonban az tavasszal hatályba léphet. Ez a szabályozás viszont nemcsak az ominózus határidőt módosítaná, hanem egyéb igen jelentős, sokak szerint zavaró változásokat is okozna. Emiatt sok az ellenzője, ők beérnék az elektronikus eljárás bevezetésének elcsúsztatásával.


