BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lesznek-e pedagógus elbocsátások? Kiderült!

„A kormány véleménye változatlan, a nemzeti köznevelésről szóló törvényből nem következik pedagógus elbocsátás” – hangoztatta a parlament honlapján az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) parlamenti államtitkára. Osztolykán Ágnes szerint azonban a kedvezőtlen demográfiai folyamatok és a közoktatási rendszer átalakítása miatt sokan aggódnak a tanárok között az esetleges elbocsátások miatt.

„Lesznek-e pedagógus elbocsátások” – kérdezte az emberi erőforrás minisztert Osztolykán Ágnes. A független képviselő szerint a kedvezőtlen demográfiai folyamatok valamint a közoktatási rendszer átalakítása, így az állami fenntartóváltás, a 16 évre leszállított tankötelezettségi korhatár, a pedagógusok óraszámemelése és egyebek miatt sokan aggódnak amiatt, hogy a kővetkező tanévtől pedagógus elbocsátásokra kerül sor. Egy fél éve a tárca egy hasonló kérdésre egyébként az közölte, hogy „az állami fenntartású iskolákban nem cél, s minden valószínűség szerint nem is szükséges a pedagógusok elbocsátása”. Az LMP-s politikus az iránt is érdeklődött, hogy sor fog-e kerülni pedagógusok elbocsátására, vagy a nyugdíjba vonuló pedagógusok miatt továbbra sem lesz több pedagógus a rendszerben – ahogyan korábbi válaszában a tárca írta –, „mint amire szükség van?

„A kormány véleménye változatlan, a nemzeti köznevelésröl szóló törvényből nem következik pedagógus elbocsátás" – válaszolta az Emmi parlamenti államtitkára. Doncsev András közölte, hogy a köznevelési törvény arról rendelkezése szerint az új pedagógus előmeneteli rendszerrel párhuzamosan, új munkaidő számítás lép hatályba. A kormány így pedagógus létszámleépítést tehát nem tervezett és a jövőben sem tervez.

Az államtitkár szerint ez azonban természetesen nem jelenti azt, hogy elbocsátásra – és új pedagógus felvételére – ne kerülhetne sor. Azokban a köznevelési intézményekben, ahol a gyermeklétszám csökkenése indokolttá teszi, elképzelhető pedagógus álláshelyek megszűnése, ahogyan új álláshelyek létesítése is lehetséges ott, ahol erre szükség van.

Doncsev szerint az állami fenntartás rendszere olyan munkaerő-gazdálkodást tesz lehetővé, amely túlnyúlik az egyes intézmények keretein. Nem helyi intézményi „szigetekben”, hanem legalább tankerületi szinten gondolkozik és tervez a tárca. Az államtitkár arra hívta fel a figyelmet, hogy a gyermeklétszám csökkenése miatt eddig is volt példa intézmény-összevonásokra, átszervezésekre, megszűnésekre. Egyes területeken azonban fenntarthatatlan intézmények működnek, máshol nincs elegendő munkaerő, ezeket az egyenlőtlenségeket akarja kiegyenlíteni a kormányzat.

Az államtitkár hangsúlyozta, hogy egyes felmérések szerint Magyarországon már jelenleg is túl sok pedagógus dolgozik, míg más összegzések alapján a magyar pedagógusok túlterheltek. Magyarországon az egy pedagógusra jutó diákok száma alacsonyabb az Európai Uniós átlagnál. A 2007-ben nyilvánosságra hozott McKinsey-jelentés azt vizsgálta, hogy mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében. Doncsev szerint egyértelműen arra a következtetésre jutottak, hogy az osztálylétszámnál sokkal jelentősebben befolyásolja a diákok teljesítményét a pedagógus személye.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.