Az elmúlt évtizedben a gazdasági átalakulás nemzetközi elemzésében a legkelendőbb fordulattá vált a jó kormányzás/good governance igénye. A Világbank és az EU által szervezett kutatásokban elfogadottá vált, hogy a gyakorlati hatásra törekvő közgazdasági elmélet nem ragadhat le a számszerűségeknél, a tőke-munka-föld legjobb kombinációjánál és különféle optimálási feladatok megoldásánál. Csak ha a társadalmi és közpolitikai kényszereket figyelembe veszi, és sokféle – általában nem számszerűsíthető – mozzanatot is érvényesít, akkor vezet eredményre. A sikeres kormányzattal szembeni alapvető négy igény: a korrupciómentesség, a közérdeket követő, technokratikus közigazgatás, a jogállamiság és az átláthatóság, valamint a társadalmi bevettség. Mert csak így van esélye arra, hogy kellően hosszú ideig a hatalomban maradva intézkedéseinek kedvező hatását megérhesse. Ezért demokráciában nem elégséges a törvényhozási többség megszerzése, hanem a társadalommal folytatott rendszeres párbeszéd vezet eredményre. Ezen az első négy lépésen értelemszerűen nem a heti közvélemény-kutatás sorrendjeit, hanem a működési zavarok feltárását, az őszinte eszmecserét kell értenünk.
A jó kormányzás egyik legfontosabb mércéje a hitelesség. A bizalomhiányos magyar társadalomban ötödikként különösen fontos a közbizalom helyreállítása. Ezen alapulhat a megtakarítás, beruházás, növekedés, foglalkoztatás, még több növekedés pozitív köre. Ha ez hatodik lépésként megvalósul, az lesz az adósságcsapdából kivezető egyetlen út. A hitelesség mérhető: az ország és a háztartások külső finanszírozási költségeiben a hitelezők megjelenítik ezt. Ezért a kormány munkáját nagy részben számszerű mutatók elérésén vagy el nem érésén szokás mérni. Ehhez szolgál alapul – hetedik lépésként – az üzleti terv értelemben elkészítendő és rendszeresen frissítendő/átértékelendő rövid, közép- és hosszú távú intézkedések egybehangolt terve.
Tehát egyfelől olyan fix pontokat érdemes kitűzni, melyeket minden piaci szereplő/választó megért és értékel. Ezt jelenti nyolcadikként az eurónak a ciklus végére történő bevezetése és kilencedikként az ezt megalapozó szigorú költségvetési pálya. Másfelől a számszerűségeket konkrét, több évre szóló intézkedések egybehangolt tervével érdemes alátámasztani. A legfontosabb feladat ebben a különféle természetű intézkedések időigényének felmérése és ezek szakszerű összerendezése. Ebben az egyszerűtől a bonyolultig érdemes haladni, mondjuk a deregulálástól és az adórendszer egyszerűsítésétől indulva. Végül tizedikként most lehet határvonalat húzni, és az érdemszerzők széles körére tekintet nélkül a közpolitika megélhetési funkcióját minimálisra szorítani, az államfő bölcseinek tanácsát megfogadva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.