A Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára kiemelte: e tényezőkből indult ki a magyar külgazdasági stratégia, amelynek része a keleti nyitás, és a benevezés a szövetségkötési versenybe. A vetélytársak már korábban megkezdték ezt a stratégiát.
Négy pillére van a keleti nyitásnak: a Távol-Kelet, az arab országok, a Nyugat-Balkán, valamint a Kaukázus. Ezt a négy pillért kiegészítettük az afrikai jelenlét erősítésével - mondta Szijjártó Péter. Afrika növekvő gazdasággal piacokkal rendelkezik. A nigériai nagykövetséget újranyitják, hogy fokozzák a jelenlétet a szubszaharai térségben. Dél-Amerikában is erősítik a külképviseleti jelenlétet.
A kivitel 76 százaléka az EU-ba, 12,6 százaléka az EU-n kívüli európai országokba, míg 11,9 Európán kívülre irányul jelenleg. Öt éven belül egyharmadra növelnék az Európán kívüli exportot. A magyar kkv-k jelenleg a magyar munkavállalók 75 százalékát foglalkoztatják, de csak az export 20 százalékát adják. Ezt is növelné jelentősen a kormányzat. Ezen belül az exportban is emelnék a magyar kkv-k arányát, amely jelenleg 12 százalék.
A magyar export erősítését szolgálja a gazdasági vegyesbizottságok tevékenységének fokozása, a kereskedőházak létrehozása, valamint a beszállítói programok és a kötött segélyhitelek rendszerének használata. Három kereskedőház (Baku, Moszkva, Asztana) állt fel már. Júliusban nyitjuk meg Pekingben a kereskedőházat, ezt egy magyar és egy kínai cég hozza létre közösen. Rijádban lesz idén ősszel az arab-magyar üzleti fórum második felvonása, ekkor nyílhat egy kereskedőház Szaúd-Arábiában is.
Stratégiai együttműködési megállapodásokról elmondta: azok kitérnek a beszállítói együttműködésre. Ezek a nagy nemzetközi cégek döntően exportra termelnek, így azok segíthetik a magyar cégek külpiaci terjeszkedését is. Az Audi 450 milliárd forintot fizet ki magyar beszállítóknak évente, ez komoly bevétel a magyar kkv-k számára. A Suzuki 70-80 magyar beszállítóval dolgozik, ez a beszállítóinak harmada. A világ húsz elsőkörös autóipari beszállítójából 16 itt van Magyarországon. Ez a Daimler és az Audi itteni beruházásinak köszönhető.
A kötött segélyhitel rendszeréről elmondta: három vietnámi projekt fut jelenleg. Javaslat készül arra, hogy az afrikai jelenlét erősítésénél is felhasználják a kötött segélyhitel rendszerét.
Eximbank
A tavalyi stratégiaváltást követően idénre megteremtették a lehetőségét annak, hogy jelentős expanzió legyen az exportfinanszírozásban – mondta Nátrán Roland, az Eximbank vezérigazgatója a konferencián. Kiemelte: az Eximbank gazdaságpolitikai eszközrendszerré vált, ezért más rendszerben kell dolgoznia.
Tavaly nyár eleji 196-ról 270 milliárd forintra nőtt az Eximbank mérlegfőösszege. A hitelállomány pedig 30 százalékkal növekedett egy év alatt. Több mint 200 milliárd forint hitelt folyósított a bank az év első öt hónapjában, ami példa nélküli a magyar vállalatfinanszírozási piacon.
A refinanszírozásról elmondta: az Eximbank kereskedelmi banki partnerei között számos pénzintézet található, 400 millió euró a jelenlegi kerete ennek az együttműködésnek, ami tovább emelkedhet.
Kárpát Régió Üzleti Hálózat
A következő évtizedben a kelet-közép-európai régió lesz a legdinamikusabban fejlődő európai térség, amelynek közepén helyezkedik el a kárpát-medencei régió - mondta Radetzky Jenő, a Kárpát Régió Üzleti Hálózat vezérigazgatója a konferencián. Ezt a potenciált pedig ki kell használnia a magyar külgazdaságnak. A magyar aktívum az utóbbi években évente 8-10 százalékkal növekszik a kárpát-medencei országokkal szemben. 2012-ben 5,8 milliárd euró többletünk volt a kárpát-medencei régióban. Külgazdasági szempontból ez a térség növekvő, itt lehetne a leggyorsabban a kkv-k exportpiacát bővíteni. Az Oroszországgal szembeni 3,8 milliárd eurós deficittel szemben ebben a térségben megtermelt többlet nyújtja a fedezetet. Különleges magyar érdek, hogy a kisvállalkozói körből váljanak ki az arra alkalmasak cégek, és legyenek erős nemzeti nagyvállalatok, majd aztán regionális nagyvállalatok.
A Kárpát Régió Üzleti Hálózatnak a magyarországi központon kívül 11 irodája van a határon túli magyar területeken. Feladatuk, hogy a magyar gazdasági jelenlétet erősítse a térségben. A hálózat szorosan együttműködik a HITA-val és az Eximbankkal.
Citibank - az árfolyamkockázat fedezése
Az árfolyamkockázat az export külső kockázatainak egyike, mely adottságként kezelendő mondta Moczó Melinda, a Citibank Treasury osztályának értékesítési vezetője. Ez egy olyan üzleti kockázat, amely közvetlen hatással van a vállalkozás eredményességére, de kezelhető megfelelő kockázatkezelési technikákkal. A bank már az első lépéseknél segítséget tud nyújtani a vállalatoknak. A Citibank például rendszeresen tart előadásokat és szemináriumokat, amelyek keretében az ügyfelek megismerhetik a fedezési politika kialakításának alapelveit. A határidős ügylet a leggyakrabban alkalmazott és legegyszerűbb fedezeti eszköz.
Exportőr Kooperáció
A külpiacra lépésben számos szolgáltatás áll az exportőr cégek számára, amiről külön kerekasztal-beszélgetést tartottak a konferencián. A cégek által igénybe vehető lehetőségektől az Export Kooperáció társulás képviseletében az M27 ABSOLVO, a Coface Hungary; illetve a Próbakő Kommunikáció szakértői beszéltek.
Elmondták: külpiacra lépés előtt érdemes felmérni több szempontot is, mint például az adott célországok kulturális, gazdasági, kockázati hátterét vagy fogyasztási szokását. R. Nagy András, a Próbakő Kommunikáció ügyvezetője példaként említette, hogy számos országban hazánkkal ellentétben nem a televízió a fő hirdetési platform a cégek számára, amit figyelembe kell venni a reklámkampányoknál.
Kárpáti Gábor, a Coface Hungary ország igazgatója kiemelte: a vevőfizetési problémák kockázatkezelésének költsége elenyésző ahhoz képest, hogy mennyit veszíthet egy cég, ha rosszul választ partnert a külpiacon. Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO partnere, exportszakértője szerint átlagosan néhány százmillió forintos árbevétel esetén már lehet tervezni a külpiacra lépést egy adott cégnek. Egyetértettek abban, hogy a külpiacra lépésnél alap az, hogy jó, eladható terméke legyen egy adott cégnek, de kiemelték a marketingeszközök használatának fontosságát is.
Gyakorlati tapasztalatok
Az exportőr cégek konkrét tapasztalatairól külön kerekasztal-beszélgetést tartottak a konferencián, amelyen Tesco Magyarország, a BauTrans, a Tesco Consulting és a Fémalk Zrt. vezetői vettek részt. A BauTrans logisztikai fuvarozó cég igazgatója, Papp Zoltán elmondta: az EU-n belül szűkülő piac miatt az EU-n kívüli térségek felé nyitott a cég az utóbbi időben, így például nemrégiben kazahsztáni, mongóliai, líbiai lehetőségekről tárgyaltak.
„Valójában keleti újranyitásról kell beszélni, hiszen Magyarországnak óriási referenciája van az 1990-es évek előtti időkből” – mondta Tesco Consulting külkereskedelmi szolgáltató cég igazgatója, Pados László. Sándor József, az autóipari beszállító Fémalk Zrt. vezérigazgatója elmondta: a rendszerváltás idején kényszerből kezdtek el exportálni a hazai cégek, miután a magyarországi ipar összezsugorodott. Szerinte jelenleg is kényszer az export, mert a hazai nagyvállalatoknak továbbra sincs felvevőképes kapacitásuk az általuk gyártott termékekre. Kisgergely Dániel, a Tesco Magyarország regionális kereskedelmi vezetője elmondta: a hazai Tesco beszállítóinak több mint 80 százaléka magyar cég. Közölte: a Tesco beszállítói fórumokat indított a kkv-knak, illetve szakmai segítséget ad azoknak a vállalkozásoknak, amelyek beszállítóvá szeretnének válni.
„Bukásra áll a magyar gazdaság függetlenségi harca, a függés a nemzetközi tőkétől a jövőben még nagyobb lesz” – mondta Raskó György, Magyar Külgazdasági Szövetség társelnöke. Kiemelte: tavaly az összese nemzetgazdasági export 80 milliárd euró volt, ennek mintegy 70 százalékát külföldi tulajdonú vállalkozások adták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.