Akár háromévi szabadságvesztést is kaphat, aki a választási kampánytevékenységre vonatkozó törvényi rendelkezéseket súlyosan megszegi az átlátható kampányfinanszírozást célzó, Tóbiás József (MSZP) által a múlt hét végén előterjesztett törvényjavaslat értelmében. Az újabb próbálkozás nem kíván változtatni a pártfinanszírozás szabályain. Az MSZP, valamint a Fidesz – MPSZ képviselői által korábban benyújtott, ám elvetélt beadványokból, illetve a Transparency International Magyarország (TI) és a Freedom House Europe közelmúltban készített dokumentumából az egyöntetően támogatott elemekre épít. Arra törekszik, hogy a kampányszámlák bevezetésével, nyilvánosságával, az Állami Számvevőszék ellenőrzési jogkörének kiterjesztésével, valamint hatékonyabb szankciókkal tisztább választási versengést segítsen elő.
Ismeretes: az elmúlt tíz évben több kísérlet is történt a párt- és kampányfinanszírozás megújítására. Az előbbire vonatkozó javaslat a közelmúltban bukott el a parlamentben. Az utóbbinak az útját pedig – a jövő évi választásokra figyelemmel – legutóbb a civilszervezetek igyekeztek egyengetni: a TI és a Freedom House egyebek közt szigorúan ellenőrzött kampányszámlát, hatvannapos kampányidőszakot, jelöltenként ötmillió forintos kampányköltési összeget javasolt. A parlamenti pártokkal azonban hiába egyeztettek.
A Tóbiás-féle javaslat ugyancsak jelöltenkénti ötmillió forintos költési határt állapít meg. Indoklása emlékeztet arra, hogy az 1997-ben megszabott egymilliós összeget már az 1998-as választáson is lényegesen túllépték a pártok. Az átláthatóság megköveteli a bevételi korlátokat is. Ezért jogi személy egy adott választás során összesen maximum ötmillió forint támogatást nyújthat, magánszemély pedig legfeljebb kétmilliót.
A választás tisztaságának megóvását, a csalások megakadályozását, az esélyegyenlőséget segíti elő a kampányszámla. A jelölt, illetve a jelölő szervezet a kampány költségeinek fedezésére külön bankszámlát köteles nyitni. Az ÁSZ biztosítja a bankszámlák és bankszámlakivonatok nyilvánosságát. Az állami, illetve önkormányzati szervek a javaslat értelmében nem vehetnek részt a kampányban.
A költségek csökkentését szolgálná a rövidebb kampányidőszak. A tervezet ezt hatvan napra kurtítaná, ezen belül mindössze húsz nap jutna a médiában folytatható vitákra, reklámokra. Változnának a kampánycsenddel kapcsolatos rendelkezések, a kampánytevékenységre, plakátokra, rádió- és televízióközvetítésre vonatkozó előírások.
A kampány szabályszerűségét, finanszírozását az ÁSZ ellenőrzi. Az a jelölő szervezet, független jelölt, illetve kampánytevékenységet folytató személy vagy szervezet, akinek illetve amelynek kampánykiadásait a tájékoztatóban szereplő bevételek nem fedezik, a különbözet összegének kétszeresét köteles a központi költségvetésnek befizetni. Hasonló kötelezettség terheli azt a jelölő szervezetet vagy független jelöltet, aki/amely a kampányszámláról történő finanszírozás szabályait megsérti. A javaslat a népszavazásra és az önkormányzati választási kampányra is tartalmaz rendelkezéseket. KK
korlátozott támogatás
kampányszámla
nyilvánosság
ÁSZ-ellenőrzés
büntetőrendelkezés
korlátozott támogatás
kampányszámla
nyilvánosság
ÁSZ-ellenőrzés
büntetőrendelkezés-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.