BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Ferrari a világbajnoknál is értékesebb

Összesen 4 milliárd dollárt érnek a Forbes magazin szerint a Forma–1 csapatai, közülük is kiemelkedik az egész mezőny több, mint negyedét érő Ferrari. Egy csapat átlagos értéke 337 millió dollár, 145 millió dolláros bevétellel. Az utoljára 2008-ban vb-címet szerző Ferrari majdnem háromszor annyit ér a Forbes szerint, mint a már három éve regnáló osztrák Red Bull. Az olasz istálló minden idők legeredményesebb Forma–1-es csapata 16 konstruktőri és 15 pilóta vb-címmel. A Fiat tulajdonában lévő csapat értéke két év alatt 67 százalékkal nőtt a sikertelenség ellenére. Sokak szerint Fernando Alonso jobban megérdemelte volna a vb-címet, mint Sebastian Vettel, mivel egy jóval lassabb autóval volt esélye, egészen az utolsó fordulóig.

Az idén is elhappolta a Red Bull a világbajnoki címet mind a pilóták, mind a konstruktőrök versenyében a Ferrari előtt, de még mindig az olasz istálló a legértékesebb a Forma–1-ben. Az utoljára 2008-ban vb-címet szerző Ferrari majdnem háromszor annyit ér a Forbes szerint, mint a már három éve regnáló osztrák Red Bull. Az olasz istálló minden idők legeredményesebb Forma–1-es csapata 16 konstruktőri és 15 pilóta vb-címmel. A Fiat tulajdonában lévő csapat értéke két év alatt 67 százalékkal nőtt a sikertelenség ellenére. Sokak szerint Fernando Alonso jobban megérdemelte volna a vb-címet, mint Sebastian Vettel, mivel egy jóval lassabb autóval volt esélye, egészen az utolsó fordulóig.

A spanyol pilóta keres a legjobban az F1-ben évi 32 millió dollárral, így ő a világ 19. legtöbbet kereső sportolója. A csapat 2011-es bevétele 384, míg a versenyzés büdzséje 260 millió dollár volt. Legjelentősebb szponzorai, a Marlboro, a Santander és a Shell 250 millió dollárral támogatták. A csapat 240 százalékkal ér többet, mint egy átlagos F1-es istálló. A múltja miatt speciális szerződése van a versenyt rendező Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), 2,5 százalékkal több díjat kap a versenyeken elért eredményekért, mint a többiek. Ez tavaly 17,5 millió dollárt extrabevételt jelentett. Az összes sportegylet közül a Ferrari a 15. legértékesebb a világon.

A McLaren is a múltjának (8 konstruktőri és 12 egyéni vb-cím) köszönheti piaci értékét. Legjelentősebb szponzora, a Vodafone 75 millió dollárral támogatja évente. A cég azonban gondolkodik a szponzorálás folytatásán, mivel a korábbi világbajnok Lewis Hamilton a Mercedeshez igazol át jövőre. Jelentősebb szponzornak számít még a Johnnie Walker és a Hugo Boss. A Mumtalakat Holding, a TAG Group és Ron Dennis tulajdonában lévő csapat tavalyi bevétele 272 millió dollár volt, a versenyzésre 215 milliót szántak.

Az F1-et az utóbbi három évben uraló osztrák Red Bull a piaci értéket tekintve már a harmadik legtöbbet éri a csapatok között. Két év alatt már 67 százalékkal emelkedett az értéke az istállónak, amely hét éve alakult, de már uralja az F1-et. Sebastian Vettel zsinórban harmadszor is világbajnok lett. A csapattulajdonoson kívül még a Casio, az Infiniti és a Pepe Jeans is szponzorálja a csapatot. Az Infinitivel most kötöttek egy évi 20 millió dolláros szerződést. 2011-ben 160 millió dolláros bevétel mellett 205 millió dollár volt a versenyzés költségvetése. Az egész mezőnyben ők nyerték el a nagydíjakon a legtöbb pénzdíjat, 98 millió dollárt. A Red Bull minden más tulajdonosnál több pénzt invesztál a csapatába.

A Mercedestől visszavonult a hatalmas marketingértéket jelentő 7-szeres világbajnok Michael Schumacher. A maláj olajtársaság, a Petronas évente 55 millió dollárt ad a csapatnak. 2011-ben az éves bevétel 176 millió dollár volt, a versenyköltségre 215 milliót fordítottak. Utóbbi összeg a második legtöbb a Ferrari mögött. A jelentősebb támogatók közé tartozik még a MIG Bank és az Allianz.

A nagy hagyományokkal bíró Williams (8 konstruktőri és 12 pilóta vb-cím) gyengén szerepelt idén, de még mindig a piacilag értékesebb istállók közé tartozik. Az eredménytelenség miatt az idén távozott a támogatók közül az AT&T. Helyette egy venezuelai olajcég, a PDSVA lett a fő szponzor, évi 46 millió dollárral, így került a csapatba a venezuelai Maldonado. Jelentősebb szponzor még a Randstad és a Head & Shoulders. Tavaly 153 millió dollár bevétel mellett 125 milliót fordítottak a versenyzésre.
A Lotus tulajdonosai Gerard Lopez és Eric Lux tavaly úgy is finanszírozták a működést, hogy szponzorok fizették Vitalij Petrov és Bruno Senna szereplését a csapatban. A 2011-es 150 millió dolláros bevételhez olyan cégek járultak hozzá, mint az Unilever, vagy az Embratel. A versenyzés viszont ennél 10 millió dollárral került többe, így a tulajdonosok a további befektetőket keresnek.

A Force India tulajdonosa az indiai milliárdos Vijay Mallya, egyik fő támogatója cége, a United Breweries. A Sahara tavaly 42,5 százalékos részesedést vásárolt a csapatban. A 2011-es bevétel 107 millió dollár volt, a versenyzésre 120 milliót fordítottak. A Sauber szponzorbevételei alaposan csökkentek a válság alatt, de sikerült új támogatókat találni a jelenlegi trendeknek megfelelően Latin-Amerikában: Telmex, Jose Cuervo, Claro, Disensa, Interproteccion, NEC. 92 millió dollár bevétel mellett a versenyekre 90 milliót szántak.

A Red Bullnak még egy csapata van az F1-ben, az olasz Toro Rosso. Sikerült olyan szponzorokat bevonni, mint a spanyol olajcég, a CEPSA és Falcon Private Bank. A tavalyi 80 milliós bevétel csak részben fedezte a 105 millió versenyzési büdzsét. A Caterham alapítója malajziai üzletemberek egy csoportja volt. jogi porblémák miatt tavaly meg kellett válniuk az eredeti Lotus névtől, így vették fel a sportautógyár nevét. Egy új szerződésnek köszönhetően 30 millió dollárt fog kapni évente a General Electrictől. 2011-ben 87 millió dollár bevétel mellett 95 millió fordítottak a versenyekre.

A szintén hároméves orosz Marussia Riochard Bransontól, a Virgin tulajdonosától vette meg a csapatot, de a cég továbbra is szponzor maradt. Mivel pont nélkül maradt, a Caterhamhez és a Hispaniához hasonlóan a versenyekből nem volt bevétele a 46 millió dolláros szponzori támogatás mellett. A versenyekre viszont 65 milliót kellett költeniük. A Hispaniát a spanyol KH-7 és a Tata Motors támogatta. Az indiai cég támogatása fejében Narain Karthikeyan volt az idényben az egyik pilótájuk. Bevételük 38 millió dollár volt tavaly, a versenyzés 50 millióba került.

A csőd szélére került csapat azonban kiszállt a Forma–1-ből.
A múlt héten járt le a nevezési határidő, jövőre így csak 11 csapat indul és drasztikusan megemelkedett nevezési díjat kell befizetniük. A FIA 15 millió dollárt kaszált, a legtöbbet a Red Bull fizetett, 3,26 millió dollárt.

Magasak a nagydíjak magyar nézettségi adatai

Magyarországon átlagban 1,7 millióan nézték a Forma1-es nagydíjakat a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA). A közszolgálati közvetítések közül az idén nyolc futam ért el egymillió fő feletti nézettséget, és mivel csak az utolsó, brazil GP-n dőlt el az elsőség kérdése, ennek megfelelően az is volt a legnézettebb 1,249 millió fővel. A Magyar Nagydíj 1,215 milliós nézettséget ért el. Az egyes futamok élő közvetítéseibe átlagosan 1,7 milliónyian pillantottak bele rövidebb-hosszabb időre. Ez a mutató a Kanadai Nagydíjon volt a legmagasabb: az elért nézők száma meghaladta a 2,6 millió főt. Az időmérőknél az átlagosan elért nézők száma közel egymillió fő volt, míg az Amerikai Nagydíj edzésébe 1,6 milliónyian néztek bele.

Amikor az M1 a Forma–1-es futamokat közvetítette, minden esetben magasan a legnézettebb csatorna volt. Az éppen tévézőknek több mint az egyharmada a verseny eseményeit nézte. Az Ipsos szerint a nézők 10 százaléka okostelefonján is rákeresett a F1-es hírekre. A közmédia M1F1 mobilalkalmazását augusztusig 72 500 sportrajongó töltötte le.

A Magyar Nagydíjat rendező Hungaroring Sport Zrt. nemrég arról állapodott meg a Forma–1 kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone-nal, hogy Mogyoródon 2021-ig rendeznek versenyt. Ennek fejében új nyomvonalat fognak kialakítani, s további fejlesztések is lesznek a pályán.

Amikor az M1 a Forma–1-es futamokat közvetítette, minden esetben magasan a legnézettebb csatorna volt. Az éppen tévézőknek több mint az egyharmada a verseny eseményeit nézte. Az Ipsos szerint a nézők 10 százaléka okostelefonján is rákeresett a F1-es hírekre. A közmédia M1F1 mobilalkalmazását augusztusig 72 500 sportrajongó töltötte le.

A Magyar Nagydíjat rendező Hungaroring Sport Zrt. nemrég arról állapodott meg a Forma–1 kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone-nal, hogy Mogyoródon 2021-ig rendeznek versenyt. Ennek fejében új nyomvonalat fognak kialakítani, s további fejlesztések is lesznek a pályán. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.