Gyimestől Szatmárig, Palócföldtől a Délvidékig szinte a Kárpát-medence zeneileg szinte minden karakteres tájegységét bejárhatja, aki jegyet vált a koncertközpontként megújult Zeneakadémia november 6-i koncertjére.
Az építéskori szecessziós szépségét teljes egészében visszanyerő – mennyezeti és faldíszítése okán a művészetek ligeteként is emlegetett – Nagyteremben a Népzene Tanszék tanárai és növendékei utaztatják meg a nagyérdeműt. A vidékenként és nemzetiségenként külön-külön is rendkívül gazdag zenei kincs megosztása különleges feladat. „Egy komolyzenész értelemszerűen tisztában van azzal, hogy Bachot vagy Beethovent játszik, de a népzenész számára a nehézség abban rejlik, hogy nincs kottája, amire rá lenne írva a szerző. Ez az információhiány olyan mértékű dallam- és stílusismeretet követel meg a népzenésztől, amire általában sem a komolyzenészek, sem a közönség nem gondol” – foglalta össze a műfaj jellegzetes nehézségét, egyben gyönyörűségét nemrég egy interjúban Richter Pál, a Zeneakadémia Népzene Tanszékének vezetője.
A rendkívüli népszerűségnek örvendő zenei műhely bár meglehetősen fiatal, mégis bő százéves hagyományt visz tovább. A magyar népdalkultúra megismertetésének és elismertetésének Bartók és Kodály által útnak indított nemes tradícióját, amely a táncház-mozgalom sikerének és legújabb kori reneszánszának köszönhetően ma is egyértelmű jelen idő. Nem szólva a műfaj kortárs magyar kultúrát ezernyi módon megtermékenyítő elementáris erejéről. A népzene Magyarországon egyenjogú zsánerként is jelen van és virágzik. Sőt, a népi muzsika a pódiumon, eredeti közegéből kiszakítva, jobbára nagyvárosi kulisszák közt szocializálódott művészek által előadva is elementáris erejű.
A két éve az UNESCO által az emberiség szellemi kulturális örökségeinek listájára felvett táncház-mozgalomnak is munícióval szolgáló, az idők során akadémikus tudománnyá érett népzene avatott művelői ebből a tudásanyagból adnak ízelítőt. Ahogy Agócs Gergely, a Hagyományok Házának népzenész-néprajzkutató munkatársa fogalmazott az UNESCO lista kapcsán, „nem a hagyományok újraélesztése az igazi hungarikum”.
Ennél sokkal fontosabb – a biológiai sokféleség párhuzamával élve – a faluról falura, tájegységről tájegységre változó kulturális, zenei diverzitás, amelyet a magyar táncházmozgalom, a maga szórakoztató funkciójában, életben tart. „Ha például a csárdásra kerül a sor, mi nem egy általában vett csárdást említünk, mert olyan nincs. Mást és mást értenek rajta Somogyban vagy Kalotaszegen, hisz a csárdás lehet lassú, csendes, friss, sebes, szapora, rezgő, jártatós, ugrós, mártogatós vagy épp szökős is...”
A sokféleségben rejlő egyetemességről a Zeneakadémia Nagytermének közönsége saját maga is meggyőződhet november 6-án, a művészképző tanszékeit bemutató Élesben koncertsorozat nyitó estjén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.