BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Orbán-kormány drasztikusan megvágta az oktatási kiadásokat

Idén kevesebb tanuló vesz részt a felsőoktatásban, amit demográfiai okok mellett az államilag támogatott férőhelyek csökkentésével magyaráz a Központi Statisztikai Hivatal. A jelentés szerint a 2012/13-as tanévben 1000-rel kevesebb pedagógus dolgozik a köznevelésben, mint egy évvel korábban. Az oktatásra fordított kiadásokat pedig drasztikusan – a GDP 0,4 százalékával – csökkentette az új kabinet 2011-ben, derül ki a jelentésből.

A 2012/2013-as tanévben Magyarországon 1 millió 857 ezer (a tavalyinál 41 ezerrel kevesebb) gyermek és fiatal – az érintett 3–22 éves népesség 88 százaléka – vesz részt óvodai nevelésben, valamint különböző szintű nappali képzésekben, derül ki a Központi Statisztikai Hivatal elemzéséből.

Óvodába 340 ezer gyermek jár, általános iskolai oktatásban 743, középfokú oktatásban 540 – ezen belül szakiskolákban közel 127, középiskolákban csaknem 414, – a felsőoktatási intézményekben 234 ezren tanulnak.

Az Európa 2020 stratégia célkitűzései között szerepel a korai iskolaelhagyók arányának 10 százalék alá csökkentése európai szinten. Európai átlaguk évről évre alacsonyabb, 2011-ben már csak 13,5 százalék volt, és Magyarország a 11,2 százalékos értékével a kedvezőbb helyzetű országok közé tartozik. A 2012. évi országos adatok alapján a lemorzsolódók aránya továbbra is alacsonyabb a nők esetében (10,7 százalék), férfiak esetében 12,2 százalék, és a nemek közötti különbségek kismértékben csökkentek.

A 2012/2013-as tanévben a középfokú oktatás nappali rendszerű képzésében tanulók száma 540 ezer fő, ami 27 ezerrel – közel 5 százalékkal – kevesebb, mint az előző tanévben.

2012-ben részben a finanszírozási rendszer és a keretszámok átalakítása miatt, valamint demográfiai okokból az előző évhez viszonyítva 17 százalékkal kevesebb, 84 ezer fő volt a felsőoktatási nappali képzésekre felvételizők száma.

Az első helyen választott szakok között a műszaki képzések vették át a vezető szerepet (17 százalék). Ezen a területen a legmagasabb az állami ösztöndíjas létszámkeret. A gazdaságtudományi szakok annak ellenére tartották meg második helyüket (15 százalék), hogy minimális kivételtől eltekintve csak önköltséges helyeket hirdettek meg. A harmadik helyen továbbra is a bölcsészettudományi programok szerepelnek a ranglistán (12 százalék).

A felsőoktatási intézmények nappali képzésein tanulók száma a 2012/2013-as tanévben 234 ezer fő, az előző évhez képest majd 8 ezerrel kevesebb.

A felsőoktatás finanszírozásának változtatása következtében – melynek lényeges eleme az állami ösztöndíjas keretek nagymértékű, tanulmányi területenként differenciált csökkentése – a nappali képzésben részesülő hallgatók között tovább csökkent a valamilyen államilag támogatott képzésben tanulók aránya, míg tavaly 73, addig 2012/13-ban már csak 70 százalék (164 ezer fő) volt.

A felsőoktatásban jelenleg 66 intézmény – a tavalyinál 2-vel kevesebb – működik, és a képzési helyek száma 253-ra mérséklődött. A 2012/2013-as tanévben a köznevelési intézményekben közel 150 ezer főfoglalkozású pedagógus dolgozik, összességében csaknem ezer – ezen belül az általános iskolákban 500 – fővel kevesebb, mint egy évvel ezelőtt.

Az egy pedagógusra jutó tanulók száma a köznevelés egyik szintjén sem változott, kivéve a szakiskolákat, ahol a tanulók létszámának csökkenésével a mutató értéke 13-ról 12-re mérséklődött.

2011-ben az állami költségvetésből mintegy 1212 milliárd forintot fordítottak oktatási kiadásokra, 4,1 százalékkal kevesebbet, mint 2010-ben. Ez az összeg a GDP 4,3 százaléka, ami 0,4 százalékpontos visszaesést jelentett.

A teljes összegből a köznevelés (óvoda, alap- és középfokú oktatás) 833 milliárd, a felsőfokú oktatás pedig 271 milliárd forintot használt fel, az előző évekhez viszonyítva közel azonos arányban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.