„Főként jelentős kapcsolati tőkét és megrendeléseket köszönhetek a pénzkereseti lehetőség mellett a YouTube-on lévő saját videócsatornámnak” – nyilatkozta lapunknak Szirmai Gergely, a Hollywood Hírügynökség (YouTube.com/HollywoodNewsAgency) tulajdonosa. A videóblogger egyike azoknak, akik videomegosztó segítségével már szép bevételre tesznek szert. Igaz, kizárólag a videócsatornán befolyó bevételeiből ő még nem élne meg, de jelenleg ez a pénz jó kiegészítést jelent jövedelméhez. Szirmai még azelőtt hozta létre filmkritikákkal foglalkozó oldalát YouTube-on, mielőtt azt Magyarországra hangolták, így ő még egy amerikai ügynökségen keresztül indította el a csatornáját. Így ugyan más helyzetben van, mint aki közvetlenül kezeli saját YouTube csatornáját: ügynökségének is jutalék jár, de annyi előnye van, hogy az ügynöksége leveszi válláról az adminisztratív terheket.
Egyelőre még a magyar internetes reklámpiac sem olyan, hogy milliomossá tegyen a videócsatornámon keresztül, viszont megismertek, mint filmes körben mozgó embert, kapcsolatba kerültem produkciós irodákkal, s filmkészítőként is megrendeléseket kaphattam – hangoztatja Szirmai. A videóblogger kiemelte, számára nagyon fontos, hogy egy teljesen szabad, független, önkifejező alkotótevékenységet folytathat, ami még el is jut az emberekhez. A Hollywood Hírügynökség anyagait eddig 6,4 milliószor nézték meg, oldalának több mint 57 ezer követője van.
„A YouTube-ot úgy kell felfogni, mint egy szabad televíziós csatornát, amelyre promótereket és hirdetéseket lehet szerezni” – hangsúlyozta Szirmai. Például saját videócsatornánk lógójával ellátott pólókat, cipőket, bögréket is el lehet adni az interneten.
„A YouTube-on havonta 1 milliárdan néznek videókat, és ezzel a világ legnagyobb színpadát biztosítja bárkinek. Ez pedig lemezszerződéseket, teltházas koncerteket, reklámmegállapodásokat hozhat a csatornatulajdonosnak” – nyilatkozta lapunknak a Google és a YouTube magyarországi kommunikációs menedzsere. Schuster Richárd elmondta, hogy a YouTube-on más reklámformátumok vannak, például a hirdetéseket át lehet ugrani. „Ez jó a nézőnek is, mert dönthet úgy, hogy nem nézi meg a számára érdektelen reklámot, és jó a hirdetőnek is, hiszen ha valakit nem érdekel a reklámja, azért nem kell fizetnie. És ami a legfontosabb: a kereseti lehetőség miatt új, minőségi videókat tesznek elérhetővé a YouTube-on” – hangoztatta Schuster. Akik saját videókat töltenek fel és engedélyezik a videóikban a reklámokat, megkapják a reklámbevételek több mint felét. A bevétel mennyiségét egy összetett aukciós rendszer határozza meg, a videócsatorna tulajdonosának csak a tartalommal kell foglalkoznia, a technikai és üzleti infrastruktúráról, a reklámok értékesítéséről a YouTube gondoskodik. Magyarországon választhat a csatornatulajdonos, hogy 70 euró vagy 100 amerikai dollár legyen az a küszöbérték, amelynek elérésekor utalják a befolyt összeget. A nézettség önmagában nem generál bevételt.
„Az Egyesült Államokban több száz olyan YouTube partner van, akik évente több tízmillió forintnyi jövedelemre tesznek szert és Európában is egyre többen főállású YouTube videósként keresik meg a megélhetésre valót” – hangoztatta Schuster Richárd. A koreai Psy, azaz Park Jae-sang a Gangnam Style-lal – bár jelentős reklámbevételt is generált – a YouTube-on lett világsztár, miután videója 1,3 milliárdos, rekordot jelentő nézettséget hozott. A TubeMogul 2012-es adatai szerint 880 milliós nézettségnél 870 ezer dollárt keresett Psy csak a videóval, azaz egy megtekintés nagyjából egytized centet hozott A zeneletöltő szolgáltatásokon már tavaly közel hárommillióan töltötték le a számot, ebből 2,6 millió dolláros haszna volt az énekesnek. A tv-reklámok állítólag 4,6 millió dollárt jelentenek neki évente.
Jamal Edwards Londonban a környékbeli rappereket kezdte el hobbiból filmezni, mára pedig többszemélyes vállalkozássá nőtte ki magát a YouTube csatornája. Az először csak a barátoknak küldött videó-receptekkel indult KotletTV lengyel házaspárja például mára házi stúdióvá alakította saját konyhájukat és felmondtak munkahelyükön, hogy YouTube csatornájukból éljenek.
Magyarországon Fluor Tomi futott be a YouTube-on, de ByeAlex eredeti, Kedvesem című számát kiadójának és az MTVA-nak a YouTube csatornáján néhány hét alatt már több mint 1,5 milliószor nézték meg az internetezők.
A legutóbbi videóőrületet, a Harlem Shake-et jegyző Baauer (eredeti nevén Harry Rodrigues) kiadója úgy döntött, hogy a korábbi trendekkel szembe menve, mindenki számára ingyen „elvihetővé”, feldolgozhatóvá teszi a zenét. A világszerte elkészült sok százezer Harlem Shake videó mellett megjelenő reklámokból a zene jogtulajdonosaként Baauerék profitálhatnak.
Az Artisjus osztja el a magyarországi jogdíjakat
A YouTube egy éve indította el Magyarországra hangolt változatát, így már Magyarországon is bevételt lehet szerezni bárkinek a saját videókból az oldalon. Tavaly a tartalomelőállítók mellett – mint az MTVA, a TV2, vagy a Sziget Kulturális Szervezőiroda –, az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesülettel is megállapodást kötött a cég. Így az Artisjus rendezi az általa képviselt szerzőkkel és szövegírókkal a YouTube videóik után járó jogdíjakat. A Magyarországra hangolt változat elindítása, és az említett megállapodások teszik lehetővé, hogy egyre több magyar tartalommal bővüljön az oldal. Így jött létre a Sziget élő közvetítése, vagy hogy a Magyar Labdarúgó-szövetség a magyar labdarúgás fontos pillanatait feltöltse csatornájára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.