A Sara Lee ügyel arra, hogy termékeinél moderáltan építse be a költségeket az árba – nyilatkozta a Világgazdaság kérdésére a társaság PR-menedzsere. Pálvölgyi Beatrix kiemelte: a kávé esetében a kiskereskedelmi ár jelentős részét kiadó nyersanyagár drágulása áremelést vonhat magával, hiszen a tőzsde mozgását a piaci szereplők kénytelenek követni. A jelenlegi gazdasági körülmények által diktált erős verseny azonban átgondolt árképzésre kényszeríti a piacvezető céget is.
Hasonlóan nyilatkozott lapunknak az instant kávék kategóriájának főszereplője, a Nestlé, illetve a Lipton teát forgalmazó Unilever is. Fekete Zoltán, az utóbbi cég élelmiszer-kategóriákért felelős kereskedelmi marketingmenedzsere úgy látja: az árfolyamot és egyéb költségeket, illetve a hazai keresleti viszonyokat figyelembe véve a világpiaci áremelkedés nem feltétlenül jelenik meg a hazai kiskereskedelmi árakban.
Annál is inkább – tehetjük hozzá –, mivel a tavalyi év felemás eredményt hozott a magyar piacon. Ami a kávét illeti: három százalékkal nőtt a piac értékben, ez összességében több mint 50 milliárd forintos forgalmat jelent. Mennyiségben viszont 3 százalékkal csökkent a piac.
Vagyis magasabb áron is kelendők voltak a termékek: a piac több mint kétharmadát adó őrölt-pörkölt kategóriában 4,8 százalékkal drágultak 2008. decemberről a következő év decemberére.
A kávé biztos piacot jelent: a Nielsen nyári felmérése azt bizonyította, az átlagos szinten csökkenő fogyasztáson belül a termék pozíciója kevésbé romlik, mint más élvezeti cikkeké. Míg például csokoládéból a megkérdezettek 34 százaléka csökkentette vásárlásait, a kávé esetében 14 százalékos volt az arányuk. A márkahűséget jelzi ugyanakkor, hogy míg a csokoládénál 40 százalékuk olcsóbbat választott, a kávénál viszont csak 26 százalék.
A mennyiségben hosszú idő óta gyakorlatilag stagnáló hazai kávépiacon a legnagyobb újdonságot a „3in1” kategória dinamikus növekedése hozta. A mára már a piac majdnem húsz százalékát birtokló kategória piacvezetője, a Nestlé nyolc éve jelent meg hazánkban ezekkel a termékekkel, jelenleg értékben a forgalom több mint felét tudhatja magáénak – mondta el a társaság vállalati kommunikációs vezetője, Suhajda Krisztina. Hozzátette ugyanakkor: megfigyelhető a növekedési ütem lassulása. Ezért a következő években az instantkávé-piacon is főként értékbeli növekedéssel számolnak.
Nemcsak a „3in1” bizonyítja, hogy a termékinnováció átrendezheti az alapvetően stabil piaci szegmenst. Az egyadagos kiszerelésű kávék esetében az elmúlt évben 30 százalékos növekedést elérő Sara Lee PR-vezetője úgy látja, a teák esetében még nagyobb szerepet kapott az innováció, mint a hagyományosabbnak tekinthető, márkahű fogyasztói körrel bíró kávénál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.