Az utóbbi hónapokban számos lépést tett annak érdekében a Volkswagen, hogy lerázza magáról a dízelbotrányt, és egy új korszak kezdődjön a cégcsoportnál. Tavaly októberben Charles Breyer szövetségi bíró elfogadta a Volkswagennel kötött előzetes megállapodásokat, és sikerült egyezségre jutnia a vállalatnak az Egyesült Államok igazságügyi minisztériumával, valamint vám- és határőrségével is. Európában is jól alakultak a cégcsoport dolgai, december végén a német Szövetségi Közlekedési Hivatal (KBA) megadta a hivatalos jóváhagyást az ügyben érintett összes jármű átalakítására. A Volkswagen 2016-os eladási statisztikáin nem látszott meg a dízelbotrány hatása, globálisan 10,3 millió járművet értékesítettek a németek, és megszerezték a világ legnagyobb autógyártójának járó címet a Toyotától.
De a jelek szerint mindezek ellenére a Volkswagen még messze van attól, hogy maga mögött hagyja a dízelbotrányt. Európában már tavaly felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint el kell érni, hogy a cégcsoport hasonló kártérítést fizessen az ügyfeleinek, mint az Egyesült Államokban, és ne ússza meg a büntetéseket sem. Ezekre a követelésekre sokan csak legyintettek, mondván, a német autógyártóknak olyan erős a lobbierejük, hogy nem lesz semmi a Volkswagen elszámoltatásából a kontinensen. Ehhez képest Németországban már két olyan ítélet is született, amely kártérítésre kötelezte a VW-t.
Mindez pedig azért figyelemre méltó, mert a német bíróságok ítéletei akár precedensértékűek is lehetnek, és a Volkswagent más bíróságok is elmarasztalhatják a jövőben, többletköltségeket róva a gyártóra. Ráadásul a braunschweigi ügyészség is bekeményített, és kiterjesztette az ügyben a nyomozását, múlt héten 28 magánlakásban és irodában végeztek házkutatást, és több tanút is kihallgattak. A vizsgálat kiterjesztése azoknak a befektetőknek a malmára hajthatja a vizet, akik 8,8 milliárd eurós kártérítési igénnyel léptek fel az autógyártóval szemben. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a Berliner Zeitung pár napja arról számolt be, a német hatóságok 2015-ben felvetették annak a gyanúját, hogy a Volkswagen olyan prototípusokat alkalmazott a szén-dioxid-kibocsátási teszteken, amelyek kedvezőbb mérési eredményeket produkáltak.
Döntően ezeknek az új fejleményeknek a hatására a Volkswagen árfolyama több mint 6 százalékot esett a múlt szerdai csúcsához képest, érdemi részvényerősödés pedig addig aligha várható, amíg ezek a kockázati faktorok nem árazódnak ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.