Különösen élénk versenyre és legalább 7-800 ezer átkötésre számít a pénzügyi felügyelet a két hét múlva kezdődő idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampányban – mondta Varga Csaba, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) főigazgatója a Magyar Biztosítók Szövetségével (Mabisz) közösen tartott pénteki sajtótájékoztatón. Az idén még nem változik semmi: az autósok a régi szabályok szerint szerződhetnek át (ha akarnak) egy másik biztosítóhoz, hiszen a kötelező biztosítást szabályozó törvény csak januártól hatályos. Ráadásul a gazdasági körülményeket és főleg a gépjármű-eladási statisztikákat látva a közhiedelemmel ellentétben a kampány nem szűnik meg az idén, legfeljebb a következő évektől kevésbé lesz intenzív. Becslések szerint legalább négy-öt esztendő, mire a szerződések többsége átáll biztosítási évfordulósra, emellett a társaságok éves egyszeri, október 30-i díjhirdetése megmarad, ez továbbra is erős versenyhelyzetet teremt az év utolsó két hónapjában.
A törvény egyik legfontosabb eleme, hogy a naptári évforduló (azaz, hogy mindenkinek december 31-én jár le a szerződése) januártól a biztosítás megkötésének napja lesz, tehát akkortól él egy éven keresztül, amikor az ügyfél a szerződést megköti. Ám minden autósnak csak akkor lesz új szerződése, ha új gépkocsit vesz – ez indokolja az előrejelzéseket, amelyek szerint még évekig megmarad a kampány. Fontos változás, hogy a szerződő fél a jövőben nem a tulajdonos, hanem az üzemben tartó lesz, vagyis az a gyakori jelenség, hogy az alacsonyabb díjú vidéki rokonokat tüntetik fel tulajdonosként, jelentőségét veszti. Lényeges újdonság a törvényben az is, hogy januártól 60 napos türelmi időt hagyhat a biztosító díjnemfizetés esetén. A díjhátralékos időszakra a társaság késedelmi kamatot számíthat fel, ennek mértékét a biztosítók egyedileg állapíthatják meg. A nemfizetés időszakára emellett utólag (várhatóan igen magas összegű) fedezetlenségi díjat kell fizetni annál a biztosítónál, ahol az üzemben tartó ezt követően szerződik. A fedezetlenségi díjat minden évben a Mabisz hirdeti meg, a kgfb-tarifákkal egy napon. Lesz új központi kárnyilvántartási rendszer is, amelynek feladata egyebek mellett, hogy átadja a kártörténeti adatokat a biztosítónak, illetve a Mabisznak.
Az évforduló mellett a másik legtöbbet emlegetett változás a bonus-malus rendszerrel kapcsolatos. A biztosító ezentúl a szerződő által tett nyilatkozat alapján is azonnal a kedvezőbb bónuszfokozatba sorolhatja az ügyfelet, nem kell őt a kártörténeti igazolás megérkeztéig A00-s fokozatban tartani, mint eddig. (Igaz, aki hamisan nyilatkozik – vélhetően nem véletlenül – az a legrosszabb kategóriába kerül.) Ráadásul, ha díjhátralék miatt szűnik meg a szerződés, nem vész el a bónuszfokozat. Ügyfélbarát megoldás az is, hogy januártól a biztosítók teljesítési idejét is szabályozzák, ez jelentősen gyorsíthatja a kárrendezési gyakorlatot. Megszűnnek a flottákra vonatkozó úgynevezett gumiszabályok, például a flottának ezentúl minimum öt járműből kell állnia, és csak egy üzemben tartója lehet, aki nem lehet magánszemély. Szigorodnak a flottadíjakra vonatkozó előírások is, és szintén az idei kampányban kell kötelezőt kötniük a segédmotoros kerékpárok és a quadok tulajdonosainak, hiszen 2010-től ők sem közlekedhetnek érvényes biztosítás nélkül. VV
Trunkó Barnabás, a Mabisz főtitkára ezzel kapcsolatban elmondta: az sincs kizárva, hogy előbb-utóbb a szövetség honlapján is lehet majd kötelező biztosítást kötni. Ezzel komoly versenytársat kaphatnának a webes alkuszok.
Trunkó Barnabás, a Mabisz főtitkára ezzel kapcsolatban elmondta: az sincs kizárva, hogy előbb-utóbb a szövetség honlapján is lehet majd kötelező biztosítást kötni. Ezzel komoly versenytársat kaphatnának a webes alkuszok. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.