BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Négymilliárd forintos vihar

Kidőlt fák, villanyoszlopok, elárasztott pincék, járhatatlan utak – ezek a jelek mutatják a hétvégi heves esőzés és vihar pusztítását. Az Aegon Magyarország becslései szerint csak ezen a hétvégén több mint négymilliárd forintnyi kár keletkezett országszerte. „Szerencse, hogy jégeső nem esett, csak a viharos szél és az eső pusztított. Ha a vihart jégeső is kísérte volna, még nagyobb lenne a kár” – mondja Hangyási István, a K&H Biztosító kárrendezési vezetője. Az Aegon által becsült végöszszegben persze a nem biztosított károk is benne vannak, de a biztosítók így is mélyen a zsebükbe nyúlhatnak majd.

A lakásbiztosítási piac első számú szereplőjének számító Aegon ügyfeleit érintő kár a becslések szerint 1,1 milliárd forintot is kitehet majd. Ez pedig igen nagy összegnek számít, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének adatai szerint ugyanis tavaly tűz- és elemi kockázatok címén 28,4 milliárdot fizettek ki összesen a hazai biztosítótársaságok. A megelőző években is hasonló nagyságrendűek voltak a kifizetések, 25–30 milliárd forint között alakultak.

A hétvégi esőzések után lapzártánkig beérkezett kárigények persze a becsült végleges kárösszegnek még csak a töredékére rúgnak. Az Aegont tegnap az első órákban nagyjából ezren keresték meg, de a társaság a nap végéig 3500-4000 kárbejelentést várt, az eddigi megkeresések alapján az átlagos kárösszeg meghaladja a 90 ezer forintot. A biztosítót eddig a legtöbben Budapestről keresték fel, de a cégnél arra számítanak, hogy nem a fővárosból, hanem a hétvégi vihar által leginkább érintett Miskolc környéki településekről érkezik a legtöbb bejelentés. A K&H-hoz négyszáz kárbejelentés futott be tegnap délelőtt, de ott is legalább ezer esetre számítanak, a Groupama Garanciánál tegnap ezer körül járt a jelentett káresetek száma, de még legalább 1500-at várnak, a Generalihoz tegnap délig 800, a Signal Biztosítóhoz pedig délutánig 354 kérelem érkezett be. A hét további részében egyébként az Aegon szerint tovább szaporodnak a megkeresések, a társaság tapasztalatai szerint ugyanis az első három napban csak a káresetek 60 százalékát jelentik be az ügyfelek.

Öröm az ürömben a károsultak számára, hogy a biztosítók próbálják a lehető leggyorsabban rendezni a károkat. A kisebb értékűeknél telefonos kárrendezést is vállalnak a cégek, ezeknél akár 24 órán belül megkaphatja a kliens a kártérítést a számlájára. Nagyobb károknál persze szükséges a helyszíni szemle. A kárszakértők egy része már a hétvégén elkezdte felmérni a veszteségeket, és ilyenkor a szemle után néhány nappal már fizetnek a biztosítók. A kárszakértők munkáját viszont nehezíti, hogy több település is megközelíthetetlen, de a rászorulóknak a biztosítók szükség esetén ilyenkor is tudnak fizetni gyorssegélyt vagy kárelőleget.

Nem árt azonban tudni, hogy mindenféle kárra azért nem jár térítés. „Ilyen időjárási körülmények között sem téríthetők a belvíz és talajvíz által okozott, továbbá a víz elvezetésére szolgáló építményekben keletkező károk” – közölte lapunkkal Halmos Gyula, a Groupama Garancia főosztályvezetője. „A felhőszakadás következtében a pincékbe jutó víz által okozott épületkárokat viszont térítjük” – tette ehhez hozzá Vereczki András, az Aegon vezérigazgató-helyettese. Nem fizet azonban a biztosító, ha a vihar az épületek külső burkolatában, festésében, vakolatában okoz sérüléseket, valamint a szabadban hagyott ingóságok rongálódásai után, és a fóliasátor, üvegház sem minősül biztosított vagyontárgynak. HB

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.