Elsőként az okmányirodák és az adóhivatalok veszik használatba az államnak költséghatékonyabb, az ügyfeleknek gyorsabb ügyintézést ígérő elektronikus fizetési és elszámolási rendszert (EFER). Ennek révén a magánszemélyek és a cégek az egy adott ügyintézéshez kötődő fizetési kötelezettségeket egyösszegű, nem készpénzes tranzakcióval teljesíthetik.
Két éve még alig egyéves projektként harangozták be az utóbbi időszak egyik legjelentősebb állami informatikai fejlesztési projektjét, az EFER-t. A közhivatalok e-fizetési és elszámolási rendszere többszöri módosítás után végül közel egyéves késéssel idén májusban zárult le. Ennek okát Kratochwill Péter, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) elnöke a projekt lezárását bejelentő tegnapi tájékoztatón a rendszer bonyolultságával, valamint a sok szereplővel magyarázta. Hozzátette, régi adósságot törlesztettek a közel négymilliárd forintba került fejlesztéssel, ennek egy részét állami, más részét uniós forrásból finanszírozták. A projekt lezárásával még nem oldották meg a központi e-fizetés minden feladatát, a most elkészült rendszer nem egy új alkalmazás, hanem a meglévő intézményi és a banki megoldásokat kapcsolja össze egymással – hívta fel a figyelmet Tomsics László projektvezető.
Elsőként az okmányirodák és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal alkalmazza a rendszert, amelyet a Magyar Államkincstár üzemeltet. Az okmányirodákban a fejlesztés nyomán a jövőben egyetlen tranzakcióval, egy összegben fizethető ki az egy adott ügyhöz kapcsolódó összes fizetési kötelezettség. Kratochwill Péter példaként a gépkocsiátírást említette, ahol eddig külön kellett fizetni a törzskönyv és a forgalmi engedély kiállításának a díját, valamint a vagyonátruházási illetéket. Az új rendszer az ügyfeleknek hatékonyabb és gyorsabb ügyintézést jelent, az államnak pedig a kevesebb tranzakció révén mintegy 40 százalékkal kisebb költséget. (A közterhekhez kapcsolódó pénzügyi tranzakciók díja az új rendszerben is az államot terheli.)
Az e-fizetési rendszer a személyes megjelenést nem igénylő ügyintézés esetén az internetbank és a bankkártyás fizetés, a későbbiekben a mobilbank használatát is támogatja, míg a személyes ügyintézés esetén a bankkártyás, a későbbiekben a mobilbankos fizetést. Az előbbi esetben azonban még szükség van banki szolgáltatóra. Ennek kapcsán elhangzott, hogy már három magyar kereskedelmi bankkal is tárgyalnak arról is, hogy a rendszerhez csatlakozva elérhetővé tegyék például az elektronikus adófizetést. A KIFÜ várakozásai szerint még az idén lezárulhat ez a folyamat.
Az EFER révén az okmányirodákban a bankkártyás fizetés is országossá válhat, ez eddig kísérleti jelleggel és más technológiával a budapesti egységekben volt elérhető. (Számítások szerint legalább 100 milliárd forintot takaríthatna meg az állam, ha teljes egészében ki lehetne iktatni a készpénzes fizetéseket.)
Az elektronikus kormányzati operatív program keretében megvalósuló rendszer kapacitása és szolgáltatásainak száma bővíthető. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség hamarosan új pályázatot is hirdet az EFER-hez csatlakozni kívánó szervezetek számára.
Fejlesztői háttér
A rendszert a holland érdekeltségű informatikai szolgáltató, a Getronics Magyarország Kft. fejlesztette ki és helyezte üzembe. Ügyvezetője, Rátkai Péter elmondta, hogy az összegből csupán harmincszázaléknyit fordítottak az informatikai rendszer gépeinek és szoftvereinek a beszerzésére, a fennmaradó 70 százalékból a hazai szakértők, fejlesztők munkáját fedezték. A projektet konzorcium keretében valósította meg a cég, partnerei közé tartozik még a Zalaszám Informatikai Kft., a pénzügyi rendszerek fejlesztésében jártas IND Kft., az IDOM 2000 Zrt., valamint az e-Gov Consulting Kft.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.