A jenhitelként megismert négydevizás – euró, japán jen, svájci frank, forint – világhitel terméket 2007. szeptember 3-án vezette be az OTP Bank, 2008. október 16-ától viszont már csak privát banki ügyfelek vehettek fel ilyen hitelt, 2009. december 14-től pedig teljesen felfüggesztette a bank ennek a terméknek a forgalmazását. Ez időszak alatt az OTP Bank több mint 18 ezer OTP-ügyfele vett fel jenalapú hitelt.
A jenalapú lakáshitelek kamata évi 1,75–1,99 százalék volt 2007-ben, a szabad felhasználású jelzáloghiteleké pedig évi 2,75–3,5 százalék között volt. A lakáshitelek jelenlegi kamata évi 3,25 és 3,45 százalék közötti, a szabad felhasználású jelzáloghiteleké pedig évi 4,15 százalék.
Az említett időszak alatt több mint 18 ezer OTP-ügyfél vett fel jenhitelt. Az ingatlanfedezetű kölcsönökből több mint 1200-at végtörlesztettek, ez a jenhitelállomány csaknem 8 százalékát tette ki. Az átváltás más devizanemre eddig nem volt jellemző. Az átütemezett jenhitelek aránya a többi devizahiteléhez képest lényegesen alacsonyabb.
A hitelintézet jelenleg kevesebb mint 17 ezer jenhitelt tart nyilván, ez az ingatlanhitel-portfólió valamivel több mint 9 százalékát teszi ki. A tavalyi első három negyedév adatai szerint a jenalapú lakáshitel-portfólióban a nem teljesítők aránya kevesebb mint harmada a svájcifrank-alapú portfóliónál tapasztalhatónak.
A K&H Bank 2007 novemberének elejétől 2008 októberének végéig kínált jenalapú ingatlanfedezetű hiteleket annak érdekében, hogy szélesítse termékportfólióját. Megítélésük szerint a jenhitelek azoknál az ügyfeleknél voltak sikeresek, akiknél a hitelintézet által kockázatkezelési és elemzési módszerekkel meghatározott kockázatvállalási képesség és hajlandóság egyszerre fennállt. A bank tájékoztatása szerint a jenalapú jelzáloghitel-portfóliójuk minősége jobb, mint a svájcifrank-alapúaké.
A banknál a szűk egy év alatt folyósított lakossági jelzáloghitelek mindössze a 4 százalékát tették ki a lakossági jelzáloghiteleknek. A forgalmazási időszak végén pedig már csak 0,22 százalék volt a jenalapú hitelek értéke a teljes lakossági hitelállományon belül, vagyis a korábbi időszakból is származó hiteleket is figyelembe véve. Az említett 0,22 százalékos arány azonban mára 0,52 százalékra emelkedett, alapvetően az árfolyam-elmozdulások és a jellemzően hosszabb futamidőknek köszönhető lassabb tőkecsökkenés miatt.
Jegybanki adatok alapján 2006 előtt évekig 180 és 200 forint, 2007-ben és 2008-ban 140 és 170 forint között mozgott a japán jen árfolyama. A jenhitelt felvevők addig élvezhették a kamatkülönbségből származó előnyöket, amíg 2008 októberében a kurzus hirtelen 157-ről 192 forintra emelkedett. A távol-keleti fizetőeszköz értéke azóta is folyamatosan nő a nemzetközi devizapiacokon, és az elmúlt esztendő végére 250 forintra emelkedett az értéke. Így akkor már 60-80 százalékkal volt drágább, mint 2008 nyarán.
Így a jenhitellel azok jól jártak jól, akik 2007-ben 2-3 éves futamidejű kölcsönöket vettek fel. Akik viszont öt év feletti futamidőt választottak, már a futamidő több mint felében magas árfolyamon törlesztik az adósságot. A távol-keleti devizában nyilvántartott hitelekkel azok jártak a legrosszabbul, akik 2008 elején vették fel a hitelt, törleszteniük viszont zömmel 2008 ősze után kellett.
Mindebből azonban nem következik automatikusan, hogy most érdemes a jenhiteleket forint- vagy euróalapúakra váltani. Ha ugyanis valaki alacsony jenárfolyam mellett vette fel a hitelt, és most átváltja, akkor azonnal érvényesül az árfolyamváltozásból származó veszteség. GIJ
Később indult
Jenhiteleket a svájcifrank-alapúaknál jóval később, 2007–08-ban kínált a magyar bankszektor. A magyarországi bankok közül a K&H Bank és az OTP Bank teremtett lehetőséget ügyfelei számára, hogy jenben adósodhassanak el. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint tavaly november végén 152,3 milliárd forint volt a jenalapú lakáscélú jelzáloghitelek állománya, miközben a svájcifrank-alapú adósságoké 2408,5 milliárd forint volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.