BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lapos lett az áruhitelszezon

Nem alakult túl fényesen a karácsony előtti áruhitelszezon a hazai hitelintézeteknél, több szereplőnél még a tavalyi szintet sem sikerült reprodukálni – derül ki a piaci szereplők beszámolóiból. Az elmúlt években megszokottnál szerényebb szezonra ugyanakkor előzetesen is számítani lehetett, hiszen a lakossági kereslet tavaly drasztikus mértékben csökkent, illetve elmaradtak az ünnepek előtt megszokott intenzív reklámkampányok is.

A Magyar Cetelem Banknál elmondottak szerint az áruhitelpiac az egész évet tekintve a 2008. évi forgalom alatt teljesített. A forgalom visszaesése – tették hozzá a hitelintézetnél – a karácsonyi szezonban is érzékelhető volt, 2008 azonos időszakához képest hozzávetőlegesen 20 százalékkal csökkent. A decemberi – viszonylagosan – magas forgalommal a szezonalitás megmaradt ugyan, mindazonáltal az nem volt képes ellensúlyozni az év közben tapasztalt visszaesést. 2009-ben egyébként a Magyar Cetelem tapasztalatai szerint a notebookok és a „lapos” televíziók voltak a slágertermékek.

Hasonlóan látják a helyzetet az OTP Banknál is: véleményük szerint az év végi ünnepi szezon mindig fontos volt a fogyasztási hitelezésben, ugyanakkor ennek súlya az elmúlt években folyamatosan csökkent. Hasonlóan a 2008-as év végéhez, a 2009-es ünnepi időszak hitelezési volumene is elmaradt a válságot megelőző korábbi évekétől.

Némileg árnyaltabban látják a képet ugyanakkor a Budapest Banknál, ahol közölték: bár a korábbi évekhez képest 2009 első kilenc hónapját az áruhitelek iránti érdeklődés csökkenése jellemezte, csak az utolsó negyedévben nagyjából 30 százalékkal nőtt az új állomány, ebben komoly szerepe volt egy-egy akciónak is. A karácsony emellett az új igénylések számának hónapon belüli eloszlásában hozott további változást: az igénylések közel 95 százaléka december 24. előtt érkezett. Mindezeknek köszönhetően a 2009-es karácsonyi szezonban az új áruhitel-állomány hozzávetőlegesen 15 százalékkal meghaladta a megelőző év hasonló eredményét.

A szezonális szempontból szintén érdekes hitelkártya- és folyószámlahitel-igénylések számában sem tapasztaltak a piaci szereplők kiugró növekedést, bár a fizetési forgalom kétségtelenül magasabb volt a szokásosnál. A Budapest Banknál közöltek szerint a hitelkártyával való költéseknél egyértelműen az utolsó volt a legaktívabb hónap: az ügyfelek nagyjából 20 százalékkal költöttek többet decemberben, mint a karácsonyt megelőző három hónapban. A hitelintézet tapasztalatai szerint a tavalyi év karácsonyi időszakához képest csökkent az új folyószámlahitelek iránti érdeklődés is, ugyanakkor a meglévő ügyfelek átlagos hitelkeret-kihasználtsága tizedével emelkedett meg az év utolsó hónapjaiban.

A pénzügyi felügyeletnél szintén nem tapasztaltak nagy forgalomnövekedést, már ami az áruhitelekkel kapcsolatos panaszokat illeti. Binder István szóvivő tájékoztatása szerint az elmúlt szezon meglehetősen szürkén alakult ebből a szempontból, bár az is igaz, hogy ezekkel a kölcsönökkel kapcsolatban soha nem érkezett be kiugróan sok panasz. Az viszont tény – tette hozzá a szóvivő –, hogy 2009-ben jelentősen megugrott a banki hitelekkel kapcsolatos ügyfélpanaszok száma, ám ez a hosszabb lejáratú, jellemzően devizában felvett kölcsönökkel hozható összefüggésbe.

Ami pedig a kilátásokat illeti, azokkal kapcsolatban szintén óvatosan fogalmaznak a szereplők. A Cetelem szakértői szerint a nyári foci-vb hozhat fellendülést, de kérdés, hogy ez tartósnak bizonyul-e. Az áruhitelpiac dinamikája – mutattak rá – ugyanis javarészt annak függvénye, hogy a tartós fogyasztási cikkek piacán mikor és milyen mértékben indul be a kereslet. Az első számú piaci szereplőnél is hasonló véleményt fogalmaztak meg: e szerint az áruhitelpiac alakulása szempontjából az egyik legfontosabb indikátor a kiskereskedelmi forgalom változása, elmozdulás ennek emelkedésekor várható. Ennek időpontja pedig – tették hozzá – sok tényezőtől függ, a volumenek növekedése azonban várhatóan lassú folyamat lesz. BM




Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.