Az Erste Bank szakértői szerint a második fél évben várhatóan élénkül a kereslet a kkv-k részéről a hitelek iránt, ennek megfelelően a hitelintézet új termékekkel és szolgáltatásokkal kíván 2010-ben megjelenni a piacon. Árnyaltabban bár, de hasonlóan értékelik a helyzetet a Budapest Banknál is: várakozásaik szerint a második fél évben az exportra termelő cégeknél élénkülhet a hitelkereslet, azonban ennek feltétele, hogy az EU és főként a német gazdaság – mint fő exportpartner – növekedési pályára álljon, és ezzel együtt a megrendelések emelkedése is elinduljon. A belföldi piaci kereslet tekintetében később várható növekedés, ezért a hazai piacra termelő cégeknél a hitelek iránti igény is később jelentkezik – vélekedtek a hitelintézetnél.
A Commerzbanknál viszont jelentősen növelni kívánják a kihelyezett hitel volumenét, és minél több céget szeretnének megnyerni ügyfélnek. Úgy látják ugyanis, hogy éppen a jelenlegi piaci körülmények nyújtanak kiváló lehetőséget a dinamikus növekedésre, és az elmúlt év tapasztalatai alapján több cég számára is kívánatos lehet a bankváltás.
Persze az állományok minőségének alakulására, illetve a folyamatos monitoringra változatlanul nagy hangsúlyt kívánnak helyezni a piaci szereplők, bár nagy részük – például az Erste – szerint már javulhat a portfólió összetétele. „A gazdasági környezet egyértelmű negatív hatása, hogy fokozottabban kell monitorozni az ügyfeleket, mivel az állomány minősége felhígulhat az új hitelkihelyezésekkel, ezt természetesen el kívánjuk kerülni” – mutatott rá Lovas Emese, a Commerzbank Zrt. üzletfejlesztési igazgatója.
Ami pedig a hitelezési feltételek várható alakulását illeti, azok lazítása csak egy alacsonyabb kockázati szint állandósulását követően kerülhet előtérbe – mutattak rá az OTP Banknál. A pénzpiaci kamatok (Bubor) csökkenésének köszönhetően ugyanakkor összességében csökkent az ügyfelek által fizetendő hiteldíj – tették hozzá.
Az átfutási időket tekintve szintén javul a helyzet. Az OTP Bank a mikro- és kisvállalkozó- (mkv) hitelezési folyamatait racionalizálta, olyan fejlesztéseket hajtott végre, melyek által az mkv-hitelbírálati folyamatok jelentősen rövidültek. Egy hiánytalan hitelkérelmi dokumentációval rendelkező, hitelképes kisvállalkozás így könynyen és gyorsan juthat szabadon felhasználható folyószámla-hitelkerethez az OTP Banknál: a bírálat egy-két nap alatt, a szerződéskötés a következő két-három nap alatt megtörténhet. A Commerzbank szintén igyekszik rugalmasan kezelni ezt a kérdést: már tavaly ősszel bevezettek például egy zöldfolyosós rendszert is, ez 500 millió forint hitelösszegig vehető igénybe abban az esetben, ha az ügyfél minősítése megfelelő. Ilyenkor a döntéshozatal a hitel-előterjesztést követő öt munkanapon belül megtörténik. A kis- és középvállalatok számára kifejlesztett komplett finanszírozási csomagnál pedig – amely alapja egy 50 millió forint öszszeghatárú, szabad felhasználású hitelkeret – a szükséges dokumentáció rendelkezésre állásakor a hiteligény elbírálásának ideje mindössze egy nap.
A növekedés persze rá is férne a kis- és középvállalkozói üzletágakra: a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) adatai szerint 2009 végén 3487 milliárd forintnyi bankok által nyújtott kölcsön volt a hazai kkv-knál, ez 7,5 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Az új kihelyezéseket tekintve pedig még szomorúbb a kép: azok mennyisége bő egynegyedével, 2900 milliárd forint alá csökkent 2009-ben. BM
Megújul a Commerzbank márka
A több mint hatvan országban jelen lévő Commerzbank csoport erőteljes márkapozicionálást hajt végre ebben az évben, ezért a hazánkban vállalati bankként ismert Commerzbank Zrt. is új arculatot kap – közölte a hitelintézet. A váltást – a megújult arculati elemek mellett – tudatos értékrendváltás is kíséri. „Partnerség és teljesítmény” a megújult márka kulcsszavai, amelyek kifejezik az ügyfelek, a munkatársak, a befektetők és a Commerzbank közötti szoros és folyamatos kapcsolatot. A hazai régióközpontok portáljai nyár végétől már új köntösben lesznek láthatók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.